«دیوار» فیلتر می‌شود؟/ روی این دیوار نمی‌شود یادگاری نوشت!

درخواست مسدود کردن فعالیت‌های سایت دیوار و نمونه‌های مشابه آن اتفاق تازه‌ای نیست و علاوه بر پلیس، نهادهای قضایی و صنوفی مانند مشاوران املاک و … پیش از این خواستار توقف فعالیت این سایت‌ها شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، بحث خاموش جلوگیری از فعالیت سایت‌های نیازمندی آنلاین، عیان‌تر شده و این هفته رییس پلیس فتا تهران رسما اعلام کرد، سایت دیوار به عنوان یکی از شاخص‌ترین سایت‌ها در این حوزه باید فیلتر شود.

استدلال پلیس برای مسدود کردن این سایت، جرائم رخ داده در این سرویس اینترنتی است. تا جایی که سرهنگ «تورج کاظمی» اعلام کرده که تاکنون بیش از ۳۰۰۰ پرونده پیرامون فعالان این سایت به دست آنها رسیده است.

در واقع درخواست مسدود کردن فعالیت‌های این سایت و نمونه‌های مشابه به آن اتفاق تازه‌ای نیست و علاوه بر پلیس، نهادهای قضایی و صنوفی مانند مشاوران املاک و … پیش از این خواستار توقف فعالیت این سایت‌ها شده اند. در حال حاضر سایت دیوار طبق اطلاعات مندرج در سایت alexa، جز ۱۰ سایت پر بازدید ایرانی است.

این سایت در بخش توضیحات خود نوشته است:« دیوار! پایگاه خرید و فروش بی‌واسطه‌ اگه دنبال چیزی هستی، شهرت رو انتخاب کن و تو دسته‌بندی‌ها به دنبالش بگرد.اگر هم می‌خوای چیزی بفروشی، چند تا عکس خوب ازش بگیر و آگهیت رو بچسبون به دیوار.»

این رویکرد سایت دیوار و سایت‌های مشابه در واقع به واسطه قطع شدن دست واسطه‌گران و سرعت نقل و انتقال در بخش‌هایی مانند اجاره کردن خانه، خرید و فروش ماشین و خرید و فروش اثاثیه خانه و اداره مورد توجه ویژه کاربران قرار گرفته اما همزمان به گفته پلیس فتا، بستر وقوع جرم نیز شده است. رقمی که پلیس فتا برای جرم‌های رخ‌داده در این سایت اعلام می‌کند، رقم بالایی است. سرهنگ کاظمی رییس پلیس فتا تهران در این زمینه می‌گوید: «وقتی که یک شماره تلفن هم آگهی ماشین در دیوار گذاشته، هم یخچال و هم پرنده قطع به یقین کلاهبردار است.»

امامشابه این اظهارات در مناظره رادیویی سرهنگ کاظمی و رضا الفت نسب (عضو هیات مدیره «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی) نیز بیان شده بود و الفت نسب گفته بود که بسیاری از کاربران از جمله خود او چندین کالا در این سایت برای فروش گذاشته‌اند و نمی‌توان این افراد را کلاهبردار نامید.

صنوفی که چشم دیدن این سایت‌هارا ندارند
این سایت‌ها اما کسب و کارهای آنلاین را تا حدی ارتقا داده‌اند و همزمان در برخی شغل‌ها به کلی فضا را به سمت واسطه‌گری آنلاین پیش برده اند. یکی از شغل‌هایی که با حضور این سایت‌ها و شبه استارت‌آپ‌ها تقریبا کساد شده، مشاوران املاک است. در این زمینه پیش از این در سال‌های قبل رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اپلیکیشن «دیوار» را خراب می کنم، گفت: «دیوار از یک سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاک شده و از سوی دیگر ریسک معاملات را بالا برده است.»

این مساله تازگی ندارد و به همان اندازه که رانندگان تاکسی چشم دیدن سرویس‌های آنلاین تاکسی را ندارند، مشاوران املاک هم همین حس را به سایت‌هایی همچون دیوار دارند. اما نکته مهم دیگر این است که مشاوران املاک و دلالان خرید و فروش خودرو تقریبا فضای سایت دیوار را اشباع کردند و می‌تواند گفت بخش بسیار زیادی از فایل‌های مسکن و خرید و فروش از طریق فعالان این حوزه مدیریت می‌شود و در پوشش خریدار عادی در این فضا معامله می‌کنند.

روایت پلیس 
اما زاویه‌ نگاه پلیس در این ماجرا با فعالان صنوف متفاوت است. اگر مشاوران املاک دغدغه سوت و کور شدن املاکی‌ها را دارند، پلیس از زاویه وقوع جرم به این ماجرا نگاه می‌کند. در این زمینه رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در تهران بزرگ در ارتباط با کلاهبرداری در سایت دیوار گفته که مجوز این سایت از سوی سازمان پلیس فتا صادر نشده است؛ البته ناگفته نماند که اصولا پلیس فتا در چرخه اعطای مجوز به فروشگاه‌های اینترنتی جایگاهی ندارد و نقش نظارتی روی این سامانه‌ها را برعهده دارد؛ نظارتی که به گفته کاظمی از عهده پلیس فتا خارج است: «در توان پلیس فتا نیست که بر تمام آگهی‌های سایت و اقدامات این سایت نظارت داشته باشد. در ده ماهه نخست امسال ۳۰۰۰ پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده که بیش از ۳۰ متهم در این رابطه دستگیر شدند. مبلغ کلاهبرداری‌ها نیز بیش از دو میلیارد تومان است.»

او می‌گوید: «از دادسرای جرایم رایانه‌ای درخواست کردیم با دستور قضایی، تا زمانی که مسؤولان سایت دیوار راهکاری برای امنیت مراجعه‌کنندگان به این سایت در نظر نگرفته‌اند، آن را مسدود کند. مدیران این سایت مدعی هستند سایت دیوار بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد و خودشان هم راهکاری برای حل مشکلات موجود ندارند.» به گفته کاظمی این سایت به بازاری تبدیل شده که مجرمان به‌راحتی در آن می‌چرخند و طعمه را شناسایی کرده و لطمات مالی سنگینی را به بار می‌آورند. او البته در صحبت‌های خود اشاره‌ به نام فروشگاه‌های اینترنتی خرید و فروش کالای دست دوم دیگری به طور خاص نکرده اما تاکید داشته که همه این سایت‌ها باید ضریب امنیتی و نظارتی خود را افزایش دهند.

این سایت‌ها به بحران مسکن دامن می‌زنند؟
یکی از اتهامات وارده به این سایت‌ها دامن زدن به بی‌ثباتی در حوزه‌های حیاتی مردم مانند حوزه مسکن است. در این زمینه خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۷ در گزارشی نوشت:تمام شاخص‌های بازار مسکن حکایت از ورود زودهنگام به دوره رکود دارد. معاملات به‌شدت کاهش یافته و رشد شدید قیمت‌ها نیز متوقف شده است. در این وضعیت اتفاق عجیبی در فضای مجازی در حال شکل‌گیری است که سرمنشأ آنها برخی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی از جمله دیوار و شیپور هستند.

به‌عنوان مثال در منطقه 14 (حوالی میدان خراسان) میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 6.6 میلیون تومان است که با توجه به برخی پارامترها از جمله عمر بنا، امکانات آپارتمان، دسترسی‌ها و... کمی از قیمت ذکر بالاتر یا پایین‌تر است، این در حالی است که سایت‌های به‌اصطلاح بدون واسطه برای خرید و فروش بعضاً آگهی‌هایی را بارگذاری می‌کنند که در واقع باعث بروز التهاب در بازار مسکن شده است. در نمونه که در ادامه می‌آید هر مترمربع واحد مسکونی با عمر 4 سال در افسریه با قیمت حدود 8 میلیون و 700 هزار تومان برای فروش در سایت دیوار بارگذاری شده، این در حالی است که متوسط قیمت در این منطقه بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی برای هر مترمربع 4.9 میلیون تومان است، یعنی تقریبا 4 میلیون گران‌تر.

این خبرگزاری در تکمیل گزارش تحلیلی خود نوشته است:« نمونه‌های متعددی را از این دست آگهی‌ها می‌توان در سایت‌های آن‌لاین خرید و فروش رؤیت کرد؛ به‌نظر می‌رسد مدیران این قبیل سایت‌ها خواسته یا ناخواسته با برخی مشاوران املاک سودجو و سوداگر و همچنین فروشندگان همکاری می‌کنند، مشارکتی که در نهایت به بر هم زدن بازار مسکن و گرفتار شدن بیش از پیش مردم منجر خواهد شد، از این رو کارشناسان این سایت‌ها بایستی با دقت بیشتری نسبت به تأیید آگهی‌های مشکوک اقدام کنند، موضوع مهمی که قطعاً به آرام شدن جو بازار و کمک به متقاضیان این بخش برای خرید کمک شایانی خواهد کرد.»

فقر قانون در حوزه کسب و کار اینترنتی
نکته‌ای که در این بحث‌ها قابل پیگیری است و تاکنون در این بحث‌ها مورد توجه قرار نگرفته، حجم اندک قوانین در حوزه کسب و کار اینترنتی، به روز رسانی دائمی آنها و سازوکارهای نظارتی است. براساس قوانین داخلی ایران کسب و کارهای دارای نماد ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد هستند و مدارکی مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب داشته باشند، عبارتند از:
۱- ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
۲- گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
۳- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده

۴-گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار
۵- تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۶- تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۷- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل
۸- پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
۹-مصوبه هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.

اما در قوانین مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی قوانین مشخصی درباره سازوکار این سایت‌ها مشخص نشده است. در واقع انتقاد نیروی انتظامی از این سایت‌ها و نمونه‌های مشابه، مربوط به سازوکار آنها می‌شود و طبق الگوریتم برخی از این سایت‌ها هرکاربر می‌تواند اطلاعاتی حتی غلط و دور از منطق بازار را در این سایت‌ها قرار دهد و امکان سواستفاده برای او ایجاد شود. تا جایی که همین سایت‌های آنلاین نیازمندی‌های روز به واسطه عدم نظارت، از منطق برخی بازارها فراتر رفتند و حتی در نیمه نخست امسال به یکی از گزینه‌های اصلی بهم خوردن بازاری همچون بازار مسکن شدند.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1229653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    24 4
    اتفاقا سایت بسیارخوبیه...اگر عاقل باسه بیننده و تذکرات پایس روگوش کرده باشه مبتونه اون کالا یاملک رو با درنظرگرفتن جوانب احتیاط ببینه و بخره یابفروشه....من هم ملک گذاشتم هم خودرو..از بنکاهها راحتتر مشتری پیداشدباقیمتی ک میخاستم بفروشم بدون واسطه مفتخور
  • سعید IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    5 2
    طبق معمول پاک کردن صورت مساله
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    7 2
    تا زمانی که مشاغلی مانند مشاوران املاک که هیج هویت سازندگی و توسعه ای ندارند در کشور ریشه دوانده باشند اوضاع مملکت رو شاخ دلال میگرده
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 1
    مردم باید درست استفاده کنن.دیوار فیلتر بشه بقیه نرم افزارها هم هست و اضافه میشه
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 2
    نهادهای قضایی که درخواست فیلترینگ سایتها رو دارن چرا در زمینه پولشویی و فسادهای مالی درخواست فیلترینگ ندارن.
  • ناشناس IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    5 3
    دمتون گرم
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    7 1
    بجای اینکه مسئله رو حل کنن صورت مسئله رو پاک میکنن!!
  • گروس IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    11 3
    به جای اینکه مسئله رو حل کنن میخوان صورت مسئله رو پاک کنن. خیلی از مستاجرها خونه هارو توی همین سایت پیدا میکنن و بجای اینکه ساعت ها و روزها صرف گشتن بنگاه بکنن و هزینه بدن توی سایت دیوار راحت معامله مکنن.. خوبی هش بیشتر از بدی هاش هست
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 0
    خودم از دیوار دچار ضرر شدم جنسی بمبلع صدهزار تومان خریدم قرار بود از تهران به شهرستان ارسال کند ارسال نکرد .البته بستن دیوار نه بلکه دارای حساب و کتاب باشد .شناسایی و نظارت و...بیشتر شود
  • طاها US ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 1
    فیلتر نباید بشه اما هر کسی هم نباید بتونه آگهی بده باید بصورت کامل شخص احراز هویت بشه مثل کارت ملی محل سکونت شماره ثابت و هویت کامل
  • طاها US ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    1 1
    فیلتر نباید بشه اما هر کسی هم نباید بتونه آگهی بده باید بصورت کامل شخص احراز هویت بشه مثل کارت ملی محل سکونت شماره ثابت و هویت کامل
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 1
    این حرف ها بهانه هست تا دیوار فیلتر بشه و جیب دلال ها پر بشه
  • FR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 3
    صنوفی که چشم دیدن این سایت‌هارا ندارند از جمله املاک چقدر سیبیل تون را چرب کردن که دنبال فیلتر کردنش هستین
  • FR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 3
    به کوری چشم املاکی های کلاهبردار حتی اگه دیوار فیلتر بشه مردم با فیلتر شکن بازش میکنن
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 2
    3000 پرونده در مقابل میلیونها خرید و فروش انجام شده عدد قابل توجهی نیست. علت این پرونده ها نبودن فرهنگ کافی در استفاده از این سرویسه که بعد از یه مدتی درست میشه. با فیلتر کردن که چیزی درست نمیشه.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 2
    خیابون ما دیروز چاقوکشی شد بیایید اونم ببندید راستی تصادفم شد ایرانخودرو و سایپا را هم تعطیل کنید
  • مهدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 1
    من به واسطه این سایت گوشی موبایل خریدم گوشی موبایل فروختم ماشین خریدم و ماشین فروختم خونه خریدم و کلی لوازم منزل خداییش تا الان برای شخص من خیلی خوب بوده و جا داره از عوامل محترم دیوار تشکر کنم
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    1 2
    هر چیزی که به سود مردم وبه ضرر دلال است باید فیلتر شود از این همه مزایا 2تا عیب بزاریم روش تا توجیه شود
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 6
    منم بابستن این سایت بی دروپیکر موافقم کافیه یه سر به بخش اجتماعی -خیریه و داوطلبانه اش بزنید انواع واقسام صنف کلاهبردارحقه بازکثیف و هوسبازاونجا آگهی باعنوان کمک میکنم ! داده و میخوان که شمابریدتوتلگرام تاکمکتون !کنند مثلن ازنظرمالی! بعدکه ته وتوی زندگیتودراوردن و عکس وتصویرتو دیدن از در دیگه ای واردمیشن .. بخدا راست میگم چندموردخودم گزارششونو دادم به اونجا.. باید درشوببندن تا کرمای کثیف رخنه فسادنکنند
  • DE ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 2
    سایت دیوار باید فیلتر بشه. هیچ کاری در قبال امنیت آگهی ها و اهراز هویت آگهی دهندگان انجام نداده.
  • تقی IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 1
    تحت هر شرایطی و به هر نحوی مسئولان از هر نوع فعالیت اقتصادی جلوگیری می کنند و هدفی جز فلاکت و بدبختی این مردم ندارند. به بهانه های واهی در تلاش هستند تا نفس این مردم رو بگیرند و خونشان رو در شیشه کنند. خدا لعنتشان کند که به طور حتم آه این مردم ستمدیده دامان خودشان و دودمانشان را خواهد گرفت. الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
  • مهیار IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 0
    شدیدا تکذیب میکنم مشاورین املاک همشون دارند از این بستر استفاده میکنند مشل اینه به جا یبوق کامیون بافور میفروشند جنس قاچاق رو توی لوازمخانگی میفروشند خدمات جنسی رو به جای ماساژ میدند فروش انواع ویبراتور و اسباب بازی ها ی....
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 1
    همین مشاوران املاکی پدر مردم را درآوردند اکثرا متقلب و حقه باز امیدوارم برای همیشه نسل مشاور املاکی از ریشه کنده بشه. اکثرا دروغگو هستند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    3 1
    امیدواریم آمریکا صدا سیمای میلی رو تحریم کنه تا طعم فیلتر کردن و پارازیت انداختن را بفهمید.
  • مومیایی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    1 1
    سایت دیوار و سایت های مشابه دست واسطه ها و دلال ها رو کوتاه کردند و تو رو به خدا این یکی رو دیگه فیلتر نکنید چون فقط و فقط اقتصادیه
  • NL ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    1 1
    این دیگه چه استدلالیه! خب اینجوری باشه باید واسه منازل خط لوله گاز و سیم کشی برق هم نکشن،چون کلی با بی احتیاطی باعث مرگ و میر میشن!هر چیزی هم بدی داره هم خوبی،نزدیک به پنج ساله من از سایت دیوار و شیپور هم خرید کردم هم فروش داشتم،بدون اپسیلونی مشکل،فکر کنم دست یه سری واسطه کوتاه شده،یا یکی از آقازاده ها میخواد انحصاری چیزی دستش بگیره باز ما باید تاوان بدیم! بهتره به جای فیلترهای مکرر یه مقدار روی افزایش سواد رسانه ای مردم کار کنن!اگه حتی بخوان فیلتر بکنن مثلا چون فلان بخش سایت کلاهبرداری شده،بهتره یه بخش رو اصلاح کنن نه اینکه کلا ببندن!
  • عباس IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    2 0
    متاسفانه این قبیل سایت ها باعث افزایش فضایی قیمت کالا میشوند و فروشندگان هم که مترصد بهانه ایی برای افزایش کالای خود هستند کافی است یک نفر قیمتی خیلی بالاتر از قیمت واقعی کالای آنها درج کند این موضوع بصورت اپیدمی باعث تغییر قیمت سایر آگهی ها میشود ! و این از مضرات این نوع کسب کار هست .(بعنوان مثال قیمت یک عدد سنگ فرز انگشتی 400-500 هزار تومان هست ولی یک نفر ادعا میکنه از آلمان خریده با قیمت 210یورو و قیمت کالایش رو گذاشته دومیلون تومن !! بقیه هم این براشون میشه وحی منزل و به این آگهی استناد میکنن و قیمت رو افزایش میدهند .) و شوربختانه هیچ گونه فیلتری هم وجود خارجی نداره و یا حداقل مرجعی برای گزارش کاربرانی که متوجه اشکال آگهی میشوند.
  • jalil IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    1 0
    می بایست الزام بشه تنظیم قولنامه ها در دفتر معاملات املاک دوره دیده انجام بشه منتهی یک فرق داشته باشه که اگه کسی خودش مشتریش رو برد به دفتر املاک متنخصص هزینه بسیار کمی بعنوان حق تحریریه ازشون اخذ بشه
  • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    2 1
    با همین منطق باید تمام بانک ها رو هم تعطیل کرد چون از طریق همین شبکه بانکی چند هزار میلیارد فساد اقتصادی داشتیم! راهکار محدودیت نیست نظارت و شفافیت لازمه!
  • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    3 2
    سلام.این کار چیه اخه فیلتر چرا؟؟؟بجای اینکه بیان فرهنگ استفاده رو افزایش بدن سریع میخان فیلتر کنن.از هر چیزی استفاده خوب و بد میشه ما میتوانیم با قوانین و اطلاع رسانی استفاده های خوب رو افزایش و استفاده های بد رو به حداقل برسونیم.با چاقو هم میشه ادم کشت و هم دست یک دکتر میشه ادم نجات داد.خود دیوار هم توی قوانینش ذکر کرده که اگه میخایین کلاه سرتون نره معامله رو حضوری انجام بدید.و....
  • حسینی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
    2 1
    آن زمان که عده ای دله دزد برای ایجاد بساط نوچه پروری امکانات رایگان در اختیار استارت آپ ها می گذارند باید به فکر این مسائل نیز باشند. چشم شان کور، دندشان نرم مالیات بدهند پلیس استخدام شود نظارت و (اعمال قانون) کند.