وزیر بهداشت از بودجه چه می‌خواست؟

روی دیگر مساله گلایه‌های بودجه ای وزارت بهداشت، وابستگی بالای طرح‌های وزارت بهداشت به بودجه‌های دولتی است. سلامت در واقع حوزه‌ای است که نیاز به پمپاژ بودجه از دو شریان حیاتی دارد. نخست بیمه‌ها و بعد بودجه‌های دولتی، اما این شریان‌های حیاتی هم اکنون با توجه به واقعیت‌های کشور چه شرایطی دارند؟

محمدحسین نجاتی: وزیر بهداشت رفتنی شد؟  هنوز این خبر به درستی تایید یا تکذیب نشده است اما نقل قول های مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد، حسن هاشمی گلایه‌هایی از بودجه سال ۹۸ وزارت بهداشت دارد و این گلایه‌ها خود را در لابلای بحث‌های رسانه‌ای وزارت‌ بهداشتی‌ها نشان می‌دهد. مسأله‌ای که فارغ از استعفا و تایید و تکذیب آن، تایید می‌کند مدیران وزارت بهداشت نسبت به بودجه‌ی دریافتی خود معترض هستند و نوک پیکان انتقادات آنها به سمت سازمان برنامه و بودجه است.

 
اما ماجرا از چه قرار است؟
براساس اطلاعات مندرج در بودجه سال ۱۳۹۸ وزارت بهداشت، سهم فصل سلامت از کلیات بودجه ۶۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که متشکل از سه فصل بهداشت، درمان و تحقیق و توسعه می‌شود. در این بین آنطور که سازمان برنامه و بودجه آمار داده است، ۳۶ هزار میلیارد تومان از این فصل مربوط به بودجه طرح تحول نظام سلامت می‌شود.
طرحی که از سال ۱۳۹۲ یک هدف روشن دارد: کاهش میزان پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های سلامت.
گلایه اول وزارت بهداشت مربوط به روند کلی افزایش بودجه است. وزارت بهداشت معتقد است بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرده است، تا جایی که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، می‌گوید: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱% ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵.۱% از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ایی وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸% است. اما سازمان برنامه و بودجه روایت دیگری دارد و مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید بودجه سلامت در سال ۹۸ ۱۳ درصد رشد داشته است.

گلایه دوم اما مربوط به بودجه بیماران خاص است که ظاهرا در مقایسه با سال‌های قبل کاهش داشته است. در این رابطه حسین‌علی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: در رابطه با بیماران خاص که ۲ سال پیش بودجه این بخش ۲۶۰ میلیارد تومان بود این ردیف در بودجه ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که تعداد بیماری‌های خاص نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

شهریاری با بیان اینکه حدود ۵۰ بیماری داریم که باید خاص محسوب شوند، گفت: منابع مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج چیزی بیش از هزار میلیارد تومان است، اما ردیف بودجه‌ای آن ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین شده است.            

گلایه سوم اما مربوط به بودجه و معوقات بازنشستگان می‌شود. در این رابطه عباس زارع‌نژاد مشاور وزیر بهداشت،  می‌گوید: بازنشستگان وزارت بهداشت در شهرستان‌های این استان خواستار دریافت مطالبات به تعویق افتاده خود از سال ۹۴ تا کنون بودند و حتی در یاسوج تعداد زیادی از بازنشستگان همزمان با ورود وزیر بهداشت تجمع اعتراضی در راستای دریافت مطالبات خود از سال ۹۴ تا کنون داشتند.

وی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: طبیعی است که وزیر بهداشت در مقابل مطالبات بازنشستگان وزارت بهداشت نمی‌تواند بی تفاوت باشد چراکه بازنشستگان وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش معوقات خود را دریافت کرده‌اند و معوقات بازنشستگان وزارت بهداشت از سال ۹۴ تا کنون پرداخت نشده است و این درحالی است که سازمان برنامه و بودجه، عدم پرداخت معوقات وزارت بهداشت را پذیرفته است و فقط وعده پرداخت این معوقات را داده است.

کشور در شرایط تحریم و بیمه‌ها در شرایط بی‌پولی

روی دیگر این مساله اما وابستگی بالای طرح‌های وزارت بهداشت به بودجه‌های دولتی است. سلامت در واقع حوزه‌ای است که نیاز به پمپاژ بودجه از دو شریان حیاتی دارد. نخست بیمه‌ها و بعد بودجه‌های دولتی، اما این شریان‌های حیاتی هم اکنون با توجه به واقعیت‌های کشور چه شرایطی دارند؟ کشور در شرایط تحریم است و بودجه سال ۱۳۹۸ به صورت انقباضی بسته شده است. سازمان‌های بیمه‌گر هر روز شاهد کاهش منابع مالی خود هستند و منتقدان بزرگ طرح تحول نظام سلامت هم معتقدند این طرح منابع مالی بیمه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.
منتقدان وزارت بهداشت در هزینه کرد منابع می‌گویند در این وزارتخانه «پول پاشی» رخ داده و «امکان صرفه جویی یک سومی در حوزه سلامت» وجود دارد. اما پاسخ وزارت بهداشت این است که طرح تحول نظام سلامت بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت و یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای نظام در چند سال اخیر بوده و مورد بزرگان نظام و باید ادامه پیدا کند.
اما واقعیت اصلی در این ماجرا دست خالی دولت و بیمه‌ها برای حمایت از این طرح است. وزارت بهداشت اما برای این مساله هم گزینه برداشت از صندوق توسعه ملی را داشت که ظاهرا این مساله هم آنقدر مورد توافق مجموعه دولت و سازمان برنامه و بودجه نبوده است.
در مجموع به نظر می‌رسید کاهش منابع مالی دولت و بیمه‌ها، وزارت بهداشت را در سال‌های آینده به مشکل می‌رساند و آنها برنامه یا شاید عزمی برای پیاده کردن نسخه‌های صرفه‌جویانه سازمان برنامه و بودجه ندارند و همین مساله زمینه ساز گلایه‌های وزیر بهداشت و مجموعه تیم مدیریتی شده است.
    

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1217981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 1
    "کشور در شرایط تحریم و بیمه‌ها در شرایط بی‌پولی" آیا در این شرایط نمی توان از بودجه سازمانها و ارگانهای غیرواجب مثل تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی و بنیاد سعدی و غیره کم کرد و به وزازت بهداشت و آموزش و پرورش اختصاص داد ؟؟؟؟؟؟؟
  • ایرانی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 1
    "کشور در شرایط تحریم و بیمه‌ها در شرایط بی‌پولی" آیا در این شرایط نمی توان از بودجه سازمانها و ارگانهای غیرواجب مثل تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی و بنیاد سعدی و غیره کم کرد و به وزازت بهداشت و آموزش و پرورش اختصاص داد ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    35 15
    طرح تحول سلامت تنها کاری که کرد این بود که پول بیمه ای که مردم میدن رو داد به پزشک‌ها و درآمد اونها بیشتر شد. وگرنه خدماتی که بیمه پوشش شون میده نه تنها بیشتر نشده کمتر هم شده. هر سازمانی که بخواد حقوق بیشتر بدون پشتوانه به نیروهایش بده کسری بودجه میاره. چیز عجیبی نیست که. استعفا هم شده ابزار گروکشی.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      0 0
      عزیز دل پول جراحی رو به کی میدن به جراح
  • سعید IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    19 5
    اکثر بودجه بهداشت ایران صرف دارو و تجهیزات میشه و دارو و تجهیزات حتی اونهایی که داخل ایران تولید میشن وابسته به دلار هستن. ارزش پول ملی ما حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده. این در حالیه که بودجه امسال در بحث بهداشت نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم پیدا کرده. بودجه بیماری های خاص در بعضی موارد به یک سوم کاهش پیدا کرده. همه میدونن کشور تحت فشاره و باید صرفه جویی کرد و سهم همه تو این بودجه کم میشه. اما سوال اینه اگه این فشار رو قبول داریم پس چرا سازمانی مثل صدا سیما افزایش بودجه داشته. چرا سازمان های معلوم الحال که هیچ خروجی واقعی ندارن و به عنوان فرهنگ فقط دارن پول ملتو میخورن کاهش بودجه نداشتن. مشخصه. چون بهداشت و درمان اولویت صدم این ها هم نیست. هر جا هم کم اومد میریم میگیم پزشکا کارت خوان نمیزارن مشکلات بهداشتی تقصیر اوناست.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      0 0
      شما با این سیستم پزشک سالاری بودجه بهداشت رو صد برابر هم بکنید خیری به بیمار نمیرسه. چون اولویت توی این سیستم با پزشک‌ها هست نه بیمارها. خود همین وزارت مگه نمی‌گفت که بیماران خاص رو ول کنید؟ الان اومدن همون بیماران خاص رو کردن پیراهن عثمان. شما الان بری داروخونه خیلی از ابتدایی ترین داروها هم تحت پوشش بیمه نیست. دفترچه ها رو اکثر مراکز درمانی قبول نمیکنن. کدوم تحول سلامت رو دارید میگید آخه؟
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    20 9
    کجا هزینه پرداختی بیمارها کمتر شده با این طرح آبکی؟ خوب یکم از درآمد میلیاردی پزشک‌ها کم کنید. چه دلیلی داره دکتری که درآمد مطبش چند صد میلیون هست و مالیات هم نمیده از بیمارستان ده میلیون حقوق بگیره؟ اون هم توی شرایطی که مهندس و معلمش سه چهار تومن میگیرن.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    خیلی از مشکلات، بخصوص مشکل با بیمه ها، نتیجه اقدامات نسنجیده آقای وزیر هست. وقتی طرح سلامت و پزشک خانواده رو به تقلید از کشورهای توسعه یافته و بدون توجه به لوازمش اجرا میکنید نتیجش میشه این. بعد هم با ژست طلبکارانه قهر میکنن!
  • فقر IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    کدام درامدمیلیاردی پزشکها؟؟؟اکثرپزشکهای جوان زندگیشون زیرخط فقره اون یک درصد ژن خوب که توهمه کارهاوجاها هست روبه عامه پزشکان بخصوص پزشکان جوان تعمیم نداده وآدرس غلط به مردم ندهید.برید ببینیدوبگوییدپولهاواقعا درصورت تخصیص کجارفته؟
  • mehman IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    متاسفانه مملکتی مثل ما که همگی بیمار و مریضم باید حقوق پزشک ده برابر معلم و مهندس باشه .. ولی در کشورهای پیشرفته، پزشکی تو میانه رشته ها قرار میگیره.. چون مردم به بهداشت اهمیت میدن.. پزشک هایی هستن که با داروخانه قرارداد سفر خارجه میبندن که داروی بیشتری به خورد بیمار بدن... الان پزشکی شده یه تجارت.. میگن یارو داره میخونه واسه پزشکی که وضع مالیش خوب بشه...کارمون تمومه باور کنید.. این مملکت دیگه نباید منتظر آبادی توش باشیم..
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    بیمه ها ورشکست شدن برای اینکه الان اومدن کارانه پزشک‌ها رو به بهانه همین طرح سلامت بیشتر کردن و بیمه ها هم دیگه پول ندارن. شما اون پول رو باید به بیمه ها کمک می‌کردید. وگرنه الان خیلی از خدمات درمانی رو مردم خودشون از جیب دارن پول میدن. حتی توی بیمارستان دولتی.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    دولت توی این قضیه نباید اصلا کوتاه بیاد. اگه وزارت بهداشت بودجه اش کمه پس این درآمد بالای پزشکها از کجا میاد؟ خودشون مدیریت باید بکنن.
  • PT ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    چرا نمیپرسی از جون مردم چی میخواد؟
  • مهدی IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    طرح تحول نظام سلامت هیچ وقت طرح موفقی نبود و بر خلاف ادعاهایی که مطرح میکنند دستاورد خاصی نداشته است.حاصل این طرح ورشکستگی بیمه ها ،افزایش پرداخت از جیب مردم،ارایه خدمات اضافی و غیر ضروری به بیماران توسط پزشکان جهت دریافت کارانه بیشتر،افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانها با بیماران سرپایی بدون نیاز به خدمات بستری واقعی جهت دریافت پول بیشتر از بیمه ها،تبعیض و بی عدالتی بین کارکنان نظام سلامت که موجبات کاهش انگیزه واختلاف بین کارکنان گردیده ،نارضایتی پرستاران و سایر کارکنان نظام سلامت بجز پزشکان،ارایه امارهای غیر واقعی و صوری در بخش بهداشت جهت مثبت نشان دادن اثار طرح تحول سلامت میباشد.بخش عظیمی از بودجه نظام سلامت در این سالها بطور مستقیم و غیر مستقیم به جیب پزشکان واریز گردید.در یک کلام جناب وزیرفقط خود را متولی خدمت به پزشکان میدانست و اعتقادی به خدمت به مردم و سایر کارکنان نظام سلامت نداشت.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    هر کی به فکرخودش