۲ آتش‌فشان در بالی با ۱۸ کیلومتر فاصله از زیر به هم وصل هستند

محققان دانشگاه بریستول متوجه شده‌اند که دو آتش‌فشان (آگونگ و باتور) در منطقه بالی اندونزی هرچند ۱۱ مایل از یکدیگر فاصله‌دارند، اما به هم وصل بوده و فوران‌شان به هم ارتباط دارد.

به گزارش خبرآنلاین، تصاویر منتشرشده آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد فوران آتش‌فشان آگونگ در بالی با آتش‌فشان همسایه خود یعنی باتور که ۱۸ کیلومتر با آن فاصله داشته، ارتباط دارد؛ چراکه این دو از زیرزمین به هم متصل هستند.{لینک}

حباب‌های زیرزمینی و قبل از دهانه آتش‌فشان نظر محققان را به خود جلب کرد که یکی از این حباب‌ها ۵ کیلومتر وسعت دارد. به همین خاطر دانشمندان معتقدند گدازه‌ها هم به‌صورت افقی در زیرزمین می‌توانند حرکت کنند و ماگما / مواد مذاب درون زمین  در قسمت آگونگ با کوه باتور ارتباط دارد.

دکتر فابین آلبینو استاد دانشکده علوم زمین دانشگاه بریستول و نویسنده اصلی مقاله‌ای{لینک} در این زمینه می‌گوید: فعالیت زمین‌لرزه و تغییر سیگنال در فاصله ۵ کیلومتری قرارگرفته و نشان می‌دهد ماگما به سمت چپ و همچنین به‌صورت عمودی در حال حرکت است.

این بدان معناست که مواد مذاب در زیرزمین هم به دهانه آتش‌فشان اصلی حرکت کرده و هم به‌سوی دهانه دیگر آتش‌فشان حرکت می‌کند و این اولین شواهد ژئوفیزیکی است که نشان می‌دهد آتش‌فشان آگونگ و باتور با سیستمی شبیه لوله‌کشی به هم متصل باشند.

بدین ترتیب فوران ۱۹۶۳ آگونگ که منجر به مرگ ۱۶۰۰ نفر شد و نیز فوران ۲۰۱۷ باتور که منجر به تخلیه ۱۰۰ هزار نفر از منطقه شد را می‌توان به هم مرتبط دانست.

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =