از چالش‌های وزیر جدید تا ادامه طرح تحول سلامت با نسخه «نمکی»

صبح امروز، بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و سعید نمکی با با ۲۲۹ رای موافق وزیر بهداشت شد.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت بهداشت امروز سیزدهمین وزیر خود را شناخت. سعید نمکی با ۲۲۹ رای موافق در روزی که روحانی برای معرفی او به مجلس رفت، وزیر بهداشت شد. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموع ۲۵۹ رأی اخذ شده، با ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ مخالف و ۴ ممتنع به «سعید نمکی» برای تصدی وزارت بهداشت رأی اعتماد دادند.

همزمان حسن روحانی امروز صبح ۱۵ بهمن در جلسه علنی مجلس شورایی اسلامی برای دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان حضور یافت و گفت: کشور قبل از انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ پزشک داشت که ۶ هزار نفر آنها  بودند. در تخصص های مختلف، ۸ رشته تخصصی پزشکی در دانشگاه های ایران تدریس می شد، در بقیه تخصص ها وابسته به دانشگاه های خارج کشور بودیم. امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای ۱۴ هزار پزشک، ۱۴۰ هزار پزشک در ایران خدمت می کنند و ۶۱۰۰ نفر ورودی دانشجوی پزشکی داریم.

رئیس جمهور گفت: سال ۹۳ طرح تحول سلامت اجرا و عملیاتی شد. برادر عزیزمان آقای دکتر قاضی زاده هاشمی نقش بسیار ارزشمندی در اجرای این طرح داشت، امیدوارم در کشور ما همیشه در کنار طرح تحول سلامت نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد. یکی از تأسف های من در دولت این است که نتوانستیم تا پایان دولت در کنار دوست پرتلاش مان آقای هاشمی باشیم. آشنایی من با این مرد پرتلاش و جهادی به دوران دفاع مقدس بر می گردد. ( اینجا بخوانید) 

تاکید نمکی بر ادامه طرح تحول نظام سلامت
سعید نمکی، وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گرفتن رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به دفاع از خود پرداخت.

وی در ابتدای سخنان گفت: اولین سوالی که در ذهن نماینگان مطرح است درباره عاقبت طرح نظام سلامت است. باید تشکر کنم از افرادی که سال های پس از انقلاب برای توسعه بهداشت تلاش کردن به خصوص آقای قاضی زاده هاشمی، طرح تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به عنوان یک معتقد به این طرح یقینا نقاط قوت طرح را بیش از پیش ادامه می دهم.

نمکی ادامه داد: طرح دارای نقض هایی بود که باید به جنبه های اقتصادی طرح با نگاهی کارشناسی بپردازیم. تلاش می کنیم طرح را به گونه ای پیش ببریم که کارشناسان اقتصادی هم نگاهشان به آن مثبت باشد.

وی ادامه داد: درباره پرونده الکترونیک سلامت و نظام پرداخت نوین، فاصله طبقانی پرداخت بین پزشک و پرستار باید درست شود. آنچه در زمان آقای هاشمی به عنوان مصوبات بود،چک های تضمینی معتبری است که در تمام شعب ما قابل پرداخت است و هیچ مصوبه ای از گذشته ناقض نمی ماند.

وی اظهار کرد: بچه ها را در برابر ۶ بیماری مسری واکسینه کردیم و ۷ سال پیش که معاونت وزارت بهداشت بودم رتبه خوبی در این زمینه داشتیم، درباره بیماری های غیرواگیر و .. تنها در وزارت بهداشت نمی توان به آن پرداخت.

نمکی همچنین بیان کرد: درباره حاشیه شهرها، بهداشت جسمی و  روانی مردم و بحث هایی از این قبیل مشارکت جمعی را می خواهد که باید همه با هم در این زمینه همکاری کنیم. ضمن اینکه در رابطه با بیماری های واگیر دار مثل ایدز و ویروس هایی که می توانند تهدید کننده باشند، باید خودمان را قوی کنیم.

وی در ادامه به بخش درمان اشاره کرد و گفت: در بخش درمان، باید توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت و در دسترس قرار گرفتن و درمان از راه دور، تقویت مشارکت خیرین و فعال کردن بخش خصوصی را فعال کنیم که در این سال ها بخش خصوصی مغفول مانده است. توسعه بیمه همگانی و تعریف بسته پایه خدمات منطبق بر اقتصاد کشور از برنامه های کلی ماست. سعی می کنیم با بردن خدمات به سمت محرومین عادلانه تر رفتار کنیم. احیای طب سنتی از برنامه های دیگری است که دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی دولت اظهار کرد: در بحث دارو و تجهیزات پزشکی باید شفافیت داشته باشیم، چرا باید ۹۷ درصد داروهای وارداتی ۵۵۰ میلیون دلار ارز ببرد و ۳ درصد آن، ۱.۴ میلیارد تومان ارز ببرد؟ اصلاح نظام نسخه نویسی از برنامه های دیگر ما است. تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت ها دانش بنیان هم از برنامه های دیگر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه آموزش های ما جامعه محور نیست و مولفه های داخلی سلامت بیش از سار حوزه ها ما را تهدید می کند، گفت:  دیوارهای بتنی بین دانشگاه و مردم را باید برداریم و آموزش جامعه محور باید روی کار بیاید. ما طبیب تربیت می کنیم نه حکیم و از ظرفیت بی بدیل فرهنگ ایرانی در تربیت دانشجوی پزشکی استفاده نمی کنیم. ما باید حکیم بپرورانیم ولی طبیب تربیت می کنیم. طبیبی که تنها کتاب را می بیند و خوانده است!

نمکی بیان کرد: ما تحصیلات تکمیلی را بیهوده توسعه می دهیم، آدم هایی را تربیت می کنیم که به درد نظام خدمت نمی خوردند.، فوق لیسانس را رها کرده ایم و دکترا تربیت می کنیم، آموزشگاه بهیاری را بسته ایم و کاردان پرستار را نمی گیریم و بعد دکتر تربیت می کنیم! تناسبی بین تحصیلات تکمیلی و پایه نداریم.

وی ادامه داد: باید بدانیم چه کسی را با چه مهارتی و برای کدام جایگاه نظام خدمت تربیت می کنیم ولی این کار را نمی کنیم، در پژوهش جزیره ای عمل می کنیم و مراکز ما با هم هم افزایی ندارند.

نمکی همچنین تصریح کرد: گرچه مقاله یک امتیاز در رتبه بین المللی است ولی هدف این نیست. مقاله باید بتواند دردی را از دل یک دردمند در بیاورد و ما را دلخوش کند. من از تعامل با مجلس هم بگویم که بنده با مجلس اهل تعامل هستم و به تمام نمایندگان احترام می گذارم چون می دانم احترام به نماینده احترام به مردم است و اگر بنده را پذیرفتید من دست یاری برای کمک به سمت شما دراز می کنم.

موافقان وزیر پیشنهادی/ از توجه به مدیریت جهادی تا قانون پذیری
در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

«مهدی فرشادان» در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: آقای نمکی فردی است که اقتصاد سلامت و سیاست گذاری سلامت را به خوبی می‌داند و برنامه های مطلوب و قابل اجرا ارائه داده است.

فرشادان کاهش مرگ زودرس و بیماری‌های واگیردار، توجه به مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت، مشارکت مردم و همکاری بین بخشی را از مولفه های مهم برنامه های نمکی خواند و گفت: ۷۰ درصد سلامت مستقیما متأثر از رفتار مردم است. یکپارچگی در کارکردهای نظام سلامت از عوامل مهمی است که در برنامه های آقای نمکی وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر لزوم اصلاح ساختار نظام سلامت، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی برنامه هایی برای اصلاح ساختار نظام سلامت، چابک سازی این ساختار، کاهش تصدی گری وزارت بهداشت و  ایفای نقش به عنوان متولی دارد. برنامه های آقای نمکی مستند به برنامه ششم توسعه است و این بدان معناست که ایشان قانون را قبول دارد.

نماینده مردم سنندج در مجلس اظهار داشت:  توجه به کنترل هزینه ها و افزایش بهره وری از نکات کلیدی برنامه های آقای نمکی است. محدود بودن منابع و مشکلات طرح تحول سلامت موضوعی است که ذهن همه را مشغول کرده است.

علی نوبخت به عنوان موافق دوم گفت: بنده در اعتراض به گروگان گرفتن جسد ملت در بیمارستان ها از کار کناره گرفتم. فکر می کردم حق ملت بیش از این است که به آنها بگوئیم چون پول ندارید باید از بیمارستان بروید.

عضو کمیسیون بهداشت ادامه داد: تا اینکه آقای روحانی آمدند و برنامه طرح تحول سلامت را ارائه دادند و ما گفتیم کمک می کنیم،در صورتی که سهم سلامت در GDP افزایش یابد، می توان این طرح را عملی کرد.

نوبخت تاکید کرد: معتقد بودیم هدف این طرح خوب است و باید کمک کنیم این کشتی از این دریا عبور کند. کشتی در حال حرکت بود که کاپیتان اعلام کرد سوخت کافی نیست. می خواهم شرمنده مردم نباشم به همین جهت امروز کاپیتان کشتی در حال عوض شدن است.وی با بیان اینکه نمکی به عنوان وزیر بهداشت می تواند ما را از این گرداب نجات دهد، اظهارداشت: جامعه پزشکی نیز باید برای عبور از این دریا به ما کمک کند.سید جواد ساداتی‌نژاد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی به عنوان سخنران سوم گفت: اعتقاد به اجرای برنامه ششم در بخش عدالت سلامت و توجه به عدالت سلامت به ویژه در روستاها از موضوعات مهمی است که همیشه مد نظر ایشان بوده است. وی در زمانی که مسئول سلامت شهرستان کاشان بود، هر چهارشنبه به روستاها می‌رفت.

وی توجه به بیماران صعب‌العلاج و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت را از ویژگی‌های مهم برنامه نمکی خواند و افزود: نگاه وی به مدیریت، مدیریت جهادی است زیرا او در دفاع‌مقدس حضور داشته است.نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای نمکی کارشان را از شبکه بهداشت آغاز کردند، مدیر گلخانه‌ای نیستند و تمام مراحل مدیریتی را طی نموده‌اند.ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرد: آقای نمکی، مدیریت مالی و انضباط مالی را می‌فهمد و مدیریت وی، هزینه‌های طرح تحول سلامت را کاهش می‌دهد و مشکلات این طرح را برطرف خواهد کرد.

علیرضا سلیمی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اظهارداشت: نمکی فردی پاکدست است و علیرغم اینکه در سطح کلان، مدیریت های متفاوتی را تجربه کرده است، اما خوشبختانه لکه سیاهی در پرونده وی یافت نمی شود.وی ادامه داد: نمکی در بخش خصوصی هیچ سهمی ندارد و به همین دلیل می تواند در تصمیم گیری های این وزارتخانه آزادانه عمل کند، چرا که متاسفانه باید اذعان کنیم که برخی از وزرا و مسئولان به دلیل آنکه همزمان در بخش خصوصی هم منافعی دارند، حریت لازم را ندارند.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: برنامه های وزرای سابق بهداشت و درمان یک بعدی بود و صرفاً آنان به یک بخش از این وزارتخانه توجه می کردند اما برنامه های نمکی در این وزارتخانه کاملاً جامع است و همه ابعاد را در نظر گرفته است.

سلیمی با اشاره به مشکلاتی که در بخش دارویی کشور به واسطه تحریم ها ایجاد شده است، گفت: نمکی تجربه گران سنگی در بخش مدیریتی دارو و تجهیزات پزشکی دارد و می تواند با مشکلات عدیده این بخش مقابله کند.وی بیان کرد: یکی از نگرانی های ما بی انضباطی در بخش بهداشت و درمان بود و قطعاً نمکی از آنجا که تبحر خاصی در مباحث بودجه دارد، حتماً می تواند در حل این مشکل موفق باشد.

(اینجا بخوانید)

مخالفان وزیر پیشنهادی/ برنامه‌های پیشنهادی اجرایی نیست
در ادامه محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره مخالفت با «نمکی»، افزود: علت مخالفت بنده، نگرانی هایی است که از گذشته درباره این وزارتخانه دارم و در اینجا مواردی را مطرح می کنم که انتظار است وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در اظهاراتش اشاره ای به برنامه های خود در این موارد کند چرا که برنامه های ارائه شده وی بسیار کلی بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: نمکی سوابق خوبی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارد اما متاسفانه در شرایط فعلی وضع کشور در این زمینه خوب نیست و حتی این مسئله منجر شده که بیماری، صرفاً به دلیل نبود یک وسیله جزئی سه بار به اتاق عمل رفته اما وی را برگردانده اند و لازم است وی به حل این موضوع توجه ویژه ای کند.

فرهنگی با تاکید بر اینکه جان انسان ها باید برای همه ما اهمیت زیادی داشته باشد، اظهارداشت: در چند دوره اخیر مجلس بودجه بخش بهداشت و درمان از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی ۳ برابر شده اما متاسفانه این افزایش بودجه آثار خود را برجا نگذاشته است.وی افزود: ما برای افزایش بودجه بخش بهداشت و درمان دنبال آن بودیم که این بودجه صرف دارو و بهبود تجهیزات و امکانات بهداشتی شود اما متاسفانه بیش از ۸۰ درصد این بودجه به بخش حقوق و دستمزدها سوق پیدا کرد و لازم است نمکی بخش سلامت را به سمت حل مشکلات مردم سوق دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به مشکلاتی که برای پرستاران وجود دارد، گفت: پرستاران نیاز به توجه شما دارند و علی رغم اینکه قانون نظام تعرفه گذاری تصویب شده است، اجرایی نمی شود که لازم است به این مسئله هم توجه شود.حسین مقصودی نیز در این باره افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، منطقه‌ای و بومی نیست و توجه‌ای به این مسئله نکرده است و همچنین در برنامه‌های وی اشاره‌ای به حل طرح پزشک خانواده نشده است.نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به اینکه در برنامه‌های نمکی، برنامه خاصی جهت بهبود شرایط نیروهایی چون پرستاران دیده نمی‌شود، افزود: علی‌رغم اظهارات روحانی، این روزها مردم از طرح تحول سلامت ناراضی هستند چرا که دولت نگاه عملی به برنامه‌های این طرح نداشت و صرفاً نگاهش شعارگونه و پوپولیستی بود.

مقصودی اضافه کرد: منشأ بسیاری از بیماری‌های مردم سوءتغذیه است و متأسفانه در این دولت، میزان بیماری‌ها و فاصله طبقاتی افراد بسیار افزایش یافته است.وی تأکید کرد: آقای روحانی! لطفاً به نوبخت بگویید که برای اجرای دقیق و بومی‌سازی طرح تحول سلامت، به «نمکی» کمک کند.نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه بسیاری از مردم بیمه نیستند، تصریح کرد: کسانی هم که بیمه هستند، بعضاً بیمه آنان اعتباری ندارد و سهم مردم در پرداخت داروها بسیار افزایش یافته و در شرایط فعلی اقتصادی توان پرداخت آن را ندارند.

مقصودی متذکر شد: همه می‌دانند که علت کنار رفتن قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت، اختلاف درونی دولت است و سؤال این است که آقای روحانی! چه کسی باید اختلافات درون دولت را حل کند؟ چرا که نوبخت معتقد بود که قاضی‌زاده هاشمی مانند بچه‌پول‌دارها خرج می‌کند درحالی‌که جیب دولت خالی است.وی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از بیمارستان‌های ما به مرز ورشکستگی رسیده‌اند، افزود: سؤال ما این است که چگونه نمکی می‌خواهد مشکل این بخش و ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی بیمارستان‌ها را حل کند؟

اینجا بخوانید

نمکی سیزدهمین وزیر بهداشت شد
پس از سخنان موافقان و مخالفان، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نحوه بررسی صلاحیت سعید نمکی؛ وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و او به عنوان سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفت.
نکته جالب اما درباره سعید نمکی این است که او جز معدود وزرایی است که  جراح نیست

در جدول زیر با وزرای بهداشت و درمان ایران پس از انقلاب و تخصص‌های آنها آشنا شوید

 

نام و نام خانوادگی تحصیلات تخصص از تاریخ تا تاریخ

کاظم سامی

دکترا روانپزشک

۱۳۵۷/۱۱/۲۸

۱۳۵۸/۰۸/۱۵

موسی زرگر

دکترا

جراح عمومی

۱۳۵۸/۰۸/۲۸

۱۳۵۹/۰۴/۳۱

هادی منافی

دکترا

جراح عمومی

۱۳۵۹/۰۹/۲۱

۱۳۶۳/۰۵/۲۴

سید علیرضا مرندی

دکترا

فوق تخصص اطفال

۱۳۶۳/۰۵/۲۵

۱۳۶۸/۰۶/۰۷

ایرج فاضل

دکترا

فوق تخصص جراحی عروق

۱۳۶۸/۰۶/۰۸

۱۳۶۹/۱۰/۲۳

رضا ملک‌زاده

دکترا

فوق تخصص گوارش و کبد

۱۳۶۹/۱۰/۲۳

۱۳۷۲/۰۵/۲۷

سید علیرضا مرندی

دکترا

فوق تخصص اطفال

۱۳۷۲/۰۵/۲۷

۱۳۷۶/۰۶/۰۱

محمد فرهادی

دکترا

متخصص گوش حلق و بینی

۱۳۷۶/۰۶/۰۱

۱۳۸۰/۰۶/۰۱

مسعود پزشکیان

دکترا

جراح قلب

۱۳۸۰/۰۶/۰۱

۱۳۸۴/۰۶/۰۲

کامران باقری لنکرانی

دکترا

فوق تخصص گوارش

۱۳۸۴/۰۶/۰۳

۱۳۸۸/۰۶/۱۴

مرضیه وحید دستجردی

دکترا

متخصص زنان و زایمان

۱۳۸۸/۰۶/۱۴

۱۳۹۱/۱۰/۰۷

محمد حسن طریقت منفرد

دکترا

متخصص جراحی چشم

۱۳۹۱/۱۰/۰۷

۱۳۹۲/۵/۲۴

سید حسن قاضی زاده هاشمی

دکترا

متخصص جراحی چشم

۱۳۹۲/۵/۲۴

۱۳۹۷/۱۰/۱۳

سعید نمکی

دکترا

ایمونولوژی پزشکی

۱۳۹۷/۱۰/۱۳

-

۴۲۴۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1228852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    هیچ کشور پیشرفته ای توی دنیا وزیر بهداشت رو از بین پزشکها انتخاب نمیکنه. حالا شما لیست بالا رو ببنید. حتی یدونه غیر پزشک نداریم. همه جا از رشته های انتخاب میکنن که اولویت رو به بیمار بدن.