مرکز پژوهشی جندی شاپور باستان در دزفول افتتاح شد

مهر نوشت: با حضور وزیرعلوم و در حاشیه کنگره بین المللی جندی شاپور باستان، مرکز پژوهشی جندی شاپور باستان در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افتتاح شد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور و دبیرکنگره پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح این مرکز اظهار کرد: مرکز پژوهش های جندی شاپور باستان با هدف رصد، حفظ و صیانت جندی شاپور از جمله دستاوردهای کنگره سال ۹۵ است.

وی افزود: متولی این مرکز که در ۳ گروه انسانی و تاریخ، شهرسازی و معماری و فناوری های نوین فعالیت می کند، نظام آموزش عالی است که این مرکز دارای بودجه مجزا نیز هست.

عصاری گفت: رویکرد این مرکز مدیریت مشارکتی است که با استفاده از نیروهای انسانی متعهد و علاقه مند و با برخورداری از امکانات و تجهیزات فیزیکی و آزمایشگاهی مناسب و منابع مالی مستقل، به عنوان بازوی علمی و فرهنگی برای تصمیم سازی و سیاست گذاری در مسائل بین رشته ای مرجعیت داشته و به عنوان یکی از قطب های علمی، پژوهشی برتر منطقه با سازمان های معتبر بین المللی مرتبط همکاری مشترک دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول عنوان کرد: چشم انداز این مرکز این است که بتواند با بازشناسی آموزه های تاریخی به توسعه و ارتقاء علمی کشور در شرایط فعلی کمک کندضمن اینکه بازشناسی میراث ملموس و ناملموس جندی شاپور، تحقق رسالت جندی شاپور در توسعه علوم و فنون نوین در سطح منطقه، کشور و جهان از ماموریت های این مرکز است.

به گزارش خبرنگار مهر، با حضور وزیر علوم همچنین آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی جندی شاپور کلنگ زنی و عملیات اجرایی محوطه سازی دانشگاه به مساحت ۲۵ هکتارنیز آغاز شد.

دومین کنگره بین المللی جندی شاپور باستان با حضور وزیرعلوم و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی ازصبح امروز به مدت ۲ روز در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده است.

این کنگره متعاقب اقدامات انجام شده در نخستین کنگره جندی شاپور باستان است که در اسفندماه سال ۹۵ به مدت دوروز با حضور وزیرعلوم، علی اکبرولایتی و جمعی دیگری از مسئولان کشوری و مهمانان خارجی در دزفول برگزار شده بود.

با اقدامات انجام شده و پس از ارسال مستندات و مدارک در نوامبر ۲۰۱۷ سازمان جهانی یونسکو فعالیت جندی شاپور باستان به عنوان اولین دانشگاه جهان به قدمت ۱۷۵۰ سال را تاییدکرد، درحالی که تا پیش ازاین تقویم آموزش عالی جهان کمتراز یک‌هزار سال بود.

دانشگاه جندی شاپور که اکنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یک‌هزار و ۷۵۰ سال پیش، نخستین و معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شکل گرفته است. این دانشگاه به دستور شاپور اول ساسانی تاسیس شده است.

شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =