۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
۴ هزار میلیارد تومان دستاورد سفر رئیس‌جمهور به گیلان

بحث اصلی سفر رئیس جمهوری محترم کشور به استان حاصل‌خیر گیلان بر محور افتتاح رسمی پروژه بزرگ راه‌آهن قزوین به رشت بود. هم‌زمان با افتتاح رسمی این پروژه بزرگ قرار است فاز دوم این طرح، مراسم کلنگ‌زنی راه‌آهن رشت به آستارا نیز زده شود.

استان گیلان در ادبیات توسعه به استانی با ظرفیت های عظیم گردشگری شناخته می شود. موقعیت بکر جعرافیایی و محیطی منبع ثروت شهرستان های استان گیلان است. آمارها گویای همه چیز است. سالانه ۳۶ میلیون سفر در استان صورت می گیرد . با یک حساب سرانگشتی می توان آورده اقتصادی این میزان جمعیت را برای اقتصاد کشور و در صورت برنامه ریزی برای اقتصاد کلان کشور بررسی کرد.

از این منظر آغاز به کار رسمی راه آهن قزوین به رشت و در مرحله بعدی رشت به استارا می تواند انرژی و توان مضاعفی به ظرفیت های گردشگری استان  دهد. حمل و نقل نقش تعیین کننده در توریسم دارد. با استفاده  از این مسیر ارتباطی و راحت تر شدن سفر مسافران به استان گیلان، پیش بینی می شود در سالهای آتی از نظر حجم و کیفیت توریسم در استان تحولی جدی به خود ببیند.

از سوی دیگر راه آهن باعث راحتی ورودی کالا و متعاقبا سرمایه به منطقه می شود. با توجه به سختی جاده و مسیر مواصلاتی به استان، راه اهن قزوین به رشت می تواند ظرفیتی جدید به حمل بار و کالاهای صادراتی به گیلان و از گیلان به مقصد بازار  قفقاز و روسیه و در نهایت اروپا  اضافه کند. این امر می تواند باعث ترغیب و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان و ایجاد فرصت های شغلی در منطقه شود. به خصوص اینکه استان گیلان از آمار بیکاری به نسبت بالاتری در قیاس با سایر استان ها برخوردار است.

در کنار فرصت های مهم اقتصادی و تجاری راه آهن قزوین به رشت، بایستی به مسائل تصادفات جاده ای نیز اشاره داشت. روی هم رفته در کشور سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خودشان را از دست می دهند. با توجه به مقصد اصلی مسافران به استان های شمالی، این میزان در گیلان بیشتر  از سایر استان ها است.

حال از این منظر افتتاح راه آهن می تواند نقش موثری در کاهش تصادفات جاده ای در منطقه داشته باشد. در مجموع سفر رئیس جمهور به استان را گامی مهم در توسعه گردشگری، اقتصادی و محیط زیستی باید در نظر گرفت. گفته می شود در مجموع حدود ۴ هزار میلیارد  تومان پروژه اعم از اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی در استان افتتاح شده و این حجم از بودجه در صورت مدیریت درست در هزینه ها، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی استان را حل می کند.

* نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 1238510

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    4 3
    راه آهن هم در شراط فعلی بیشتر به ضرر گیلان است. چون سیل مسافران بیشتری راهی این دیار میشوند ، و چون زیر ساخت های مناسبی وجود ندارد ، نتیجه آن افزایش آلودگی محجیط طبیعی و افزایش زباله ، و افزایش آتش سوزی جنگل ها و هزاران مشکل دیگر است
  • US ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    6 0
    خشک شدن دریای خزر چند میلیارد هزینه برجای میگذارد ؟ اصلا با معیار های مادی و مالی قابل اندازه گیری است ؟
  • ابراهیم IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    3 2
    حالاکی این پول 4هزارمیلیاردروسفره مردم تاثیرمیذاره معلوم نیست خیلی ازروسای جمهوربه گیلان سفرکردنداماتفاوت سفرهابه استانهای دیگرراببینیدوبعدگیلان رانگاه کنیدبقول مرحوم احسانبخش هرچه کارخانه اشی مشی پفک وماکارونی میخواین همه توگیلان افتتاح شده .میگن چون گیلان اقتصادیه وکشاورزی دارهانچنان بلائی هم سرکشاورزوکشاورزی اوردندکهکسی رغبت به ان نداره وهمه پاشدندرفتند
  • US ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 0
    گیلان برخلاف بسیاری گفته ها ، اصلا دیاری پرظرفیت نیست ، زیرا از کلیه ظرفیت های طبیعی این استان از صدها سال پپیش تاکنون ،به نفع کل کشور ، و بدون اینکه خود نفع چندانی ببرد ، و از زمانی که با محصول ابریشم خود کل بودجه مملکت را تامین میکرد ، تاحال حاضر ، با شدت و حدت و بی ملاحظگی تمام استفاده شده ، و حتی یک سانتیمتر طرفیت بالقوه طبیعی استفاده نشده در این منطقه وجود ندارد ، چه در جنگلها ، چه در دریا ، کشاورزی و غیره ، ...
  • US ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 0
    طبیعت و اکوسیستم گیلان به علت استفاده حداکثری از منابع طبیعی آن در طی صدها سال گذشته و به نفع کل کشور ، حال مانند یک انسان پیر و فرتوت و با حال نزار است ، واکنون نیازمند استراحت ، ریکاوری و بازسازی است ، تا فقط شاید گوشه ای از آسیب های محیطی وارد شده به آن در طی سالیان و قرون گذشته جبران شود
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 0
    مهاجرت و گردشگری ، به شکل فعلی اکوسیستم طبیعی بسیار حساس و آسیب پذیر این استان را بیش از پیش به قهقرا می برند و موجب افزایش آلودگی طبیعت این منطقه می شوند. بحران زباله ، احتمال زیاد وجود فلزات سمی در زمین این منطقه ، آمار بالا بیماری سرطان ، از بین رفتن جنگل های هیرکانی ، آلودگی نفتی تاسیسات نفتی کشورهای حاشیه خزر در این دریاچه ، و هزاران مشکل دیگر کم بود ، حال بحث انتقال آب دریاچه خزر هم مطرح میشود
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 0
    استانهای گیلان و مازندران برخلاف تصور رایج چندان مناطق پرآبی نیستند ، و از بسیاری مناطق غرب و شمالغرب و جنوب غرب کشور ، منابع آب شیرین بسیار کمتری دارند. مهاجران از مناطق دارای خشکسالی مرکز و جنوب کشور باید بجای گیلان و. مازندران به مناطق بسیار پر آب تر غرب و شمالغرب و جنوب غرب کشور مهاجرت کنند

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین