رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که طبق قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور دنبال راهی هستیم که یک حاشیه امنی را برای رسانه‌ها جهت انتقاد کردن فراهم کنیم .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بازرسی کل کشور حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور که عصر یکشنبه 21 تیر در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد با اشاره به نقش رسانه‌ها در این زمینه گفت: رسانه‌ها هم خیلی در خدمت اصلاح و نظارت عمومی به کارگیری نمی‌شوند. ما اگر خوب کار کنیم 20 الی 30 درصد می‌توانیم نظارت را اجرا کنیم ولی اگر رسانه‌ها بخواهند نظارت را خوب اعمال کنند می‌توانند تا 50 درصد، نظارت و کنترل را انجام دهند.

وی اظهار کرد: طبق قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور دنبال راهی هستیم که یک حاشیه امنی را برای رسانه‌ها جهت انتقاد کردن فراهم کنیم تا رسانه‌ها بتوانند با قدرت بیشتری نقش نظارتی شان را اعمال کنند.

رییس سازمان‌ بازرسی‌کل کشور در پاسخ به این سؤال که آیا اگر تخلفی از مسوولان یا یکی از خانواده‌های آنان ببیند چشم‌پوشی می‌کنید؟ گفت: بنای ما این است که به صورت جدی آن را تعقیب کنیم و همین حالا هم چند پرونده بزرگ از منسوبین را در دست تکمیل داریم که پس از تکمیل به دادگاه می‌فرستیم.

رییس سازمان بازرسی کل کشور بر دقیق بودن گزارش‌های این سازمان تأکید و اظهار کرد: حرفی که سازمان بازرسی می‌زند باید کامل و تمام باشد. نباید گزارشی از سازمان بازرسی بیرون بیاید مگر اینکه هیچ‌کس نتواند بالاتر از آن حرفی بزند.

وی ادامه داد: حرفی نمی‌زنیم که بعداً پس بگیریم و این را نقطه ضعفی برای سازمان می‌دانیم که حرفی را بزنیم و بعد بخواهیم آن را جرح و تعدیل یا اصلاح کنیم.

پورمحمدی لزوم توجه به مقررات و قانون‌گرایی را یادآور شد و افزود: سازمان بازرسی کل کشور اجازه نمی‌دهد از مرز قانون، کوچکترین عدولی به وجود بیاید. حال قانون می‌خواهد خوب باشد یا بد. به سود دستگاه یا شهروند باشد یا علیه آن.

وی تصریح کرد: از این جهت سخت‌گیری را اعمال کردیم و برخی این را به مزاحمت، آزار و یا گزندی به فعالیت‌های دولت تعبیر کردند.

رییس سازمان بازرسی در ادامه لزوم توجه و احترام به قانون اظهار کرد: اگر تمام دولت و مجلس علیه تصمیمات سازمان بازرسی کل کشور تبلیغ کنند، ما از مرز قانون فراتر یا عقب‌تر نمی‌رویم و مصلحت‌سنجی نمی‌کنیم. ما نظارت می‌کنیم تا قانون، خوب اجرا شود.

پورمحمدی با بیان این‌که برخی اشکالات ساختاری و فرهنگی در کشور وجود دارد گفت: چیزی که به کشور آسیب جدی می‌زند این است که قانون از حرمت جدی برخوردار نیست. منافع فوق‌العاده‌ای از انضباط قانونی نصیب ملت‌ها می‌شود هرچند که قانون، ضعیف یا ناقص باشد.

 رییس سازمان بازرسی کل کشور با ارائه مثالی در این زمینه اظهار کرد: در موضوع دوشغله‌ها با همه توان ایستادیم و دیدیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد.

 پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت سازمان بازرسی کل کشور در انتخابات اخیر اظهار کرد: طبق تفسیر شورای نگهبان، سازمان بازرسی کل کشور هیچ وظیفه‌ای در موضوع انتخابات ندارد و این البته فقط مربوط به انتخابات اخیر نبود بلکه شامل انتخابات قبل هم می‌شد. البته یک بخش در حاشیه انتخابات است که موضوع استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیداهاست که این جرم است و در این مورد پرونده‌هایی را به دادگاه فرستادیم و برخی هم پس از تکمیل خواهیم فرستاد.

رییس سازمان بازرسی‌کل کشور در پاسخ به این سؤال که نظر شما در قبال مدیران ناکارآمد که آسیب بیشتری به جامعه می‌زنند چیست؟ گفت: کشور ما بیش از آنکه از تخلف‌ها، سوء استفاده‌ها و میل‌ها آسیب ببیند از ناکارآمدی و ضعف توانایی کارمند یا مدیر آسیب می‌بیند. اینکه گفته می‌شود اگر حیفی صورت گیرد قابل تحمل است اما میل‌ها قابل تحمل نیست غلط است. چه بسیار حیف‌ها که از بسیاری از میل‌ها آسیب‌زننده‌تر است. در این زمینه مجلس باید مدیر ناکارآمد و کسی که قدرت فعالیت ندارد جابجا کند و ما در این بخش قدرت الزام‌آور نداریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد یک‌میلیارد دلار که معلوم نشد چی شد؟ گفت: با دیوان محاسبات تقسیم کار کردیم و در کار هم دخالت نمی‌کنیم. این موضوع را دیوان محاسبات تعقیب می‌کند و ما هم کمک می‌کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =