نیروی هوایی رژیم صهیونیستی درخواست 25 «جنگنده پنهان اف-35» را به پنتاگون ارائه کرد.

رضا دانشمندی: هفته اخیر نیروی هوایی رژیم صهیونیستی طی نامه‌ای رسمی، درخواست خود برای خرید نخستین اسکادران شامل 25 «جنگنده پنهان اف-35» را به پنتاگون ارائه کرد. با این اقدام اسرائیل به دریافت هواپیماهای جنگنده پنهان موسوم به اف-35 نزدیک شد. بنابر گزارش «جروزالم پست» این هواپیماها اسرائیل را قادر می‌سازد تا برخی مدل‌های قدیمی‌تر اف-15 و اف-16 را به تدریج از رده خارج کند. اف-35 از جمله پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها در جهان است که توسط «لاکهید مارتین» تولید می‌شود.

مقامات دفاعی گفته‌اند هنگامی که نامه رسمی درخواست ارائه شد، مذاکرات با توجه به قیمت نهایی هواپیما (حدوداً 100 میلیون دلار) و یکپارچگی سیستم‌های اسرائیلی ادامه خواهد یافت. در دی ماه 1388 قرار داد امضا خواهد شد و نخستین هواپیماها طبق برنامه در سال 1393 به اسرائیل تحویل خواهند شد. اولین مرحله معامله خریداری 25 هواپیماست که شامل نخستین اسکادران اف-35 اسرائیل خواهد بود. در مرحله بعد، ارتش اسرائیل در نظر دارد تا 50 هواپیمای دیگر نیز خریداری کند که برخی از آنها هواپیماهایی با قابلیت پرواز و فرود به صورت عمودی هستند.

براساس گفته مسئولان ارشد ارتش اسرائیل، وزارت دفاع آمریکا و پنتاگون در بیشتر موضوعات اساسی مورد اختلاف طرفین به تفاهم رسیده‌اند. خواست‌های اسرائیل حول سه موضوع بوده است؛ یکپارچگی سامانه‌های اسرائیلی جنگ الکترونیک در هواپیما، یکپارچگی سیستم‌های ارتباطی اسرائیلی و توان نگهداری هواپیما در مواقع بروز مشکلات فنی و ساختاری به صورت مستقل.

خبرگزاری روسی «ریانووستی» به نقل از رسانه‌های اسرائیلی، علت این خرید تسلیحاتی رژیم اسرائیل را مقابله با هرگونه تهدید از سوی سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته روسی به ایران و سوریه اعلام کرد. تل‌آویو پیش‌تر گفته بود که خرید جنگنده‌های اف-35 به صورت مؤثری تهدید سامانه‌های دفاع هوایی اس-300‌ها را رفع خواهد کرد، چرا که مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به وضوح نشان داده است جنگنده‌های پنهان آمریکایی موفق‌تر از موشک‌های روسی هستند. ریانووستی یادآوری کرده که در همین حال، اسرائیل به تلاش‌هایش برای ممانعت از تحویل سیستم‌های دفاع هوایی اس-300 به ایران شدت بخشیده است.

آمریکا و اسرائیل به خوبی از دکترین دفاعی اعراب آگاهند. با توجه، به این موضوع، هرگونه تحولی در نیروی هوایی اسرائیل، سایر همپیمانان عرب آمریکا در خاورمیانه را بر آن خواهد داشت تا در پی همسان‌سازی لجستیکی باشند.

استدلال اصلی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، جلوگیری از رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در منطقه است. او در دانشگاه اقتصاد نوین در مسکو گفت «خواه آمریکا و یا روسیه، هیچکدام از ما از رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در خاور دور یا خاورمیانه سود نخواهیم برد. به این خاطر است که در مقابله با تلاش‌های کره شمالی برای بدل شدن به قدرتی هسته‌ای و در مواجهه با تلاش‌های ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای ما باید متحد باشیم».

اوباما پس از ملاقات با مدودف نیز گفته بود «اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند، مطمئناً کشورهای دیگر در این منطقه نیز تصمیم خواهند گرفت چنین برنامه‌ای را پیگیری کنند و بعد ما شاهد رقابت تسلیحات هسته‌ای در بی‌ثبات‌ترین قسمت‌های جهان خواهیم بود». با توجه به خبر فروش جنگنده‌های اف-35 آمریکایی به اسرائیل، به نظر می‌رسد ایالات متحده صرفاً نگران رقابت تسلیحاتی نامتعارف (اتمی) است و نه تنها نگران رقابت تسلیحاتی متعارف نیست، بلکه به آن دامن نیز می‌زند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =