حل مشکل اقامت مایل هروی نویسنده افغانستانی

ایرنا نوشت: با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب ، مشکل اقامت و مسائل مربوط به بیمه و بازنشستگی نجیب مایل هروی نویسنده ، ویراستار و مولف که از مدت‌ها پیش در رسانه‌ها مطرح شده بود حل شد.

نجیب مایل هروی، نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی که سال‌ها مقیم ایران است، در یک سال گذشته به دلیل برخی مشکلات و بی‌مهری­ ها در وضعیت بدی قرار داشت که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌ها شاهد تغییراتی در وضعیت این پژوهشگر افغانستانی بودیم. 

در این مدت سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق مکاتبه با وزارت کشور و سایر نهادهای ذی­ربط مشکل اقامت ١٠ ساله وی را حل کرده­‌ است. بحث مسکن،‌ بیمه تامین اجتماعی و برقراری حقوق بازنشستگی این پژوهشگر افغانستانی نیز بر طرف شده است. 

در بخشی از نامه حسین ذوالفقاری، ‌معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به سیدعباس صالحی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: 

«کمیسیون ویژه اقامت و تسهیلات ویژه مستقر در اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور مقرر گردیده است برای وی مدرک اقامت ویژه ١٠ ساله و بدون اخذ عوارض مربوطه صادر و تمدید مجدد مدرک اقامتی مذکور نیز برای سال‌های پس از آن بلامانع می‌ّباشد. همچنین موضوع رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و برقراری حقوق بازنشستگی وی نیز از طریق سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته است. گفتنی است دارندگان مدرک فوق از سایر خدمات شبیه شهروندان ایرانی برخوردار می‌باشند.» 

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این شهرداری مشهد قول فراهم کردن محل اقامتی برای فعالیت‌های مایل هروی در مشهد را داده بود تا او مجددا به مشهد بازگردد و فعالیت‌های خود را از سر گیرد. 

نجیب مایل هروی، متولد 1329 در ولایت هرات است. وی سال 1350 به ایران و شهر مشهد آمد و تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد. هروی، پس از مدتی فعالیت در بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مشهد، به تهران آمد و سپس به عنوان محقق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران مشغول به کار شد. او دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نوشته است.

این نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی که رشته اصلی‌اش عرفان اسلامی بوده است، از محققان برجسته در حوزه نقد و تصحیح متون کلاسیک به شمار می‌رود که با تألیف، تصحیح و بررسی بیش از 30 کتاب و نگارش صدها مقاله، به این مهم پرداخته است. وی همچنین در سال 1386 به پاس یک عمر دست‌آورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی، جایزه ادبی – تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی را در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ایران، دریافت کرد. 

۲۴۱۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =