شترداران شوشی ۵ میلیارد ریال وام گرفتند/ طرح حمایت از عشایر درون کوچ‌رو ادامه دارد

۵ میلیارد ریال طی سه ماه اخیر به شترداران شوشی به عنوان عشایر کوچ روی درون استان به صورت وام های کم بهره اعطا شد.

نوروز دبات، رئیس امور عشایر شهرستان شوش در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: هر ۱۰ سال یک بار آمار کل عشایر گرفته می شد و ما آمار دقیقی از عشایر نداشتیم. اخیرا آمار عشایر کوچ رو را به ما دادند و برنامه های حمایتی مناسبی برای عشایر کوچ رو را در نظر گرفتیم.

دبات افزود: طبق تعاریف رسمی، به خانواده هایی که پنج کیلومتر در فصول مختلف سال در محدوده ی استان جا به جا می شوند را خانوارِ درون کوچ می گوییم.

وی اظهار کرد: طی سه ماه گذشته ۵ میلیارد ریال وام به ۴۵ خانواده ی شتردار در نظر گرفته شد. این تسهیلات کم بهره و بدون ضامن هستند.  

رئیس امور عشایر شهرستان شوش اظهار کرد: پیگیر مرحله دوم اعطای وام هستیم. رقم وام نیز به نسبت تعداد دام محاسبه می شود. شوش اولین شهرستان در کشور است که برای شترداران وام تخصیص داده شد.

رحیم کعب عمیر، فعال کشاورزی و مشاور مدیر کل جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: ما در استان خوزستان دو نوع عشایر کوچنده داریم. عشایری که از شمال، شمال غربی و شرقی وارد استان می شوند و فصل زمستان و پاییز را در خوزستان سپری می کنند. ییلاق و قشلاقی عشایر است. سازمان امور عشایر نیز امکانات مختلفی در اختیارشان می گذارد. اما عشایر درون کوچ نوعی از عشایر هستند که در استان هستند و از شهری به شهری دیگر جا به جا می شوند.

کعب عمیر افزود: معمولا بیشتر حمایت های امور عشایر از گوسفند داران، شترداران و گاومیش دارها است. بخش گاومیش دارها در برنامه ی آینده هستند. گاومیش دارها سمت هورالعظیم، تالاب بامدژ و تالاب مالح و گاهی به سمت حاشیه کرخه و دز تمرکز دارند. فعلا اولویت اول در طرح حمایتی، گوسفندانداران و شترداران است. چند سال قبل موضوع حمایت از عشایر درون کوچ رو را با مسئولان مربوطه و مدیر کل امور عشایر استان مطرح کردم و این مسئله حمایت کردند.

این فعال کشاورزی توضیح داد: شترهای ما در دنیا بی نظیر هستند و با تکثیر شتر می توان به افزایش گوشت قرمز کمک کرد. حتی گردشگری و شترسواری را می توان در فصل های زمستان و پاییز و اوایل بهار توسعه داد. شترها هزینه کمی برای خوراک دارند چون خوراکشان انواع گیاهان و درختچه ها و خارهای بیابان است. شیر و حتی ادرار شتر برای درمان موثر است.

کعب عمیر افزود: در این زمینه نماینده شوش، فرماندار شوش، مدیر کل امور عشایر و رئیس امور عشایر شوش همراهی کردند. با مسئولان خصوصا بخشداران شهرستان های مختلف در حال صحبت هستیم. طرح حمایت از عشایر درون کوچ رو در شوش به عنوان پایلوت موفقیت آمیز بود. طرح را تا غرب رامهرمز نیز ادامه می دهیم تا بشود شترداران استان را به توسعه برسانیم. از پارسال تا کنون امور عشایر استان تسهیلات خوبی به عشایر درون کوچ رو داده و در سال آینده این تسهیلات بهتر و دقیق تر می شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1220929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =