قابل توجه دلواپسان امیدوار به چین/ پکن در تحریم‌های صنعت خودرو ایران با آمریکا همراه شد/ خودروسازان چینی می‌روند

دنیای اقتصاد نوشت: آخرین آماری که از وضع تولید خودروهای سواری منتشر شده، به وضوح گویای عقبگرد شرکت‌های چینی در صنعت خودرو کشوراست و با ادامه این روند، هیچ بعید نیست طی ماه‌های آینده شاهد خروج چشم بادامی‌ها از ایران باشیم.

در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه ۹۷) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است.به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهرا چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند.

 سه عامل افت چینی‌ها

عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تامین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران».

به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملا با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعا تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت.

با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تامین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند.

در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و۹۲ بهره برده و فعالیت‌های شان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد.

با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا.

مختل شدن روند تامین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید.  گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند.

 ۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1232320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    سلام، انشالله که گورشان کنده شود ودست از ایران بردارندوتولیدکنندگان مظلوم داخلی بتوانند نفسی بکشند وتولیداتشان رونق بگیرد.نفع واردات از چین درجیب عده ای خاص ومافیای تجارت با چین می رود ودرمقابل میلیونها تولیدکننده ایرانی نانشان آجر ودکانشان تخته می شود که تاکنون وضعیت به همین منوال بوده است.
    • US ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      328 9
      تولیدکننده وطنی؟!!!؟خودت فهمیدی چی گفتی برادر من!همین مونتاژکارها شصت درصد مواد خام و قطعات مصرفیشون از چین و هند داره تامین میشه چینی ها برن بساط مونتاژکارها از بیخ و بن جمع میشه
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      172 7
      اگه همین چینی ها ماشینهاشون نبود تولیدات داخل سر به فلک می کشید.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      92 16
      ماشین چینی که کمترین قیمتش 60تا 70میلیون باشه همون بهتر که نباشه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      193 1
      مبارک کاسبان تحریم باشه... از جمله دلالان خودرو ، و مدیران جان بر کف سایپا و ایرانخودرو
  • صادق FR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    331 5
    یواش بگ. کیهان ناراحت میشه
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      228 3
      کیهان روسها رو بیشتر عاشقشونه
  • FR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    291 3
    چینی ها عاشق چشم و ابروی ما نیستن. دنبال نون خودشونند
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      52 23
      نه که حالا خودشون چشم و ابروشون قشنگه
  • کافی FR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    327 1
    دل بستن به چین از ترس اروپا مثل پناه بردن به افعی از دست ماره
  • FR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    خدا کنه زودتر برن از دست ماشین چینی راحت بشیم
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    234 2
    فکر کردین چین بازار امریکا ول میکنه میاد جنس بنجول به ایران می فروشه نه اقا چینی ها هم مثل بقیه خواهند رفت .
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    86 90
    بهترین برکت و نقطه مثبت تحریمها شاید همین مورد باشد
  • مجید IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    176 5
    سلام. لعنت به چین و روسیه. فقط ایران خودمون.
  • US ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    227 5
    تحریم یعنی این نه اون کاری که باراک حسین اوباما انجام میداد!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    151 2
    قسمت عمده ای از صنایع چین وابسته به تکنولوزی امریکاست نمونه اون شرکت زی تی ای که با یک تحریم امریکا به کما رفت.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    163 2
    به امید خرید پراید با مبلغ 100 میلیون تومان و پژو 405 به قیمت 150 میلیون تومان و تک تازی این دو خودرو ساز با مرام
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    163 0
    حالا دیگه وقتشه که پراید بشه 200 میلیون. دیگه رقیب نداره
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    115 2
    چینی ها سالهاست سر ما رو شیره می مالند. این روی همش
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    156 6
    بزودی کیهان یک مقاله علیه شما مینویسه با ۲۰ بند و ۴۰ ماده تبصره و شماها را خیانت کار و برانداز و جاسوس ذکر میکنه !!! چرا علیه کشورهای کمونیستی نظر میدین خوب ؟؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    121 2
    به محض اینکه امریکا تعرفه کالاهای وارداتی از چین رو بالا برد اونها هم تسلیم شدند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    13 88
    به نظر من حق دارن چون تا تحریم ها برداشته شد رفتیم سراغ اروپایی ها شرکت های چینی را کنار گذاشتیم
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    129 1
    همه دنیا به نفع مردم کشورخودشون ومنافع خودشون قدم بر میدارن بجز مسئولین ما چین هم مثل روسیه فکرمنافع خودشه بازارایران رو ازدست میدن اما بازارهای بزرگتر وسوداورتر رو نگه میدارن قابل توجه امیرکبیر عزیز که افتخارشون زیرفشاربودن ملت ایران بخاطر اعراب هست
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    50 7
    بهتر که رفتند .شرشون کم
  • ES ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    177 2
    تا زمانی کە سیاست مملکت از ترس (ضدیت) با یکی پریدن تو آغوش اون یکی باشە انتظاری بهتری هم نمیشە داشت. بە خاطر ضدیت با غرب صدها ملیاردها پول مملکت رو ریختن تو حلق روسها و چینیها برای جنسای آشغلاشون و همیشە هم سر بزنگاه تنهامون گذاشتن! کاشکی یە کم سیاست کردن رو از امثال ترکیە و کرە ای و ژاپنیها یاد میگرفتین کە صرفا منافع ملی و مردمە کە دوست و دشمن رو تو اون لحضە تعیین میکنە.تو سیاست نە دشمن دایمی وجود دارد و نە دوست عاشق چشم و ابرو!