سینماگران درباره آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها چه نظری دارند؟

آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی صبح امروز از سوی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این آیین‌نامه فیلم‌ها در چهار گروه سنی رده‌بندی می‌شوند و سینماگران، دفاتر پخش و سامانه‌های پخش برخط محصولات فرهنگی موظف به اجرای این آیین‌نامه هستند. 

این اتفاق از صبح امروز واکنش‌هایی را در پی داشت و بعضی از سینماگران و سینماداران نظرات مثبت خود را درباره این اتفاق در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف اعلام کردند. 

عماد افروغ جامعه‌شناسی که سابقه عضویت شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمای ایران و هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را هم دارد در گفت‌وگو با خبرآنلاین از ضرورت اجرایی شدن رده‌بندی فیلم‌ها و محصولات فرهنگی گفت. 

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «متری شیش‌ونیم» هم درباره این آیین‌نامه گفت: رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی کار بسیار خوبی است و فواید زیادی دارد که منجر به اتفاقات خوب می‌شود و در کشورهای دیگر سال‌هاست اجرا شده است.

ساداتیان که مدیریت سینما آستارا را هم بر عهده دارد با بیان این نکته که در اجرای این آیین‌نامه نباید اجبار وجود داشته باشد، گفت: اجبار نتیجه عکس دارد و مقاومت ایجاد می‌کند. در مورد برخی فیلم‌ها می‌توانیم به خانواده‌ها توصیه کنیم که فیلم برای کودکان مناسب نیست که با توجه به حساسیت‌های هر خانواده‌ای نسبت به فرزندش قطعاً توصیه‌ها را می‌پذیرد.

سیدغلامرضا موسوی عضو هیات رییسه شورای‌عالی تهیه‌کننده‌ها در پی ابلاغ رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی در یک گفت‌وگو بیان کرد: با اجرای رده‌بندی سنی، خانواده‌ها برای دیدن فیلم‌ها اطمینان پیدا می‌کنند و می‌دانند کدام فیلم برای کودک، نوجوان و یا جوانشان مناسب است و علاوه بر آن اعضای شورای پروانه نمایش فیلم‌ها با دست بازتری عمل می‌کنند.

غلامرضا موسوی در ادامه با بیان اینکه این طرح باید زودتر اجرا می‌شد، با ذکر مثالی در این زمینه از «خانه پدری» یاد کرد و گفت: اگر رده‌بندی سنی زودتر اجرا می‌شد قطعاً فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری فقط مجوز نمایش در گروه هنر و تجربه را به‌دست نمی‌آورد اما با سیستم درجه‌بندی سنی قطعاً می‌توانست با اعلام «برای سن زیر ۱۸ مناسب نیست» اکران عمومی پیدا کند.

تهیه‌کننده «خشکسالی و دروغ» برای اجرایی شدن این آیین‌نامه این راهکار را ارائه می‌دهد: اینکه رده‌بندی سنی توسط چه کسانی اجرا شود، نیز مهم است. بهتر است شوراهایی در خانه سینما تشکیل شود که شامل ۲ یا ۳ گروه ۳۰ نفره باشد و قبل از شورای پروانه نمایش آنها فیلم‌ها را ببینند و اعلام رده بندی سنی کنند. این افراد باید از نهادهای مردمی باشند افرادی از دانشگاه‌ها، انجمن اولیا و مربیان، روانشناسان، کارشناسان علمی و مدیران مدارس باید از اعضای این گروه‌های رده بندی فیلم باشند.

غلامرضا موسوی در پایان با بیان اینکه دولت نباید در انجام رده‌بندی سنی برای فیلم‌ها دخالتی داشته باشد گفت: رده‌بندی سنی برای سینمای ما بسیار لازم است اما دولت نباید در آن دخالتی داشته باشد و نهادهای اجتماعی مانند خانه سینما با دعوت از کارشناسان مختلف و آگاه باید مشارکت داشته باشند زیرا دخالت دولت شائبه به وجود آمدن سانسور را پیش می‌آورد.

۵۷۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =