افت فشار آب در روستاها و ضرورت رسیدگی مسئولین آبفار لرستان

با توجه به اینکه عمده چاه‌های آب روستایی به فاصله‌ای چند صد متر یا کیلومتر از روستاها قرار دارند می‌توان با استفاده از خودیاری مردم و گماردن نگهبان از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری کرد.

امین زینی‌وند *

یکی از دستاوردهای چهل ساله نظام اسلامی ایران آبرسانی به روستاها و بهره‌مندی آنان از نعمت آب شرب است اما در لرستان به دلیل رها بودن چاه‌های آب، فرسوده بودن لوله‌ها، پایین بودن توان موتورهای پمپاژ آب و عدم وجود نگهبان در این چاه‌ها، تامین و بهره‌مندی روستائیان از نعمت خدادادی آب را با مشکلاتی مواجه کرده است.

از مهمترین مشکلات دامنگیر روستاها عدم وجود نگهبان چاه‌های آب شرب است که امین امر موجب شده تا بسیاری از این چاه‌ها مورد سرقت قرار گرفته و تاسیسات موتوری و ترانس‌های برق آنان به سرقت برود.

در طی دو سال گذشته چاه آب شرب روستای دارایی چندین بار مورد سرقت قرار گرفت که موجب نارضایتی مردم شد.

ضرورت به‌کارگیری نگهبان جهت چاه‌ها
علی ایهاالحال با توجه به اینکه عمده چاه‌های آب روستایی به فاصله‌ای چند صد متر یا کیلومتر از روستاها قرار دارند می‌توان با استفاده از خودیاری مردم و گماردن نگهبان از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری کرد.

از دیگر مواردی که روستاهای بخش مرکزی با آن مواجه هستند فشار آب شرب این روستاهاست تا جایی که برخی روستاهای این منطقه در سه ماه تابستان با ضعف شدید فشار آب مواجه بوده و می‌بایست مواردی چون شست‌وشوی ظروف و البسه و استحمام را به نیمه شب‌ها موکول کنند  

تاخیر در اجرای و کندی انجام پروژه‌های آبرسانی یا تعویض خطوط ایجاد مشکلات بهداشتی و.. برای ساکنان روستاها می‌شود تا جایی کهروستاهای بخش مرکزی خرم‌آباد از جمله روستای سهیل‌بیگی در پاییز امسال فقط در یک برهه با قطعی آب یک هفته‌ای مواجه بودند یا روستای چهزال خرم‌آباد در فاصله ۱۵ کیلومتری خرم‌آباد با تانکر آبرسانی می‌شود.

چند پروژه در استان متوقف است 
حال این سوال مطرح است که چند پروژه‌ آب و فاضلاب روستایی متوقف است بارها با این صحنه مواجه هستیم که شرکت آب و فاضلاب روستایی تمامی روستا را به منظور لوله‌گذاری شخم و شیار  کردند و گاها پیمانکار به هیچکدام از تعهدات خود پایبند نیست که خلع ید این دست پیمانکاران راهکار برون رفت از این مشکل است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم روستاهای استان سال‌های متمادی با گرد و خاک و گل و لای دست و پنجه نرم می‌کنند و همین امر نیاز مردم به آب را افزایش می‌دهد مخلص کلام اینکه مشکلات قطع آب روستاها باید مسئولان آبفار لرستان ملموس باشد.

* فعال رسانه‌ای لرستان

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1223713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =