چه کسانی می‌توانند از بخشنامه جریمه غیبت استفاده کنند؟

مهر نوشت: به محض شنیدن کلمه «خرید خدمت» سوال های بسیاری در ذهن مشمولین شکل می‌گیرد. سوالی که پاسخ آن، بسته به شرایط مشمولان، می‌تواند ساده یا پیچیده باشد.

حدود دو ماهی است که بیش از پیش، خبرهای مربوط به سربازان، ختم به تمدید یا عدم تمدید یک بخشنامه شده است،؛ خرید خدمت. هرچه بیشتر به پایان سال نزدیک می‌شویم بحث‌ها و اختلاف نظرها در این باره بیشتر می‌شود و هر مسئولی سعی دارد تا به استناد به موضوعی موافقت یا مخالفت خود برای ارائه دوباره جدول فروش سالهای غیبت مشمولان را اعلام کند.

پرداخت جریمه غیبت، امکان و امتیازی است که از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی، برای برخی از مشمولان در نظر گرفته شده است. بر اساس مقررات این قانون، افرادی که مدت معینی را در غیبت به سر برده و در خصوص خدمت سربازیشان تعیین تکلیف نکرده باشند، می‌توانند با پرداخت مبالغ مشخصی، کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه عمومی دریافت کنند.

مبلغ این جریمه برای مشمولان غایب به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ مدرک تحصیلی مشمول و تعداد سال‌های غیبت وی.

این بخشنامه برای مشمولان غایب دارای مجموعه ای از شرایط است که برای استفاده از مزایای این طرح به آنها نیاز دارید، این شروط عبارتند از:

۱-میزان غیبت مشمول تا پایان سال ۹۷، بیش از ۸ سال شود.

۲-به میزان هر یک سال اضافه تر از این میزان، ۱۰ درصد به میزان جریمه افزوده می شود.

۳- در صورت متاهل بودن مشمول، ۵ درصد تخفیف اعمال می شود.

۴-به ازای داشتن هر فرزند، ۵ درصد تخفیف اعمال می شود.

۵- در صورتی که مشمول، تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشد، امکان اعمال تخفیف تا ۷۰ درصد وجود دارد.

اما در کنار این مسائل بهتر است بدانید که غیبت از خدمت سربازی محرومیت های زیادی را هم به فرد مشمول تحمیل می کند. بخشی از این عواقب عبارتند از :

غیبت تا ۳ ماه، باعث ۳ ماه اضافه خدمت می شود.

غیبت از ۳ ماه تا ۱ سال، موجب ۶ ماه اضافه خدمت می شود.

غایبان بیش از ۱ سال، فراری محسوب می شوند.

سربازان فراری، به مراجع قضایی معرفی می شوند.

نیروی انتظامی، وظیفه تعقیب و دستگیری سربازان فراری را به عهده دارد.

موسسات و ادارات دولتی و غیر دولتی، موظف به همکاری با پلیس برای دستگیری غایبان هستند.

استخدام غایبان در شرکت های دولتی و خصوصی ممنوع است.

استخدام کنندگان غایبان، جریمه خواهند شد.

عدم امکان ادامه تحصیل.

عدم امکان درخواست معافیت کفالت.

عدم امکان استفاده از کسری خدمت ایثارگران.

عدم امکان دریافت گواهینامه.

عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی و وام.

مبالغ خرید خدمت سربازی.

پس از مشخص شدن این موضوع که چه کسانی می توانند جریمه غیبت را پرداخت کنند، مهم ترین مساله این است که برای جریمه مشمولان غایب چه مبالغی را باید  پرداخت کنیم؟

بر خلاف اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها، مبالغ مورد نیاز برای خرید خدمت سربازی مشمولان غایب، در سال ۹۷ افزایشی نداشته و همچنان، مساوی با مبالغ سال ۹۶ است.

لیست مبالغ اعلام شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی 

زیر دیپلم : ۱۰ میلیون تومان 

دیپلم : ۱۵ میلیون تومان 

فوق دیپلم یا کاردانی : ۲۰ میلیون تومان

لیسانس یا کارشناسی : ۲۵ میلیون تومان

فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد : ۳۰ میلیون تومان

دکتری پزشکی : ۳۵ میلیون تومان

دکتری غیر پزشکی : ۴۰ میلیون تومان

پزشکان متخصص و بالاتر : ۵۰ میلیون تومان

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تصمیم نهایی ستادکل برای ارائه یا عدم ارائه جدول فروش خدمت سربازی اظهار کرد: ما تصمیم نهایی را گرفتیم، تا آخر سال این جدول موجود است و افرادی که واجد شرایط هستند و هزینه لازم را دارند می‌توانند تا پایان سال خدمت سربازی خود را بخرند.

وی افزود: افرادی که الان جنجال به پا کردند در واقع افرادی هستند که سال آینده شرایط لازم برای خرید خدمت سربازی را به دست می آورند و می‌خواهند این فرصت از آنها گرفته نشود.

رئیس اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام این مطب که تصویب مجدد جریمه مشمولان غایب غیرمنطقی است، گفت: یکی از اهداف این قانون کاهش تعداد مشمولان غایبی بود که سنی از آنها گذشته بود.

وی ادامه داد: تعداد مشمولان غایب در زمان تصویب این قانون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود که در حال حاضر تعداد مشمولان غایب به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

سردار کمالی با بیان این مطلب که کسانی که بیش از ۸ سال غیبت داشته و از طرح جریمه مشمولان غایب استفاده می‌کردند سالانه کمتر از هزار نفر بوده‌ است، ادامه داد: اما متأسفانه هر سال چند هزار نفر به تعداد غایبین از خدمت سربازی اضافه شد تا بتوانند بعد از ۸ سال از جریمه استفاده کنند.

رئیس اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام این مطلب که اجرای طرح جریمه مشمولان غایب باعث کمبود سرباز شده است، گفت: اجرای این طرح و کمبود سرباز باعث شد تا فشار زیادی به سربازان در حال خدمت وارد شود و احساس تبعیض و بی‌عدالتی را در بین سربازان رواج داده و روحیه آنها را تضعیف کرده است.

وی تاکید کرد: دامن زدن به این بحث‌های حاشیه‌ای تنها جوانان را پشیمان می‌کند و هیچ سودی ندارد چراکه ستادکل نظر قطعی خود را گرفته و تغییری هم نمی‌کند

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام چرا نظام وظیفه در مورد اجرای قانون 70درصد تخفیف خرید سربازی که مجلس برای فرزندان خانواده های تحت پوشش کمیته امداد تصویب کرد هیچ اقدامی نمیکند. چیزی تا پایان سال نمانده است. لطفا پیگیری کنین.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    2 0
    قریب به اتفاق برنامه ها و طرح ها و دستور العمل هایی که باید منافع عمومی را تامین کنند سرشار از تبعیض و ناعدالتی است. و پارتی بازیها و رانت و سوء استفاده های سازمان یافته و مستمر نیز که زائیده همین طرح و برنامه و بخشنامه ها هست خودش مزیدی برعلت است. از اون طرح معافیت سنین های مختلف گرفته تا دو برادری و سه برادری و معافیت همزمان چند برادر و معافیت ورزشکاران و ..... گرفته تا طرح جریمه و .... سراسر پر از تبعیض بوده و هست و خواهد بود.