پزشکان کدام کشورها درآمد بالاتری دارند؟/ از ۳۷۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال

ایسنا نوشت: در بیشتر کشورهای جهان پزشکان به دلیل ماهیت چالش برانگیز شغل خود و مسئولیتی که در برابر سلامت عمومی مردم دارند، بیشترین درآمدها را ‌کسب می‌کنند.

به طور کلی درآمد قشر پزشک جامعه به نسبت دیگر مشاغل بالاست اما وقتی سال‌های سختی که این افراد صرف تحصیل کرده‌اند و نیز دشواری‌های شغل آنان را در نظر بگیریم، درمیابیم که این درآمد اغلب اوقات عادلانه است.

اگرچه درآمد پزشکان در سراسر جهان بالاست اما در برخی از کشورها این درآمد به بیشترین میزان خود می‌رسد.

در این مقاله به نقل از پایگاه خبری "naibuzz" نام ۱۰ کشور که پزشکانِ آنها بیشترین درآمد را دارند، عنوان شده که به شرح زیر است:

۱) ایالات متحده آمریکا
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۳۷۰ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۲۳۰ هزار دلار
درآمدی که یک پزشک در آمریکا می تواند کسب کند به عوامل مختلفی از جمله ایالتی که در آن کار می‌کند و حتی جنسیت او بستگی دارد. به طور کلی پزشکان مرد آمریکایی ۳۶ درصد بیشتر از پزشکان زن همتای خود درآمد کسب می‌کنند. تخصص یک پزشک نیز بر میزان درآمد او تاثیر دارد.
میانگین درآمد پزشکان متخصص در آمریکا از ۴۷۲ هزار دلار در "داکوتای شمالی" تا ۲۹۱ هزار دلار در "رود آیلند" متفاوت است.

۲) کانادا
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۳۳۸ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۲۷۱ هزار دلار
در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار پزشک در کانادا وجود دارد و سرعت افزایش تعداد پزشکان آن از سرعت افزایش جمعیت کشور نیز بیشتر است. به طوری که نسبت پزشکان برای افراد ۲۲۸ پزشک برای هر ۱۰۰ هزار نفر است.
میانگین درآمد پزشکان در کانادا از ۲۵۸ هزار دلار در "نوا اسکوشیا" تا ۳۶۶ هزار دلار در "آلبرتا" برآورد شده است.

۳) استرالیا
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۲۶۰ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۱۴۰ هزار دلار
در استرالیا جراحان مغز و اعصاب با درآمد سالانه ۴۳۰ هزار دلار و پس از آن چشم پزشکان با درآمد سالانه ۴۲۰ هزار دلار، بیشترین درآمد را میان پزشکان به خود اختصاص داده‌اند. هرچند این درآمد بسته به منطقه‌ای که پزشک در آن طبابت می کند نیز متفاوت است. برای مثال پزشکانی که در ملبورن یا سیدنی کار می کنند می‌توانند تا ۵۰ درصد درآمد بیشتری کسب کنند.
از دیگر متخصصانی که درآمدهای بالاتری در استرالیا دارند می توان به متخصصان قلب، جراحان پلاستیک و زیبایی و متخصصان زنان و زایمان اشاره کرد.

۴) هلند
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۲۵۳ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۱۱۷ هزار دلار

۵) بلژیک
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۱۸۸ هزار دلار 
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۶۱ هزار دلار

۶) ایرلند
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۱۸۳ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی:  ۱۲۵ هزار دلار
ایرلند حدود ۸.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش سلامت اختصاص داده و برای هر ۱۰۰۰ نفر ۲.۷۶ تخت بیمارستانی وجود دارد.

۷) انگلیس
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۱۵۰ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۱۲۰ هزار دلار
به طور کلی در انگلیس درآمد پزشکان به شکل گسترده بر اساس تجربه و مرتبه علمی شان متفاوت است.
رزیدنت های پزشکی در انگلیس کار خود را با درآمد حدود ۲۶ هزار پوند در سال آغاز کرده و این رقم بر اساس درجات مختلف تا ۶۵ هزار پوند نیز می‌رسد. پزشکان متخصص در انگلیس نیز از حقوق پایه ۳۷ هزار و ۹۲۳ پوند تا ۷۰ هزار و ۷۰۰ پوند برخوردار هستند.

۸) فرانسه
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۱۴۹ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۶۰ هزار دلار
حق ویزیت برای هر بیمار در فرانسه حدود ۲۸ دلار است.

۹)  سوییس
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۱۳۰ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۱۱۶ هزار دلار
این کشور حدود ۳۲ هزار پزشک دارد. بیشترین درآمد را نیز در این کشور متخصصان  قلب، متخصصان گوارش، جراحان مغز و اعصاب و رادیولوژیست ها دارند.

۱۰) دانمارک
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک متخصص: ۹۱ هزار دلار
- میانگین حقوق سالانه یک پزشک عمومی: ۱۰۹ هزار دلار

۶۰۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1225017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    2 2
    به ریال تبدیل نکنید چون آبروی پزشکای ایرانی میره.
    • شادی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      3 0
      نیاز نیست تبدیل کنه چون اونوقت باید هزینه بیمه ماشین و بنزین و مالیات کار و مالیات خونه و مالیات هر خرید کوچکی تو مغازه رو حساب کنه تا معلوم بشه هنوز یک دکتر تو ایران خیلی بیشتر واسش میمونه تا باهاش کنه نسبت به کانادا. اینو میگم چون تجربه اون طرف رو دارم
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    5 3
    الان دوباره این لیسانسه ها و فوق لیسانسه های بیکار و کم سواد که اوج مشغله شون کامنت گذاشتن زیر پستای بهاره رهنما و بهنام بانیه میان میگن وااای پزشکای ایرانو باید تو صدر این جدول میذاشتن و اونا درآمد نجومی دارن و این چیزا. اکثر این عزیزان هم کسر شانشون میشه با پرایداشون برن مسافرکشی
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    6 1
    مقاله تامل برانگیزیه. اگه حقوق یک پزشک رو با حقوق یک کارگر در همون کشور مقایسه کنین فکر کنم اختلاف درآمدیشون حداکثر حدود ۱۰ برابر بشه حالا این رو در ایران با حقوق یک و پانصد لحاظ کنین میشه ماهی ۱۵ میلیون درصورتی که خیلی بیشتر از این عدد هستش. و این مصداق تضاد طبقاتی هستش
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    18 1
    البته این درامد رو باید با درامد متوسط جامعه هم مقایسه کرد و شکاف طبقات رو در نظر گرفت در واقع صرف این عدد نشان دهنده عدالت در پرداخت به پزشکان نیست نسبت درامد پزشک به سایر اقشار را باید در کشورهای مختلف سنجید
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      0 0
      یک فوق متخصص اطفال در اسلامشهر میشناسیم ک ۲ماه قبل برای ویزیت میخاستیم مراجعه کنیم گفتندمسافرت خارج هستند دیروزهم تماس گرفتیم همین جمله رومنشی دپباره فرمودند ک ازسفربرنگشتند...حال مقایسه کنید با درآمد افرادمختلف جامعه داخل کشور,تاببینیدوضعیت درآمدورفاه این افرادتا چ حد فاصله دارد بابقیه....مالیات را هم ک میپیچانند
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    28 3
    بنویسید متوسط درآمد مهندسان و معلمان هم در این کشورها چقدر است.تمام این آسمان و ریسمان به هم بافتن ها برای اینکه پزشکان مالیات ندهند.
  • US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    32 3
    اینم بگید که توو آمریکا نزدیک به 40 و توو اروپا 50 درصد از این پول بابت مالیات کسر میشه
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    23 3
    میشه حداقل حقوق مصوب کشورها هم گفته شود. مثلا حداقل حقوق یک فرد عادی توکانادا ساعتی 14 دلار هست و در ایران روزی 4 دلار...
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    25 1
    شما باید بیای این درآمدها رو با درآمد بقیه مردم مقایسه کنی. مگه معلم و کارگر اینجا به اندازه آمریکا و کانادا درآمد داره؟ فاصله درآمدی پزشکها در ایران با مردم، خیلی بیشتر از حد نرمال دنیاست.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    18 3
    پس از کسر مالیات این درآمد در کشورهای اروپایی کمتر از نصف می شود
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    25 3
    در اغلب نقاط اروپا درآمد "یک پزشک متخصص" نهایت 4 برابر یک کارمند و میانگین جامعه است. برادر من در شرکت بوش کار می کند و ماهی بعد از کسر مالیات حدود 2500 یورو درآمد اوست. در آنجا بسیاری از پزشکان اگر از مقدار مشخصی بیشتر بخواهند کار کنند به دلیل مالیاتی بیشتری که باید پرداخت کنند، این کار را انجام نمیدهند. اینطوری نیست که یک پزشک متخصص در روز بیش از 50 مریض را ویزیت کند و کارت خوان هم نداشته باشد و مردم بیچاره را بفرستد سراغ پول نقد گرفتن. برای اینکه گردش پول هایش مشخص نباشد و یا پول را به حساب منشی خود واریز کند.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    2 1
    این چه مقایسه مسخره ایه؟ مگه کارگر و کارمند و معلم و مهندس و ... ایرانی اندازه اروپا و آمریکا درآمد دارن؟ شما بیاید نسبتهای درآمدی شغلها رو محاسبه کنید، متوجه میشید پزشکهای ایرانی خیلی بیشتر از حق و دانش شون درآمد دارن. در عین حال اجازه افزایش تعداد دانشجوهای پزشکی رو هم نمیدن تا این درآمدها کم نشه. لازم نیست اصلا محاسبات عجیب و غریب داشته باشیم. دفعه بعد که رفتید مطب بشمارید چند نفر توی دفتر منشی هستن و از هر کدوم چقدر پول گرفته میشه. این جدای از درآمدیه که از کار توی بیمارستان دارن.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    3 0
    مشکل خود ماییم....چرا میرید پیش پزشکی که خارج از مصوبه تعرفه میگیره ..مگه تعرفه بخش خصوصی و دولتی واضح و مشخص نیست..چرا نمیرید درمانگاه بیمارستان دانشگاهی که همه اساتید دانشگاه هستن..ویزیت هم ۴ هزارتومنه.........