بهره‌برداری از ۳۰ طرح آب‌رسانی روستایی در ۹ شهرستان استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی از بهره برداری ۳۰ طرح آبرسانی روستایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال خبر داد..

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ؛ یوسف عرفانی نسب در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد : این طرح ها در ۹ شهرستان و ۳۳ روستا اجرا شده است که جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۰۴ نفر از مزایای آن بهره مند شدند..
 او با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۴۲ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب روستایی در بعد از انقلاب اسلامی در استان ایجاد شده که قبل از انقلاب این خطوط ۵۷ کیلومتر بود ، اظهار داشت: ظرفیت مخازن آب روستایی قبل از انقلاب اسلامی در استان مرکزی ۲ هزار مترمکعب بود و اکنون به ۹۵ هزار متر مکعب افزایش یافته است..
عرفانی نسب با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۴ روستا در استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارای سکنه بود که اکنون یک هزار و ۱۱۲ مورد است ، افزود : جمعیت ساکن در روستاها از ۵۰ به ۲۳ درصد رسیده که تکمیل نبودن زیرساخت های مناسب و خشکسالی ها یکی از دلایل مهم آن بوده است..
*کافی نبودن ظرفیت ذخیره سازی مخازن موجود/ آبرسانی سیار به ۱۶۰ روستا در سال جاری
مدیرعامل شرکت آبفار استان مرکزی ، با بیان اینکه ۱۱ روستا در استان با کمبود آب مواجه هستند که هشت روستا آبرسانی سیار و سه روستا نیز آب جیره بندی دارند و ۳ دستگاه آب بسته بندی نیز در اراک ، خمین و ساوه ایجاد شده ، ادامه داد : ۷۰ روستای استان پارسال جیره بندی و آبرسانی سیار را تجربه کردند و امسال به علت کاهش بارندگی ۱۶۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی شدند.
او با تاکید به اینکه ظرفیت ذخیره سازی مخازن موجود به اندازه کافی نیست و در وضعیت بحرانی امکان ذخیره سازی بیشتر را نداریم ، بیان کرد : ۱۴۷ هزار مشترک در حوزه روستایی تحت پوشش خدمات این شرکت داریم ، در حالی که ۹۵ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی آب در ۷۱۴ مخزن در استان وجود دارد .
عرفانی نسب در بخش دیگری از صحبت های خود تعداد روستاهای تحت پوشش خدمات این شرکت را ۸۳۴ روستا عنوان کرد و با اشاره به احداث ۶۸۴۲ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع در چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : ۳۷ میلیون متر مکعب آب روستاهای استان مرکزی سالانه از منابع ۵۲۷ حلقه چاه ، ۱۳۶ چشمه و ۲۷ رشته قنات تامین می شود.
*تخصیص ۵۳ درصد از مجموع ۴۹ میلیارد تومان اعتبارات امسال
او مجموع اعتبارات امسال در حوزه عمرانی را ۴۹ میلیارد تومان عنوان کرد و از تخصیص ۵۳ درصد اعتبارات تا امروز خبر داد و گفت : چهار میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای آبرسانی سیار به روستاهای استان هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اجرای ۴۰ کیلومتر توسعه ، ۹۱ کیلومتر اصلاح و ۷۲ کیلومتر خط انتقال در شبکه آبرسانی روستایی را از جمله اقدامات انجام شده در ده ماهه سال جاری برشمرد و با اشاره به اینکه ۲۲۴ پروژه آبرسانی در روستاهای استان تعریف و انعقاد قرارداد شده ، افزود : امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم و از سویی هم با تداوم بارندگی ها در سال آتی شاهد وضعیت بهتری در روستاها باشیم که مجبور به جیره بندی و آبرسانی سیار نشویم و سال پرآبی داشته باشیم .
عرفانی نسب اصلاح و بازسازی شبکه را یکی از ضرورت ها در ۴۰ درصد شبکه های آبرسانی دانست و تاکید کرد : میانگین پرت آب در روستاهای استان حدود ۲۷ درصد است که در مواردی حتی به ۵۰ درصد هم می رسد و اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی ضرورت دارد که به اعتبارات قابل توجهی نیاز دارد.
او در ادامه بیان کرد : ۳۰ روستای با جمعیت بیش از ۱۰۰ خانوار در استان داریم که اگر به دنبال هماهنگی انجام شده با دهیاری و فرمانداری ها ،متقاعد شده و به جمع روستاهای تحت پوشش اضافه شوند ، این آمار از ۸۸ به ۹۵ درصد می رسد و بخشی از نگرانی ها در آبرسانی به روستاها برطرف می شود.
عرفانی نسب طرح آبرسانی از چشمه هفتیان به ۴۲ روستا در شهرستان تفرش را یکی از طرح های مهم عنوان کرد که در مرحله تکمیل و رفع نواقص است و گفت : احداث مجتمع های آبرسانی روستایی با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار یکی از برنامه های موثر و خوب دولت بوده که سبب تسریع در اجرای پروژه های آبرسانی روستایی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =