۱۲ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
آیا می‌شود در سمنان ماهی سفید بگیریم؟

دریای خزر یا کاسپین یا مازندران با هر اسمی که بنامیمش یکی از خاص‌ترین دریاچه‌های جهان است. حجم آب، نفت و گاز، خاویار، ماهی سفید و دیگر ذخایر آبزی، این بازمانده تتیس بزرگ را به مرواریدی در اوراسیا بدل کرده و هم اکنون نیز زیباترین و پر کشش‌ترین مکان برای سکونت جمعیت در کشور ما بعد از پایتخت، سواحل این دریاچه محسوب می‌شود.

این روزها طرح انتقال آب خزر به سمنان مسئله مناقشه بر انگیزی شده است.این طرح که در دولت های قبلی هم مطرح شده بود و گاه در سایه طرح های جاه طلبانه تری مثل ایران رود نیز مطرح می شد ،هم اکنون به محل بحث و جدل بین نمایندگان استان های ساحلی، دولت و استان  متنفع از این انتقال تبدیل شده است.

طبیعتا این پروژه آنقدر تخصصی هست که هر کسی نتواند درباره عوارض و فواید آن چیزی بنویسد و آن را مبنای قضاوت قرار دهد .

تنها باید امیدوار بود که مجریان این طرح بتوانند به چند سئوال پاسخ دهند.

۱- آیا اصلا در حال حاضر با توجه به  شرایط اقتصادی و محدودیت های بودجه ای و عدم امکان بهره گیری از سرمایه و تکنولوژی خارجی، امکان اجرای  بهینه چنین پروژه ای با در نظر گرفتن همه جوانب هست؟ یا این که این طرح فقط در شرایط پر دغدغه امروز،مناقشات و بیم و امید بیهوده ایجاد می کند؟

۲- آیا این طرح توجیه علمی قابل ارایه به عموم مردم را دارد؟

۳- آیا تبعات زیست- محیطی و ایجاد تغییرات در سطح آب دریاچه و حیات آبزیان با ارزش آن، بررسی کارشناسانه شده و می تواند مبنای یک پیش بینی علمی برای آینده بلند مدت حیات دریاچه قرار گیرد یا اینکه طبق رویه مالوف تنها تا ده- بیست سال آینده پیش بینی شده است.

۴- این طرح دارای چه تضمینی است که آینده دریاچه خزر را شبیه به امروز دریاچه ارومیه نکند ؟(با توجه به این مهم که بیش از ۸۰ درصد آب ورودی به خزر را، رودها و منابع آبی متعلق به کشورهای دیگر از جمله روسیه و آذربایجان تامین می کند و ما از سیاست های آینده کشورهای ساحلی و اقدامات آن ها بی خبریم).

۵- آیا شیرین‌سازی، پمپاژ و انتقال آب از دریای عمان به سمت فلات مرکزی و استان سمنان  که هزینه اجرای پروژه بیشتر و صدمات زیست محیطی کمتر دارد بیشتر به صلاح نیست؟ چرا که هم دریای عمان بر خلاف دریاچه خزر،اکو سیستمی بسته نیست هم استان های بیشتری از این انتقال متنفع می شوند.

۶- در نهایت آیا این طرح توجیه ملی دارد و می تواند در صورت اجرا از مناقشات بین استانی جلوگیری کند؟

از یاد نبریم که استان‌های شمالی ما؛ گیلان و مازندران و گلستان، یکی از بی جایگزین ترین ذخایر گیاهی و جانوری ایران و بلکه کل آسیای مرکزی و غربی  را دارد، اگر اجرای این طرح موجبات تغییرات پیش بینی نشده در حیات جانوری و گیاهی را فراهم آورد آیا می توان با توجیه اقتصادی کشاورزی و صنایع آب بر  در استان سمنان، این صدمه طبیعی را توجیه کرد؟

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1237998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    29 0
    بنده به کار کارشناسی اقایان اعتمادی ندارم . میخواهند ابرو را درست کنند ولی چشم را کور خواهند کرد
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    1 20
    ببخشید عموم مردم در بند دو دقیقا یعنی چی؟ یعنی متخصص باید برای مردم گاه بی سواد چی باید بگه؟؟
    • بابک IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      17 0
      یعنی مردم بی سواد حق ندارند بفهمند این طرح به نفعشان است یا به ضررشان!! طرحی که بازندگی میلیونها نفر در ارتباطه نباید برای مردم تبیین بشه چون برخیشون بی سوادن؟!
    • کاربر ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      12 0
      با این طرز فکر باید به سواد خود شما شک کرد جناب.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    23 1
    درست میگویند خزر یک دریاچه است اگر یک روزی روسیه بخواهد آب رود ولگا را ببندد دیگر دریاچه وجود ندارد مشکل مسئولین شمال ایران است هر طوری شده آنجا هم باید کویرشود با تمام توان خوددر حال نابود کردن جنگل وطبیعت هستند
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    5 1
    انتقال آب دریا از ارتفاع 30- متر در سواحل دریا به ارتفاع بیش از 1200 متر در دشت کویر مرکری ایران به لحاظ تکنیکی غیر ممکن است.
  • مرتضی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    7 2
    اکثر جوانان استان مازندران بیکار هستند و من خودم به این دلیل به تهران مهاجرت کردم و زندگی سختی را سپری می کنم چرا بجای این همه هزینه برای انتقال اب به استانی که بیشترین کارخانجات را دارد داخل استان مازندران این سرمایه گذاری را انجام نمی دهند
  • 1- تاریخچه US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 0
    در بررسی ها مشخص میشود تا قبل از فروپاشی شوروی ، تاسیسات شیرین سازی آب کاسپین تنها در یک تاسیسات هسته ای در قزاقستان وجود داشت بعد از فروپاشی تاسیسات شیرین سازی آب کاسپین در ترکمنستان هم بوجود آمد
  • 3- عواقب وخیم US ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 1
    حال در کشور ما بجای اعتراض به طرح های مخرب انتقال آب از خزر در کشورهای همسایه ، که سطح آب این دریاچه راکاهش داده و حیات آن را به مخاطره افکنده ، برعکس متاسفانه طرحی مطرح می شود که بمراتب از طرح های کشورهای همسایه پرحجم ترو مخرب تر بوده ، و میزان آب در نظر گرفته شده برای انتقال از کاسپین در آن ، هزاران بلکه میلیونها بار بیشتر از حجم انتقالی در کشورهای همسایه است ، و در صورت اجرای طرح اخیر حیات دریاچه بسته کاسپین و طبیعت استانهای شمالی کلا نابود خواهد شد
  • 4-اهمیت کاسپین برای ما US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    3 2
    اهمیت کاسپین برای کشورما بسیار بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه با اهمیت آن برای کشورهای دیگر حاشیه کاسپین است. چون وجود این دریاچه زیبا باعث افزایش بارندگی ، سرسبزی ، بوجود آمدن جنگلهای هیرکانی و هزاران امتیاز دیگر برای استانهای شمالی ما شده است . این امتیازات در دیگر کشور های حاشیه کاسپین بندرت دیده میشوند. پس طبیعی است که دریای زیبای کاسپین برای ما بسیار بسیار بیشتر از دیگرکشورهای دیگر حاشیه آن عزیز باشد
  • 5- دریای گیلان US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 1
    در متون تاریخی این دریاچه بیشتر بنام دریای جیلان یا گیلان نامیده شده ، بنابراین بهتر است آن را به همین نام بنامیم. البته در شرایط فعلی ، اولویت با جلوگیری از تخریب بیشتر این دریاچه ، و باز گرداندن آن به وضع طبیعی و وعاری نمودن آن از آلودگی ، بخصوص آلودگی های نفتی کشورهای همسایه است