ماجرای کلاهی که آمریکا می‌خواست سر کره شمالی بگذارد

گفته می‌شود در آخرین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، ترامپ خواستار برچیدن کامل تجهیزات و تسلیحات هسته‌ای کره و انتقال آن به آمریکا شده بود و همین خواسته به شکست مذاکرات دو طرف انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از دویچه وله، یک ماه پس از دیدار و مذاکرات ناکام رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام، خبرگزاری رویترز از قول یک "منبع آگاه" گزارش داده ترامپ  پیشنهاد خلع سلاح هسته‌ای مشابه لیبی به رهبر کره شمالی پیشنهاد کرده است.

طبق گزارش رویترز، ترامپ در دیدار روز ۹ اسفند ۹۷( ۲۸ فوریه ۲۰۱۹) با کیم جون اون در هتل متروپل هانوی، نسخه انگیسی و کره‌ای متنی که مواضع واشنگتن در برابر خلع سلاح اتمی کره شمالی در آن توضیح داده شده بود به رهبر کره شمالی داد.

بنابر گفته منبع آگاه رویترز، متن یاد شده مواضع روشن و فشرده کاخ سفید درباره چیزی که آمریکا آن را " خلع سلاح نهایی و قابل راستی آزمایی" می‌داند، توضیح می‌داد.

دیدار و مذاکرات رهبران دو کشور در هانوی که دومین ملاقات آنها در یک سال گذشته بود بدون هیچ نتیجه‌ای و به‌طور زودهنگام پایان یافت. هیچ یک از دو طرف دلیلی برای شکست مذاکرات ذکر نکردند. اکنون طبق گزارش رویترز ظاهرا رهبر کره شمالی حاضر به پذیرش خلع‌سلاح مشابه لیبی نبوده و همین موضوع موجب شکست مذاکرات شده است.

اولین بار جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دو روز پس او نشست هانوی، در یک مصاحبه تلویزیونی از سندی سخن گفت که دونالد ترامپ به کیم جونگ اون تقدیم کرده است. خبرگزاری رویترز می‌گوید این متن را دیده است. بولتون در این مصاحبه به محتوای این سنداشاره‌ای نکرد.

 به نظر می‌رسد در سندی که در اختیار رهبر کره شمالی قرار گرفته الگوی خلع سلاحی که "الگوی لیبی"  نام گرفته و بولتون آن را مطرح کرده بود به رهبر کیم اون پیشنهاد شده است؛ پیشنهادی که رهبر کره شمالی آن را بارها و بارها رد کرده است.

تحلیل‌گران می‌گویند درخواست آمریکا به مذاق کیم ناخوشایند آمده و آن را توهینآمیز و تحریک کننده دانسته است. 

ترامپ  پیش‌تر در سخنرانی‌های علنی ‌خود از مواضع بولتون فاصله گرفته  و گفته بود در صورتی که توافقی با پیونگ یانگ حاصل نشود، به "الگوی لیبی" متوسل خواهد شد.

ایده تحویل سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی به آمریکا اولین بار در سال ۲۰۰۴ توسط جان بولتون مطرح شد. بولتون پارسال بعد از اینکه به سمت مشاور امنیتی کاخ سفید رسید، دوباره این پیشنهاد را مطرح کرد.

پس از نشست ناکام هانوی، یک مقام کره شمالی بولتون و مایک پومپئو را به مطرح کردن "درخواست‌های گانگستری" متهم کرد و گفت پیونگ یانگ به تعلیق مذاکرات می‌اندیشد و احتمالا درباره توقف داوطلبانه آزمایش‌های هسته‌ای و تسلیحاتی‌اش تجدید نظر خواهد کرد.

60231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =