قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریستی، چه تاثیری بر روی «اف‌ای‌تی‌اف» دارد؟

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است آمریکایی ها و یا دست کم طراحان این ایده انتظار دارند ایران را تحریک کنند تا متعاقب آن کشورمان به سمت رفتارهای تند سوق پیدا کند و در نهایت زمینه سازی برای بالا بردن تنش ها و شاید یک برخورد نظامی با ایران شکل بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی قرار داد. پیش از این نیز در سال 2007 سپاه قدس، که شاخه نظامی نیروهای مسلح کشورمان محسوب می شود در لیست گروه های تروریستی قرار گرفت. (اینجا) دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک درباره تاثیر سیاسی، اقتصادی و نظامی اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به خبرنگار ما گفت:

اقدام آمریکا علیه سپاه به لحاظ اقتصادی هیچ تاثیر فوری بر اقتصاد ایران نمی گذارد. اما در میان مدت عملکرد اقتصادی سپاه می تواند اهرم فشاری بر کشورهایی شود که به نحوی در زمینه اقتصادی با سپاه همکاری دارند، شرکت های وابسته به سپاه در این کشورها فعال هستند که آمریکا می تواند آنها را وادار به قطع رابطه کند که مهمترین آن عراق است و در آینده می تواند شامل حال کشورهای دیگر مانند افغانستان و سوریه شود.

به لحاظ سیاسی فکر می کنم که تاثیر مستقیم آن بر برجام است که آخرین ضربه ای بود که ترامپ می توانست به این توافقنامه هسته ای بزند و این همکاری ها را به زعم خودش یا کاهش دهد یا متوقف کند.

توسعه استانداردهای اف ای تی اف در ایران یکی از پیامدهای آن خواهد بود. برای اینکه اف ای تی اف با این هدف طراحی شده است که از تامین مالی تروریسم جلوگیری کند. اگر سپاه گروه تروریستی باشد و اگر اف ای تی اف در ایران به اجرا گذاشته شود، به این معناست که یک ریال از درآمدهای ایران نباید به سپاه تعلق بگیرد و همه می دانیم که چنین مساله ای ممکن نیست.

آمریکایی ها و یا دست کم طراحان این ایده انتظار دارند ایران را تحریک کنند تا متعاقب آن کشورمان به سمت رفتارهای تند سوق پیدا کند و در نهایت زمینه سازی برای بالا بردن تنش ها و شاید یک برخورد نظامی با ایران شکل بگیرد. ضمن اینکه این اقدامات در بلند مدت این امکان را به آمریکا می دهد که تلاش کند تروریست نامیدن سپاه را در جهان عادی سازی کند، این کاری بود که آنها با حزب الله لبنان نیز کردند و کشورهای زیادی هم با آن مخالفت کردند. آمریکایی ها پس از سال ها استمرار در تروریست نامیدن حزب الله، موفق شدند که در ادبیات بین المللی این نام را جا بیندازند، در مورد سپاه هم این به عنوان یک هدف می تواند مد نظر قرار داده شود.

به  لحاظ نظامی فکر نمی کنم منجر به برخورد شود. در عین حال سوء محاسبه را برای طرفین افزایش می دهد با توجه به اینکه ایران هم تلافی کرد و سنتکام را یک گروه تروریستی اعلام کرد؛ ممکن است منجر به افزایش اصطکاک در مناطقی که سپاه و نیروهای آمریکایی حضور دارند، شود. هرنوع همکاری احتمالی میان نیروها و بین ایجاد کانال های ارتباطی را نیز  می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

در مجموع کاری که آمریکایی ها کردند ظرفیت های تنش بین ایران و آمریکا را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد نکته مهمتر این که راه مذاکره دو کشور و بهبود روابط را تا اندازه زیادی اگر نگوییم مسدود می کند، دشوار می کند.

برای اینکه حتی در دولت های بعدی، مقامات آمریکا قادر باشند بر روی مساله هسته ای بار دیگر با ایران به توافق برسند، موضع تروریست نامیدن سپاه عملا باعث می شود که عادی سازی روابط صورت نگیرد.

زمانی این اتفاق خواهد افتاد که استدلال حقوقی قابل توجهی درباره حذف نام گروه ترویستی سپاه از لیست سیاه در جامعه سیاسی آمریکا طرح شود که این اتفاق وقتی عملی می شود که یا ماهیت سپاه تغییر کند یا سیاست منطقه ای ایران دگرگون شود که بسیار سخت و حتی عاقلانه هم نیست. با این حساب عادی سازی روابط در آینده ممکن است دچار مشکلات جدی شود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250040

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    تحلیل کارشنشناس شما غلط است که چون امریکا سپاه را گروه تروریستی اعلام کرده است پس یک ریال هم به سپاه نمی شود داد. اگر اینجوری است ماه هم عضو اف ای تی اف شویم و امریکا به ارتش امریکا که ایران ان را تروریستی اعلام کرده یک دلار نیم توان بدهد و این به نفع خودمان است زیرا در ایران می شود یک جوری به هر جا خواستیم پول برسانیم ولی در امریکا نمی شود