طرح ملی «اتاق کارآفرینی» در ۱۷ هنرستان استان مازندران اجراشد

اسفندیار نظری ،معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: مرحله اجرایی طرح ملی «اتاق کارآفرینی» در ۱۷ هنرستان استان آغاز شده و دوره آموزشی در هنرستان‌های منتخب در حال برگزاری است.

به گزارش خبرآنلاین  مازندران؛ اسفندیار نظری در کارگاه آموزشی طرح ملی اتاق کارآفرینی که صبح امروز با حضور مدرسان کشوری بنیاد «کارآفرینی زنان و جوانان» به میزبانی شرکت فولاد طبرستان قائم‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای بند ۵-۶ سند تحول بنیادین مبنی بر توسعه آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقاء توانایی‌های مهارتی دانش‌آموزان در مدارس، افزود: اغلب تحصیلکرده‌های دانشگاهی فاقد حتی یک مهارت هستند و از کارآفرینی و خلق فرصت‌ها چیزی نمی‌دانند. به همین خاطر است که ما سعی می‌کنیم با اجرای چنین طرح‌هایی در هنرستان‌ها و مدارس پایه‌ها و اساس مهارت محوری را نهادینه کرده و فرزندان بامهارت و خلاق تحویل جامعه دهیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه اگر قرار است اتفاق خجسته‌ای در آموزش و پرورش بیفتد اساس آن مدرسه‌محوری است، تصریح کرد: مدرسه محوری رهیافتی برای آموزش و پرورش پیشرو و مشارکت‌پذیر است و اگر می‌خواهیم به آرمان مدرسه محوری جامه‌ی عمل بپوشاینم باید به دنبال خلق و کشف فرصت‌ها باشیم.

نظری کارآفرینی را کشف فرصت‌ها دانسته و ابراز کرد: متأسفانه آموزش و پرورش سنتی به وضع موجود قانع است و به دنبال کشف و خلق فرصت ها نیست. اما امروز جهان مدرن به این نتیجه رسیده که عمده‌ترین جریان بشری در آغاز هزاره سوم کارآفرینی و خلاقیت است و کشوری‌هایی که نتوانند خود را با این روند هماهنگ کنند دچار اضمحلال خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به شاخص‌های کشف فرصت‌ها، خاطرنشان کرد: اندیشه‌ورزی، نوآوری، فرصت‌جویی و فرصت‌پذیری از شاخص‌های این مهم است و سازمان‌هایی که بیشتر به این ابزارها مجهز هستند در بلند مدت موفق می‌شوند. به همین خاطر ما باید در سازمان‌ها و مدارس افراد خلاق را تشویق کنیم تا به کارآفرینی و خلاقیت منجر شود.

وی با بیان اینکه کارآفرینان خلاق هستند نه مخترع، عنوان کرد: جهت‌دهی فعالیت‌های هنرستان و آموزش فعالیت‌های عملی متناسب با آماده‌سازی هنرجویان برای بازار کار از مهم‌ترین کارهایی است که باید صورت پذیرد. همچنین انتظار می رود ایجاد اتاق ایده کارآفرینی در راستای ایجاد بانک ایده، و برنامه‌ریزی برای کمک به عملیاتی‌شدن ایده‌های کارآفرینی و بهره‌گیری از طریق مراکز رشد جدی گرفته شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به آغاز فرایندهای اجرایی این طرح در جهت عملیاتی‌شدن در مدارس استان گفت: نخستین پایلوت کشوری اجرای طرح اتاق کارآفرینی در ۱۷ هنرستان استان مازندران از ۱۰ شهرستان آغاز شده و کارگاه‌های آموزشی آن با همکاری شرکت فولاد طبرستان مازندران و مدرسان بنیاد کارآفرینی زنان و جوانان کشور در حال برگزاری است.

شایان ذکر است در این طرح کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش مهارت‌های بازار محور، شیوه‌های کسب وکار، ایده‌یابی، و همچنین تشکیل بازارچه‌های فروش و عرضه تولیدات و دست ساخته های دانش‌آموزان برگزار می شود.  

ضرورت ایجاد شخصیت کارآفرین در دانش‌آموزان

مدیر عامل شرکت فولاد طبرستان مازندران نیز در این کارگاه آموزشی گفت: آینده‌سازان جامعه در دستان آموزش و پرورش هستند و ضرورت دارد که معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به فرزندان این مرز و بوم شخصیت داده و آنها را برای شغل و وظیفه ای که قرار است در آینده برعهده گیرند آماده سازند.

«غلامرضا رسولیان» با تأکید بر ضرورت ایجاد شخصیت کارآفرین در دانش‌آموزان، افزود: باید در دانش‌آموزان شخصیت کارآفرین ایجاد کنیم و ایده‌های آنان را مورد حمایت قرار دهیم. این مهم از طریق کار تیمی و جمعی محقق خواهد شد و از این رو باید به فرزندان مان کار تیمی را آموزش داده و آنها را از فردگرایی بر حذر داریم. 

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1227035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =