۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

ظریف در برابر «بی»

علی‌اصغر زرگر
ظریف در برابر «بی»

سفر دکتر ظریف به نیویورک برای شرکت در کنفرانس صلح و دیپلماسی چندجانبه در بحبوحه افزایش تنش ها میان تهران و واشنگتن، اهمیت سفر و دلایل و اهداف دستگاه دیپلماسی از انجام آن را افزایش داده است.

به تعبیری دکتر ظریف از برگزاری نشست سازمان ملل در نیویورک فرصتی برای بیان مواضع و رویکرد های جمهوری اسلامی ایران و تبیین سیاست های خطرناک و تنش زای مشاوران طراز اول ترامپ موسوم به گروه " بی "  استفاده کرده است. برای همین به نظر می رسد که ظریف در اوج تنش ها میان ایران و آمریکا و در هنگامه تحریم های نفتی شدید اعمال شده از سوی آمریکا بر وارد کنندگان اصلی نفت ایران، با یک دستور کار جدی و جدید به نیویورک سفر کرد. ملاقات ها و مصاحبه های ظریف گویای این نکته است که وزیر خارجه با هوشمندی به دنبال آگاه سازی افکار عمومی جهان و مردم آمریکا از نیات و اهداف پشت پرده جریان بولتون، پمپئو و بن سلمان و نخست وزیر اسراییل است.

برای همین ظریف آگاهانه مصاحبه با شبکه خبری دست راستی فاکس نیوز را انتخاب کرد. این شبکه به خاطر ارتباطات نزدیک با هیات حاکمه آمریکا به نوعی سخنگوی مطبوعاتی ترامپ هم هست و از این جهت تولیدات رسانه ای این شبکه مورد توجه جریان حاکم قدرت در آمریکاست.

تعبیرها  و تفسیرهای مختلفی از سفر ظریف به نیویورک و مصاحبه با فاکس نیوز مطرح است. قصد اصلی ظریف از مصاحبه با فاکس نیوز انداختن تقصیرها به تیم مشاوران ترامپ بود. گروه بی از دید ظریف اتش بیار اصلی معرکه در روابط ایران و آمریکاست. برای همین وزیر امور خارجه  صریحا اعلام داشت که خود ترامپ شخصا میل و تمایلی به درگیری و منازعه با ایران ندارد اما منفعت طلبی و روحیه جنگ طلبانه افرادی چون بولتون، بن سلمان و نخست وزیر اسراییل فضا را برای ترامپ طوری شکل داده اند که به سمت رویارویی مستقیم با ایران حرکت کند.

ظریف همچنین سعی داشت با یادآوری تفکرات جنگ طلبانه مشاوران ترامپ، وی را از واقعیت موجود در اطرافش به نوعی برحذر و آگاه سازد، یا در تحلیل بعضی ها تفرقه در هیات حاکمه آمریکا ایحاد کند. اتفاق مهم دیگری که در جریان این سفر رسانه ای شد، موضوع سفر قریب الوقوع ظریف به کره شمالی بود. یکی از دیدگاه های مطرح شده این است که ظریف با طرح سفر به کره شمالی به نوعی دنبال ایجاد اهرم فشار بر ترامپ است. وی می خواهد علاوه بر تحکیم روابط دو کشور رهبر کره شمالی را در جریان خیانت ها و خدعه های ترامپ نسبت به کشورمان قرار دهد، به خصوص اینکه اخیرا رهبر کره شمالی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار داشته است. از این جهت جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال تقویت روابط با کره شمالی است. باید توجه داشت که ایران و کره شمالی در دوره جنگ تحمیلی همکاری نزدیکی در حوزه های دفاعی و نظامی داشتند.

در همین دوره رهبر معظم انقلاب اسلامی در سمت رئیس جمهوری سفری به کره شمالی هم داشت. از آن دوره به بعد هیئت عالی رتبه اجرایی از سوی ایران به کره شمالی نرفته است. از این رو سفر ظریف می تواند تحولی جدید در روابط دو کشور ایجاد کند. به خصوص اینکه در شرایط کنونی هر دو کشور با تحریم های آمریکا نیز مواجه هستند. از سوی دیگر باید به این  احتمال هم توجه کرد که در صورتی که ترامپ با بازگشت به توافق برجام، آماده مذاکره با ایران باشد؛ حسن رابطه ایران و کره شمالی، امکان هماهنگی برای  برداشته شدن تحریم ها برای هر دو کشور بیشتر می شود. به هر روی تلاش و برنامه ریزی سیاست خارجی کشورمان در شرایط کنونی بر روی بی اثر سازی تحریم های ترامپ و  تقویت رابطه با سایر قدرت های جهانی برای تضمین و تقویت منافع ملی کشورمان تنظیم شده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =