رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی: ۲ هزار و ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان از وام دولتی استفاده کرده‌اند

علی وحدت، رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری امروز خود اعلام کرد ۲هزار و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات این صندوق استفاده کرده اند و در حال حاضر بخشی از این تسهیلات توسط ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری در استانها بین متقاضیان توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اصحاب رسانه در دفتر این صندوق برگزار شد.

مهمترین بخش سخنان دکتر علی وحدت، در این نشست خبری به قرار زیر است:

-ظرفیتی که قبل از عید اجرایی خواهد شد اجازه می دهد تا ۹ برابر صندوقهای پژوهش و فناوری استانها به آنها اعتبار می دهیم. یک سوم این مبلغ تسهیلات است و بقیه آن، خط اعتباری است که به صندوق های پژوهش و فناوری می دهیم.

-این صندوقها معمولا دو ویژگی دارند، یکی در شهرهای مختلف مستقرند دیگر هم در بخشهای تخصصی ویژه ای تشکیل شده اند. ما انتظار داریم با این خط اعتباری نیازهای مناطق مختلف کشور به اعتبارات مربوط به توسعه فناوری و رفع شود. هم اکنون فرایندهای سابق اصلاح شده و کمیته های داخلی صندوق با اختیارات هیات عامل، سطح اعتباری بیشتری دارند و با سرعت بیشتری کار می کنند.

-ایجاد ضمانت نامه های جدید و پوشش ریسک هم برای ما مطرح است. فرضا شرکت بزرگی می پذیرد از محصول شرکت دانش بنیان خرید کند، با مدل پوشش ریسک، در بیشتر اوقات نیاز این شرکتها رفع می شود. اعطای ضمانت نامه مبادلات مالی هم در حال راه افتادن است و LC داخلی برای شرکتهای دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.

-در حوزه اکوسیستم و توسعه فناوری، هم در ابتدا باید به بازارسازی نگریست. در بیشتر وقتها شرکتها به محصول نهایی خود دست یافته اند ولی در مبحث بازاریابی به مشکل برخورده اند. بازاریابی در دو بازار داخلی و خارجی انجام می شود. ما شرکتهای بزرگ و دولتی داخلی را ترغیب کردیم از شرکتهای دانش بنیان خرید کند. صندوق تا کنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مبلغ گذاشته است و اعلام کرده ایم هر چه بیشتر از این شود، صندوق آماده پوشش دهی است.

-شرکتها با کارگزار واسطه صندوق نوآوری و شکوفایی که شرکت نانو است، طرف هستند. هم اکنون با وزارت بهداشت مذاکرات خرید تجهیزات حوزه بهداشت و سلامت را شروع کرده ایم. واقعیت این است به خاطر برخی مشکلات و تحریمها، نگاه به داخل بهتر شده است. بحث خرید از این شرکتها هم مطرح شده است و کل جریان مالی شرکتهای دانش بنیان در حوزه صادرات هم تقویت خواهد شد.

-در بحث صادرات، باید شرکتهای دانش بنیان نگاه به بازارهای خارجی داشته باشند. به همین منظور، ما بسته کمک به صادرات و حمایت برای شرکت در نمایشگاه های خارجی، پوشش هزینه های اخذ تاییده های فنی بین المللی و تخفیف سود تسهیلات برای صادرات را در نظر گرفته ایم و این موارد از محورهای کار ما در توسعه صادرات محصولات است.

-توسعه زنجیره ارزش و شبکه دانش بنیان هم مطرح است. نوسانات ارزی و تحریم ها همیشه برای صنایع ما ایجاد مشکل می کند. صنایع بزرگ چاره ای جز این ندارند که حلقه ای از شرکتهای دانش بنیان داشته باشند تا نیازهای آنان را رفع کند. با کمک انجمنهاو نهادهای صنفی خصوصی در بازی اینها وارد شویم و احصا نیازهای این صنایع و قراردادن در کنار توانمندی شرکتهای دانش بنیان توسط بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد و بسته های مالی صندوق به نیاز اینها کمک کند.

محور آخر هم بحث تمرکز بر حل مسایل کشور است. مسایلی که کشور روبرو است از جمله آب و محیط زیست مورد توجه ویژه است. یک بحث حمایت عام داریم که از خط ویژه حمایتی استفاده کنند و دوم هم تعیین چند اولویت و آوردن نهادهایی است که می توانند نقش داشته باشند و بسته های مالی صندوق برای حمایت از این پروژه ها عملیاتی خواهد شد.

-رویکردهای صندوق در حوزه سرمایه گذاری هم بر این اساس است که از امکان و سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم. دنبال این هستیم از ظرفیت بخش خصوصی مانند صندوق های پژوهش و فناوری استانها استفاده کنیم و عملا سرمایه ای که بخش خصوصی در این باره وارد می کند، صندوق نوآوری و شکوفایی هم آماده است تا ۳ برابر این سرمایه، تامین مالی را انجام دهد.

-صندوق نوآوری یک نهاد نسبتا جوان است و با رشد و توسعه ای که در این چند سال شاهد آن بودیم، به نظر می رسد فصل شکوفایی این صندوق رسیده است.

-برای ضمانت نامه های بانکی، یک شرکت باید حدود ۴۰ مرحله را طی می کرد تا تاییدیه نهایی را بگیرد. با همکاری یکی از بانکها، عملا پوشش ریسک ۵ درصدی پذیرفتیم و با وجودی که ریسک زیادی متوجه ما نیست، ولی روند اعطای تسهیلات بسیار سریع شده است. هر شرکت می تواند با این مکانیزم هر روزی که درخواست تسهیلات کند، همان روز مبالغ مورد نیاز خود را دریافت کند.

-ما هنوز ابزارهای جدید را فعال نکرده ایم و در این زمان کوتاه فقط بحث اصلاح فرآیندهای داخلی را داشتیم. اگر نهادهای شبه خصوصی و خصولتی را وارد بازی ای کنید که شما طراحی کردید که آن رفع نیاز جامعه فناوری کشور است، لزوما چیز بد نیست. اگر نگاه ما این باشد که ما فقط وام یارانه ای می دهیم، طبیعی است این جذابیت برای همه ایجاد می کند ولی اگر وام یارانه ای را برای شرکتهای نوپا و فناوری کوچک گذاشتید و مسیر را برای کارهای بزرگ ندیدید، این مانع برداشته می شود. تا زمانی که نگاه مان به این تک ابزار باشد، اتفاقی که می افتد، جذابیت مالی است ولی اگر نگاه ما حل مسایل کشور باشد و بحث حمایت صندوق از آن سبد به صورت غیرمستقیم معنی پیدا می کند. در حوزه ای که صندوق ورود یافته، شرکتهای بخش خصوصی هم وارد شده اند و برای حل مشکل کشور تلاش می کنند. وقتی زمینه رانت را از بین ببریم بسیاری از مشکلات حل می شود.

در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین:

-تحریم اساسا چیز خیلی بدی است. یک رفتار ظالمانه است که تاثیرات بدی روی اقتصاد کشور دارد. اما بعضی وقتها برکاتی دارد. از جمله شرکتها و مصرف کنندگانی که به هیچ شکل نمی شد آنها را راضی شان کرد به توان داخلی اعتماد کنند، الان به صورت داوطلبانه از محصولات و خدمات شرکتهای دانش بنیان استفاده می کنند. چند اتفاق مهم در ماههای اخیر در بخش صنعتی کشور افتاد و جایی که باید قبلا التماس می کردیم به سمت فناوری داخلی بیایند، الان داوطلبانه می آیند.

-شرکتهای دانش بنیان، همگی شرکتهای نوآور هستند و راههای دور زدن تحریم ها را پیدا می کنند. الان هم تعداد زیادی از این شرکتها، توانسته اند شبه دفاتری را در کشورهای خارجی ایجاد کنند به اضافه این که حساسیت روی شرکتهای دانش بنیان کمتر است.

-معوقات شرکتهایی که تسهیلات گرفته اند ۱۵ درصد تسهیلات سررسید شده است. به نسبت شرکتهایی که بازپرداخت کرده اند، این میزان معوقه را داریم. برخی تسهیلات سررسید شده، دچار مشکل شده اند و البته این به معنی سوخت شدن تسهیلات نیست. صندوق هم می تواند استمهال کند و هم کمک کند تا مشکلات آنها رفع شود.

-تاکنون از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب این صندوق توانستیم ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۹۰۰ شرکت پرداخته ایم. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آن بازپرداخت شده است و ۱۵ درصد این مبلغ، دچار مشکل شده اند و اقساط آن به تعویق افتاده اند. حقیقت این است که ریسک خاصی از جهت بازپرداخت تسهیلات در صندوق احساس نمی کنیم و به نسبت سیستم بانکی، مشکلات کمتری داریم و نگرانی از این بابت با شرکتهای دانش بنیان نداریم.

- شرکتهای فناوری و دانش بنیان، معمولا فعالیت های اقتصادی شفافی نسبت به دیگران دارند، معمولا هم آدمهای خوش حساب تری هستند و البته ممکن است پروژه هایشان ریسک بیشتری داشته باشد. شرکتها معمولا مشکل فنی در اجرای پروژه دارند و باید با آنها همراهی بیشتری داشته باشیم.

-تصریح قانون این است که ما می توانیم از شرکتهای خصوصی و تعاونی حمایت کنیم. پول مختصری که نسبت به اقتصاد کلان کشور برای حمایت از این شرکتها گذاشته ایم آنقدر نیست که شرکتهای دولتی بخواهند از آن استفاده کنند.

-طرف صندوق، شرکت دانش بنیان است و تایید صلاحیت آن با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری است. ما با آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری بسیار خوبی داریم و او نایب رئیس هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی است. ما نمی توانیم مستقل از وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری رئیس جمهور کار کنیم. معاونت علمی به عنوان سیاستگذار همکاری بین بخشی نقش مهمی در توسعه فناوری دارد. البته از نظر برنامه ها وعملکرد، صندوق دارای شان و استقلال خودش و همکاری با سایر بازیگران و معاونت علمی است. ما مطالبه گر همکاری صندوق با معاونت ریاست جمهوری هستیم.

-در چند حوزه ورود ما به صورت مستقیم مطرح نیست، یکی بحث شرکتهای خلاق و دیگری استارت آپ ها و دیگری شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری است. راه ما برای کمک به این حوزه ها استفاده از نهادهای واسط خصوصی است. شرکتهای پژوهش و فناوری فعال شده اند. آنها می توانند بخشی را که ما پوشش نداده ایم، تحت پوشش قرار دهند. با کمک نهادهایی که به صورت واسط بحث سرمایه گذاری را فعال می کنند، حوزه استارت آپها را هم فعال می کنیم.

-صندوق های پژوهش و فناوری در قانون سوم توسعه پایه گذاری شدند و در قانون توسعه چهارم تداوم یافت و در آیین نامه قانون رفع موانع تولید اجازه تداوم فعالیت این صندوقها داده شد. صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند طبق قانون تسهیلات پرداخت کند. سیاست جدید این صندوق، استفاده از ظرفیت های حداکثری صندوقهای پژوهش و فناوری است. اساسا اینها نهادهای مالی هستند و در سراسر کشور در کنار دانشگاه ها و بانکها شکل گرفته اند. اینها بازوی مهمی برای صندوق نوآوری و شکوفایی هستند. اینها همکار اصلی ما در اقصی نقاط کشور شمرده می شوند. با این رویکرد، آیین نامه ای مصوب شد که از دو مسیر از این صندوقها حمایت کنیم، یکی مسیر تسهیلات به این صندوقهاست که مجاز هستند به شرکتهای فناور، خلاق و استارت آپ ها تسهیلات بدهند. اگر استارت آپ ها و شرکتهایی که دانش بنیان نیستند ولی ما می دانیم می توانند در توسعه فناوری کشور نقش آفرینی کنند، ما از طریق صندوق پژوهش و فناوری به آنها تسهیلات می دهیم.

-۴۴ صندوق پژوهش و فناوری مجوز دارند که ۲۵ صندوق کاملا فعال هستند و در آینده نزدیک بقیه صندوقها هم فعال خواهند شد. بحث دیگر، خط اعتباری است. لازم نیست شرکتی که در سیستان و بلوچستان است، به ما مراجعه حضوری داشته باشد. نهاد واسط صندوق های پژوهش و فناوری که در استانها مستقر هستند، از خط اعتباری ما استفاده می کنند و از خدمات و ظرفیتهای صندوق نوآورری و شکوفایی استفاده می کنند. با رویکرد جدید، صندوق های پژوهش و فناوری علاقمند هستند که ما هم در سرمایه اولیه یا نهایی آنها مشارکت کنیم. همچنین ۴ هزار شرکت تحت پوشش این صندوقها هستند.

47۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1226545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    1 0
    کدوم دانش؟؟ به والله یک دهم این شرکتها دانش بنیان نیستن فقط از رانت استفاده کردن برای دریافت اعتبار و وام و ...