قیمت تمام شده پراید چقدر است؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان سال گذشته متحمل زیان ۲۰ هزار میلیارد تومان شدند.

به گزارش خبرآنلاین در حالی خودروسازان از زیان های هنگفت خود در سال گذشته سخن می‌گویند که عدم تحویل به موقع خودروها از یک سو و افزایش شدید قیمت ها که نتیجه عدم تحویل خودرو از یک سو و ریزش ارزش پول و هجوم سرمایه گذاران از سوی دیگر بود، مشکلات متعددی را برای مشتریان واقعی و مصرف کنندگان ایجاد کرد. خودروسازان اما از نیمه اسفند دست به فروش فوری زدند اما همین شیوه فروش نیز با انتقاد احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان همراه بوده است. وی در گفتگو با خبرآنلاین به سئوالات متعددی در خصوص قیمت تمام شده پراید، ارزبری سمند، میزان زیان خودروسازان و شیوه پیش فروش پاسخ داد.  

 احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرآنلاین در جواب این سئوال که آیا قبول دارید خودروسازان با عدم تحویل به موقع بر آتش قیمت ها در بازار دمیدند؟ گفت: تعویق زمان افزایش قیمت خودروها سبب شد خودروسازان زیان هنگفتی را متحمل شوند، ادامه داد: همین موضوع موجب شد خودروسازان نتوانند به موقع از پس تعهدات خود برآیند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: انجام نشدن تعهدات از سوی خودروسازان به دلیل مسایل مختلفی است که تحریم ها و مساله قیمت گذاری از جمله آنهاست، در حقیقت قیمت گذاری نامناسب باعث شد تا شرکت های ایران خودرو و سایپا  در ۹ماهه امسال، یازده هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ببینند. این موارد موجب شد تا شرکت ها نتوانند به موقع تعهدات خود را انجام دهند.  

وی ادامه داد:‌ اگر به موقع افزایش قیمت ها انجام می شد، شرکت ها می توانستند پول قطعه سازان را بدهند و قطعه سازان در مقابل به ما قطعات می دادند و در واقع با این همه مشکل مواجه نمی شدیم.  

احمد نعمت بخش

وی با اشاره به اینکه وزات صمت و آقای رحمانی اعلام کرده اند خودروهایی که تا پایان دی ماه تحویل داده می شوند، مشمول افزایش قیمت نشوند، گفت: این مساله سبب خواهد شد تا زیان ۱۱هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی نه ماهه خودروسازان ممکن است تا پایان سال به  ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.  

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان و وضعیت تعهدات دولت برای کمک به خودروسازان توضیح داد: تازه این کار شروع شده و به بانک ها معرفی کرده اند و از حساب خودروساز به قطعه ساز پول می دهند. به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه اگر دولت قیمت کالایی را کمتر از میزان قیمت واقعی تعیین کرد باید در بودجه این مساله را در نظر بگیرد و کمک زیان بدهد. بنده به آقای جهانگیری نامه نوشته و مطرح کرده ام با توجه به بروکراسی که در سیستم دولتی وجود دارد اعم از شورای رقابت و کمیته خودرو و سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار، باید به شرکت های خودروساز کمک زیان بدهند زیرا دولت باعث شده این شرکت ها زیان دهند.  
وی افزود: اگر این کمک زیان پرداخت شود، ‌ امید است که وضعیت بهتر شود و ما بتوانیم تعهدات خود را با تاخیر انجام دهیم.  

قیمت تمام شده پراید چقدر است؟
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم پذیرش قیمت ها از سوی جامعه، قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید چقدر است؟ گفت: درباره هزینه واقعی تولید باید از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سئوال کنید  پرسید اما بر اساس اطلاعات بنده قیمت تمام شده پراید ۳۷میلیون تومان است و با سودی که در نظر می گیرند برای فروش در حد ۳۸ تا ۳۹ میلیون تومان خواهد بود.  

وی درباره قیمت پرایدهای صادراتی و مقاصد آنها بیان کرد: سال گذشته در حد ۵هزار دلار بود و کشورهایی مانند عراق، سوریه، آذربایجان، سنگال، ‌ونزوئلا، ارمنستان، ‌اوکراین، الجزایر، لیبی، افغانستان، ‌ مصر، غنا، نیجریه و لبنان صادرات داشته ایم.  

سمند

ارزبرزی سمند چقدر است؟
وی درباره میزان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان توضیح داد:‌ بر اساس گزارش های موجود برای نمونه برای تولید خودروی سمند ۱۰۰درصد آلومینیوم استفاده می شود که قیمت این فلز از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ برابر با ۴۲۶درصد افزایش داشته، در همین بازه زمانی قیمت مواد پلیمری ۳۷۰درصد، ورق فولادی ۲۷۷درصد، مس۳۳۶درصد، چدن ۳۵۳ درصد، سرب ۳۴۶درصد، فولاد آلیاژی ۲۲۵درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتی و نیما۳۰۰درصد افزایش داشته است.  

وی درباره ارزبری هر دستگاه سمند گفت:‌ ارزبری هر دستگاه سمند با ساخت داخل بالا بین   ۱۵۵۰ تا ۲هزار یورو  است.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: در حالی که فاصله اسفند۹۴ تا آبان ۹۷ افزایش قیمت مواد اولیه  مذکور را داشتیم که شورای رقابت در مجموع  قیمت خودروها را ۱۲.۵درصد افزایش داده بود.

خودروسازی


انتقاد از شیوه فروش فوری
وی درباره فروش فوری ایران خودرو و سایپا و این موضوع که آیا می توانند به تعهدات خود عمل کنند یا خیر، توضیح داد: امیدواریم که بتوانند. قرار است ۲۰درصد تولیدات را به صورت تحویل فوری به مشتریان ارایه دهند و ۸۰درصد تولیدات را برای ثبت نامی ها در نظر بگیرند که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشد.  

وی خاطر نشان کرد: بنده به این روش انتقاد دارم زیرا باید اجازه دهند تحول فوری را باید اجازه دهند در حاشیه بازار و توسط هیات مدیره شرکت ها تعیین شود. یعنی برای مثال سایپا روزی ۲هزار خودرو تولید می کند ۲۰درصد برای تحویل فوری برابر با ۴۰۰دستگاه است. وقتی قیمت پراید مثلا ۴۵میلیون تومان است؛ کارخانه و هیات مدیره باید تصمیم بگیرند که ۴۴میلیون تومان بفروشد که در واقع شیرینی سود معامله را کم کند تا خریداران واقعی نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند.  

روز نخست به بنده گفتند در عرض یک ساعت مثلا هزار دستگاه پراید فروخته شده زیرا تصمیم اشتباه گرفتند و وزارتخانه قیمت را ۳۷میلیون تومان تعیین کردند در حالی که وقتی پراید در بازار ۴۵ میلیون تومان باشد برای دلال شیرینی معامله دارد بنابراین دست دلالان را باید با کم کردن این فاصله قطع کنیم.  

وی پیشنهاد کرد:تنها انتقاد فایده ندارد و اگر کسی نسبت به این روش انتقاد دارد می تواند پیشنهاد خود را به ما منعکس کند تا بتوانیم وضعیت بازار خودرو را سامان بدهیم. کسی که نیاز به خودرو دارد می تواند به صورت مستقیم و به قیمت کمتر از حاشیه بازار از کارخانه خودرو خریداری کند.  

وی تاکید کرد: این راهی است که بتوانیم دست دلالان را از بازار خودرو قطع کنیم اگر راه و پیشنهاد بهتری وجود دارد حاضر به بررسی آن هستیم. انتقاد تنها فایده ندارد.

نعمت بخش عنوان کرد: این کار را در دهه ۷۰ انجام دادیم و موفق بودیم. نمودارها نشان می دهد که دهه ۷۰ و پس از انجام این کار تا ۱۰ سال دست دلالان از بازار خودرو قطع بود و افزایش قیمت ها در سال حداکثر برابر با یک تا ۲ درصد بود.  

وی گفت: نتیجه اجرای فروش حاشیه بازار که در سال های ۷۶ تا ۸۶  بود، شاخص افزایش  قیمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۴ رسید یعنی در این ۱۰ سال، ۱۴ واحد افزایش یافته بود در حالی که شاخص کالای مصرفی از ۱۰۰ شده بود ۳۵۰؛ ‌که اصلا قابل مقایسه به کالاهای مصرفی نیست.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان در سال ۹۸ امیدوار بود که اگر راهکارهایی که شما پیشنهاد کردید و اجرایی شود، شاهد افزایش میزان تولید خودرو تا سقف ۱.۵میلیون دستگاه برسیم یا خیر، گفت: قدرت خرید با قیمت های فعلی همخوانی ندارد که باید از نظر اقتصادی قدرت خرید مردم را افزایش داد یکی از راه های آن فعال شدن شرکت‌های لیزینگ است و بانک ها تسهیلات ارزان قیمت ارایه دهند و همچنین خروج خودروهای فرسوده را در کلانشهرها جدی تر دنبال کنیم. خودروهای فرسوده آلایندگی بسیار زیادی نسبت به خودروهای جدید و یورو۴ دارند.

وی ادامه داد:‌ در کنار این موارد امیدواریم تحریم ها کمرنگ تر شوند تا بتوانیم تامین قطعات را راحت تر انجام دهیم و در کنار آن بانک ها و لیزینگ ها فعال تر شوند تا بتوانیم به خریداران خودرو کمک کنند.  

نعمت بخش گفت: در تمام دنیا دولت ها نسبت به خروج خودرو فرسوده کمک می کنند برای نمونه در آمریکا به دارندگان خودروهای فرسوده ۴هزار دلار کمک می کنند تا این افراد خودروی نو بخرند با این کار هم صنایع را رونق می داد و هم آلایندگی خودروهای فرسوده را از بین می برد. در مجموع اثرات مثبت فراوانی داشت.  
۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    70 2
    فقط بگید این آقا ساکت باشه
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
      5 70
      ماشینی مثل تاتا نانو که از پراید به مراتب ضعیفتره ۳ هزار دلار قیمتشه افرادی که فکر میکنند پراید قیمت واقعیش خیلی کمتر از اینه با عرض معذرت به شدت ابله هستند حالا هر چند نفر باشند و هر چقدر هم این کامنت منفی بگیره متاسفانه ذره ای از شدت ابلهی این افراد کم نمیشه.اونایی هم که میگند تعرفه رو صفر کنید هم اشتباه میکنند هیچ ماشین صفر با کیفیت نه بی کیفیت مثل کویید و التو رو شما زیر ۱۰هزار دلار نمیتونید بخرید که اونم توی ایران بالای ۱۰۰ میلیون اب میخوره مگر اینکه ماشین دست دوم وارد بشه (که متاسفانه به غلط و به شکلی مغالطه امیز در شبکه های اجتماعی با قیمت در ایران مقایسه میشه درحالی که ماشین دست دوم به دلیل کم ارزش بودن در برخی کشورهای وحشتناک افت قیمت داره که این مساله ابدا در ایران نیست) که البته باید شاهد افزایش وحشتناک قیمت دلار باشیم
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
      26 0
      تعرفه را صفر کنند پراید و سمند تولید نخواهد شد. با 100 میلیون بجای دنا، تویوتا مدل پایین سوار خواهیم شد که زمین تا آسمان با تولیدات رانتخواران داخلی تفاوت دارد. آگاهی عمومی دشمن رانتخواری با نقاب تولید داخلی است.
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
      4 0
      در ایران هزینه های تولید به دلایل و علل مختلف که در این مقال جای تشریح آن نیست بالاست ولی این بهانه نمی شود که تولید کنندگان محصول و کالای کم کیفیت تولید داخل همچون پراید را به قیمت گزاف به خلق ا... بفروشند ! بهتر است به جای اینکه سخن برانیم و بگوئیم قیمت و هزینه های تمام شده پراید چقدر است ؟ شایسته است بگوئیم خودرو پراید با توجه به کیفیت فعلی آن چقدر می ارزد ؟ به نظر بنده بیش از 3 میلیون تومان {بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت دلار و تأثیر کاذب و جو روانی آن بر قیمت کالاهای تولید داخل} نمی ارزد !
    • GB ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
      4 0
      چرا توهین میکنی این شرایط کشور نتیجه عمل کرد افرادی مثل تو ست که خودش رو عقل کل میدونه وبه خودشون اجازه میدن برای هشتاد میلیون تصمیم بگیرن و اقای عقل کل فقط به اندازه گلیم خودت پا تو دراز کن اگر خرد عقلانیت حاکم بود قیمت دلار الان نباید این بود یا حقوق کارمند و کارگر عقل کل ببین اون ماشینها رو جاهای دیگه با التماس واز دم قسط میدن نه با پیش فروش یکساله و بیشتر وبا چند ما حقوق میشه اون ماشینو خرید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    85 5
    شما که میتونید پراید رو 5 هزار دلار بفروشید مدیونید همش رو صادر نکنید ،از اونطرف هم اجازه بدید خودرو خارجی با تعرفه معقول بیاد داخل
  • محمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    66 1
    برو عمو پراید کلا 5 میلیونم هزینه نداره این دزدی خودزوسازانه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    61 0
    با حقوقهای میلیونی مدیران باید قیمت این لگنها اینقدر بالا باشد
  • مهدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    38 0
    چقدر خوب بود به سهم بسیار بالای دریافتی مدیران بالایی، میانی و رده پایین صنعت خودرو ی ایران هم اشاره ميشد. یعنی در کشوری مثل آلمان یا فرانسه یا آمریکا چند درصد از پولی که مردم بابت خودرو می پردازند به عنوان دستمزد وپاداش به هیات مدیره و مدیران و... پرداخت میشود و این درصد در ایران چقدر است. البته دریافت بالای مالیات و عوارض گوناگون هم یکی از دلایل بالا بودن قیمت خودرو در ایران است که به آن هم اشاره نشد
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    34 1
    برو عمو این دام بر مرغ دگرنه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    29 0
    مصرف کننده واقعی بیاد با قیمت قانونی خودرو را از نمایندگی بخرد نه بازار ؟اره شما هم دادید اقااااا برو ماشینهای صفر کیلومتر پارک شده داخل نمایندگی رو قیمت کن قیمت بازارو بهت میدن ثبت نام کنی وعده یک سال دگ رو میدن اونم نه قیمت معلومه نه زمان تحویل دقیق انگار شما ایران زندگی نمیکنی ! مثل مردم عادی یبار رفتی ببینی نمایندگیها خودشون شدن دلال
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    42 0
    من یک شرکت کوچک 3 سال قبل ثبت کردم که یک کار جدید برای خودم راه اندازی کنم و هر سه سال را در حدود 20 میلیون زیان دادم. اداره امور مالیاتی هیچ کدام از زیانهای من را نپذیرفته و میگه اگر زیان میدی شرکت را جمع کن. مالیات درآمد کسب نکرده را هم از من مطالبه کردند و اینقدر فاشار آوردند که امسال تصمیم به انحلال گرفتم. حالا سوال من اینجاست که چطور میشه این شرکت های خودرو سازی تا دو سال آینده پیش فروش می کنند، رقیب خارجی ندارند، به فکر بهبود کیفیت نیستند، هر بنجلی را به مردم می فروشند، محصولات خود را در مقایسه با قیمت تولیدات خارج از کشور 2.5 برابر گرانتر می فروشند و باز هم زیان می دهند!؟ حال فرض کنیم واقعا زیان میدهند. چرا پس از سالها زیان و عدم سود دهی تعطیل نمی کنند!؟ چرا زیانشان را باید مردم پرداخت کنند؟ مگر مافیا چیزی بجز این است؟
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    39 0
    مگه سمند و پراید خودتون نگفتیدکه ملی شده و بصورت کامل در داخل تولید میشه تا کی باید دروغ بشنویم؟
  • عباس IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    17 0
    وقتی خودرو ساز به امید افزایش قیمت از تحویل خودرو امنتا می کند .مگر خودرو ساز برای تامین قطعات خودروهای که پیش فروش می کند نباید برنامه ریزی داشته باشد چرا بیش از ظرفیت اقدام به پیش فروش کرده اند وقتی خودرو ساز می خواهد نقدینگی را از بازار جمع کند به فکر تحویل خودرو نمی باشد الان که قیمت خودرو افزایش پیدا کرده هنوز هم قیمت پایین می باشد خودرو ساز بهتر است از هزینه های که برای مدیران خود می کند بکاهد نه اینکه از جیب مردم بخواهد خرج کند . کیفیت خودروها هم تغییر چندانی پیدا نکرده .ولی قیمت را به دلیل افزایش کیفیت بالا می برند . خودرو ساز هیچ تغییری در خطوط خود به دلیل تولید چندین دهه ای خودرو هم نداده که هزینه جدید کرده باشد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    29 0
    سیب زمینی و پیاز و گوشت و بنزین ایران را از مرزها خارج میکنند و تلاش میشود این کالاها از ایران خارج نشود درست برعکس اتوموبیل های ایرانی را به هرشکل ممکن ولو یک دستگاه می خواهتد از ایران خارج کنند ممکن نیست. یعنیکیفیت این کالا به اندازه سیب زمینی و پیاز هم نیست؟ توخود حدیث نفصل بخوان از این مجمل
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    24 0
    مدیران کمتر پول بگیرن تا کم نیاورند ، در صنعتی که رقابت نباشد به درد نمیخورد .
  • سینا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    19 0
    همه دارن توی مخ ما راه میرن تو یکی خواهشن راه نرو...تو صد راه اثبات داری که پراید و امثال این ماشین هم رو صد میلیون هم بفرشن ضرره
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    25 0
    تعطیل کنید این چهار چرخ سازان رو. خیلی پرو شدن. فردا میگن پراید 100 میلیون. در این شرایط سخت به جای کمک به مردم دارن سواستفاده میکنن.
  • محسن IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    19 0
    من که یک کلام حرف امثال این آقایون که خودشون ذینفعن رو باور نمیکنم.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    27 0
    مگه نمیگی که پراید رو در خارج ایران 5000 دلار میخرند؟ خوب انحصار واردات رو حذف کنید تا مردم ماشین خارجی بخرند و شما هم همه رو صادر کنید. هم شما راضی و هم ملت.
  • منطق IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    23 0
    سلام این بنده خدا همونیه که مثل ماها ماشین سوار نمیشه؟ تنها راه حل، برداشتن تدریجی عوارض خودروهای خارجی است اینجوری این خودرو سازهای مغرور متوجه می شن که چقدر طرفدار دارن با پر رویی تمام مصاحبه می کنن
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    19 0
    به قول محمود خدابیامرز کیلویی چند؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    20 0
    دبیر انجمن خودروسازان نه دبیر و سنخگوی دلالان خودرو ایرانی
  • بردیا جهانشاهی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    3 7
    خوبه
  • اكبر FR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
    24 0
    من موندم اين قيمت تمام شده پرايد را از كجاش ردآورده؟ اگه راست ميگيد ريز محاسبه بهاي تمام شده پرايد و تمام خودروهاي توليد داخل را اعلام كنيد!!!
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
    5 0
    مدیران صنعت خودرو باید بیشتر شفافیت و راستگویی داشته باشند یک ماشین از چند جز مشخص تشکیل شده است 1 - سیستم مولد قدرت (موتور) 2- سیستم انتقال قدرت 3- سیستم تعلیق و فنر بندی 4- سیستم چرخ بندی و ترمزها 5- سیستم بدنه و شاسی 6- سیستم هدایت و فرمان 7- سیستم برق‌رسانی و کامپیوتر ،که تا حالا خودروساز های ایرانی بهای تمام شده این اجرا را برای هر ماشینی اعلام نکرده اند. هر وقت برای هر خودرو بهای تمام شده اینها را اعلام کردند راه های سوء استفاده و گران فروشی و ضرر و زیان بی مورد بسته می شود
  • جواد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
    6 0
    تولید نکنید. مگه مجبورید؟!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    1 0
    چه عالی صادر کنید همش رو
  • Mehdi IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    3 0
    بنا به قيمت دلار در گذشته، ٥٠٠٠ دلار براي صادرات پرايد نشان از گرانتر بودن پرايد تو بازار داخلي بوده. اون موقع چرا مصاحبه نميكردين در صورتي كه حقي از مردم ضايع ميشد.