این آتشفشان عظیم، استان خراسان را کاملا می‌پوشاند / عکس

اغلب از دیدن بزرگی قله‌هایی همچون اورست یا کی‌۲ شگفت‌زده می‌شویم. اما شاید باور نکنید که در منظومه شمسی ما کوهی وجود دارد که اگر هر یک از این کوه‌ها را در کنارش قرار دهیم، کوتوله‌ای بیش به نظر نمی‌رسند. الیمپوس مونس، بزرگ‌ترین آتشفشان منظومه شمسی است که نه در زمین، بلکه در مریخ قرار دارد.

تینا مزدکی: الیمپوس مونس (کوه الیمپوس) با ارتفاع خیره‌کننده ۲۲ کیلومتر و قطر پایه تقریباً ۶۰۰ کیلومتر در سیاره سرخ خودنمایی می‌:ند. برای درک بهتر بزرگی این کوه، باید بدانید که کوه اورست، بلندترین قله زمین تنها ۸/۸ کیلومتر ارتفاع دارد. در واقع می‌توان گفت المپوس مونس ۲/۵ برابر اورست است.

مقیاس بزرگ این غول مریخی نه تنها از نظر ارتفاع، بلکه از نظر حجم و مساحت آن نیز قابل توجه است. به عنوان مثال طبق سیستم اطلاعات جغرافیایی بیشترین درازای استان خراسان ۴۵۰ کیلومتر است. بنابراین این قله حتی مساحتی بیشتر از این استان را پوشش می‌دهد.

بزرگ‌ترین کوه‌آتشفشانی منظومه شمسی‌، هم‌انداره این استان ایران/ عکس

این قله آتشفشانی دارای دامنه‌ای با شیب ملایم است، جزایر هاوایی روی زمین هم دقیقا چنین ویژگی‌ای دارند، اما الیمپوس مونس در مقیاس بسیار وسیع‌تری چنین ویژگی را نمایان می‌کند. این قله به دلیل فقدان تکتونیک صفحه‌ای در مریخ مساحت زیادی دارد. فقدان تکتونیک باعث می‌شود طی میلیون‌ها سال، گدازه در دامنه آتشفشان بدون هیچ‌ وقفه‌ای انباشته شود. از طرفی دهانه این قله حدود ۸۰ کیلومتر عرض دارد که می‌تواند به راحتی کل پاریس را در خود جای دهد.

بزرگ‌ترین کوه‌آتشفشانی منظومه شمسی‌، هم‌انداره این استان ایران/ عکس

اگر الیمپوس مونس روی زمین قرار می‌گرفت، نه تنها از بلندترین قله‌های زمین هم بالاتر می‌رفت، بلکه به طور چشمگیری جغرافیا و آب‌وهوای زمین را تغییر می‌داد. برای مثال، قرار دادن آن روی نقشه ایالات متحده، بخش قابل توجهی از ایالت‌های غربی را در برمی‌گیرد و منظره‌ای سورئال و شگفت‌انگیز را نمایان می‌کند.

منبع: unofficialnetworks

۵۴۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =