حرف‌های نخست‌وزیر بلژیک درباره رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان

ایرنا - «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک دوشنبه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در شرم الشیخ مصر، از آنچه که رقابت میان ایران و عربستان سعودی خواند، انتقاد کرد و آن را دارای تاثیری منفی بر خاورمیانه و اروپا دانست.

به گزارش اسپوتنیک، وی گفت: از زمان جنگ سرد تا به امروز، رقابتی بین ایران و عربستان سعودی در جریان بوده که نه تنها بر بی‌ثباتی و ناامنی منطقه، که بر اروپا هم اثرگذار است.
وی ادامه داد: ما در اروپا از همین رو در تلاش برای حراست از منافع ژئوپولیتیک خود هستیم. این منافع لزوما منطبق بر منافع آمریکا نخواهد بود.
میشل گفت که هدف از حضور بلژیک در این نشست، همکاری با دیگر اعضا برای مقابله با تروریسم و رسیدگی به بحران مهاجرت از خاورمیانه به اروپا است.
اجلاس سران عربی- اروپایی در حالی از ابتدای هفته در شرم الشیخ مصر آغاز به کار کرده است که تا آخرین روزهای منتهی به این رویداد، دستور کار دقیقی برای آن مشخص نشده بود.
پیشتر رسانه‌ها گزارش دادندکه برخی کشورهای اتحادیه اروپا خواستار تمرکز نشست بر موضوع مهاجرت بوده‌اند، اما مخالفت دیگر اعضا مانع اجماع بر این موضوع شده است.
در این اجلاس، مقامات 49 کشور شامل 21 کشور عربی و 28 کشور اروپایی شرکت دارند.
چالش های مشترک میان کشورهای عربی و اروپایی و مسائلی همچون تجارت و سرمایه گذاری، مهاجرت و تروریسم از جمله موضوعات احتمالی گفت وگوهای دو طرف در اجلاس شرم الشیخ است.
۴۱۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =