به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیش از 50 درصد آب‌گرفتگی‌ها در شهر مربوط به ریختن زباله درجوی ها است همچنین شبکه انتقال آب به زیرزمین در تهران نداریم و کماکان در 50 نقطه پایتخت در هنگام بارندگی شدید دچار مشکل هستیم.

 حسین کلخورانی گفت: امسال وضعمان کمی بهتر از سال‌های قبل است.هر ساله در محورهای خاوران، تقاطع بسیج و محور صدر مشکلات جدی‌ داشتیم؛ اما امسال تا حدودی این مشکلات برطرف شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که مردم زباله‌ها را در نهرها می‌ریزند، گفت درگذشته هفته‌ای یک‌بار لایروبی انهار را انجام می‌دادیم؛ ولی در حال حاضر، یک روز در میان این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: هر بار که این لایروبی‌ها انجام می‌شود، شاهدیم که 99 درصد زباله‌های جمع‌آوری شده، مواردی است که مردم در داخل انهار ریخته‌اند.

مشکل اصلی آبگرفتگی چیست؟

بخش عمده‌ای از آبگرفتگی انهار که باعث سرریز شدن آب داخل خیابان‌ها می‌شود، مربوط به زباله‌هایی است که مردم ریخته‌اند و بخشی از اشکالات نیز در شبکه اتصال انهار فرعی به اصلی بوده است.

چند نقطه بحرانی در تهران وجود دارد؟

در سال گذشته 110 نقطه بحران خیز را شناسایی کرده‌ایم. 50 درصد اشکالات به بحث مهندسی انهار فرعی برمی‌گردد که در طول تابستان آنها را شناسایی و برطرف کرده‌ایم، 50 درصد الباقی نیز مربوط به آبگرفتگی معابری است که ظرفیت بارندگی‌های طولانی را ندارند.

شبکه انتقال آب به زیرزمین تکمیل شده است؟

بخشی از اشکالات به زیرساخت‌های شبکه انتقال آب و فاضلاب برمی‌گردد، ما چون این شبکه‌ها را نداریم نمی‌توانیم آب را از روی سطح زمین جمع کنیم در نتیجه باران وقتی در منطقه 1 جاری می‌شود تا منطقه 15 انتقال می‌یابد.

این آب باید در لایه‌های پایین در شهر فرو رود اما اشکالاتی وجود دارد و این امر رخ نمی‌دهد. در عین حال آب را از شمالی‌ترین نقطه تهران تا جنوبی‌ترین نقطه بدرقه می‌کنیم.

وی با تأکید بر این موضوع که بخشی از مشکلاتی که در بارندگی‌های شدید ایجاد می‌شود مربوط به شبکه آب و فاضلاب است، گفت: اگر باران ملایم باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر شدت یابد انهار ظرفیت انتقال آب از شمال به جنوب را ندارند.

آب‌گرفتگی بیشتر در کدام مناطق شهر است؟

بیشتر نقاط آبگرفتگی در مناطق میانی مانند 12، 9،17،10 و ... است ، اکثر انهار شرقی به غربی شیب مناسبی ندارند و همین امر باعث آبگرفتگی و پس‌زدن آب به خیابان می‌شود.

اما در برخی خیابان‌ها شاهد جاری شدن آب شدید هستیم؟

در برخی خیابان‌ها به ارتفاع 5 سانتیمتر آب به سمت جنوب حرکت می‌کند؛ این امر به‌دلیل نبود کانال‌های انتقال آب است، این کانال‌ها باید توسط آب و فاضلاب ایجاد شود.

یعنی ربطی به شهرداری ندارد ؟

نمی‌گوییم کارهای شهرداری بدون اشکال است اما بخشی از این مشکلات به زیرساخت‌ها و تعریض انهار برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به آب و فاضلاب است اما بیش از 50 درصد آب گرفتگی در سطح شهر به‌دلیل ریختن ضایعات داخل انهار است.

اگر مردم زباله‌های خود را در داخل انهار نریزند می‌توانیم از ظرفیت حوضچه‌ها استفاده کنیم؛ در نتیجه، دیگر آب به خیابان پس نمی‌زند.

 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 122033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
    0 0
    کلی تلفن زدیم وکلی ایمیل که اقای محترم اقای مسئول برای جلوگیری از ورود غیر مجاز خودرو به پیاده روی عریض کنار درب خروجی دانشگاه صنعتی شریف یک مانع همانند انچه در پیاده روهای خ ازادی نصب کرده اید اینجا هم نصب کنید انجام نشد که نشد حالا اب گرفتگی پیش کش