پیروز ایزدی

مواضع فرانسه نسبت به مساله هسته ای ایران با آمدن نیکولاسارکوزی به شدت تند شد. آنچه در چند سال اخیر از سوی فرانسه در مورد مساله هسته ای ایران شاهد بودیم این است که پاریس همواره با تندترین لحن ممکن علیه ایران اعلام موضع کرده است. دولت فرانسه در سال های اخیر خواستار مجازات های سخت و تحریم های شدید علیه تهران بوده است و حتی در زمانی که آقای اوباما اعلام کرد که حاضر بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند، آقای سارکوزی وی را به پختگی بیشتر دعوت کرد و به نوعی به او هشدار داد.

اگر قائل به نوعی تقسیم کار میان اعضای گروه 1+5 در مورد مساله هسته ای ایران باشیم شاید بتوان گفت که پاریس نقش پلیس بد را در این گروه بازی می کند یعنی کشوری که با مواضع تند علیه ایران سایر اعضا را تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید در برخی مقاطع شدت مواضع فرانسه به پای مواضع امریکا و انگلیس رسیده و با آنها همخوانی داشته است. به بیان دیگر در مواردی شاهد بودیم که فرانسه با انگلیس و امریکا موضع یکسانی را اعلام کرده البته این سختی مواضع در همه موارد نبوده است.

حال اگر از دریچه نگاه تهران به نقش فرانسه و ظرفیت های ارتباطی ایران و فرانسه نگاه کنیم، باید گفت که ایران به شدت مخالف ورود فرانسه به عرصه همکاری های هسته ای بود و زمانی که قرار بر آن شد که فرانسه یکی از طرف های این همکاری باشد و اورانیوم غنی شده در فرانسه به میله های سوخت تبدیل شود و با ارسال به روسیه، در اختیار ایران قرار گیرد، تهران با حضور فرانسه در این همکاری مخالفت کرد.

آنچه امروز شاهدیم این است که روابط ایران و فرانسه در همه ابعاد به پایین ترین سطح خود رسیده است. گرچه این روابط فراز و نشیب هایی داشت و در برخی دوره های روابط تجاری و اقتصادی وصنعتی دو کشور رو به رشد گذاشت و قراردادهای مختلف خودروسازی، نفتی و ... میان دو کشور منعقد شد اما طی چند سال اخیر هیچ مقام بلند پایه فرانسوی از ایران بازدید نکرده است یا رفت و آمد دیپلماتیکی میان تهران و پاریس نبوده است.

البته روابط در سطح سفیر میان دو کشور محفوظ است اما سطح مناسبات بسیار پایین است. کاهش شدید مراودات تجاری و اقتصادی نیز میان دو کشور کاملا مشهود است. در عین حال مناسبات سیاسی در سطح سفرا هم گرم و صمیمانه نیست.

حتی یکسری قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه بویژه در بخش نفت و گاز هم تحت تاثیر این رکود در روابط دیپلماتیک قرار گرفته و  گرچه در برخی موارد مانند همکاری های خودروسازی قراردادها در حال اجراست اما کمتر شاهد بویده ایم که قرارداد جدیدی برای آغاز همکاری تازه میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

در دوران کلینتون که اوج دوران تحریم های امریکا علیه ایران بود، فرانسه در مقابل این تحریم ها ایستادگی کرد و روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران را ادامه داد اما اکنون این فضا کاملا تغییر کرده و متاثر از فضای بین المللی و مواضع دیگر اعضای گروه 1+5 جای خود را به مواضع تند علیه ایران داده است.

پژوهشگر ارشد مسائل فرانسه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجع تشخیص مصلحت

/30114

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =