۱ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
تصمیم قوه قضائیه برای افزایش مراکز مشاوره

ایرنا نوشت: مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان راه اندازی ۶۰۲ مرکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ دست کم ۱۰۸۰ مرکز مشاوره ایجاد می شود.

 ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده به ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده اشاره دارد و براساس ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ هم بر دایر شدن مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده تاکید دارد.
این قوانین و آیین نامه ها به منظور حفظ و تحکیم بنیان خانواده و حمایت از آن در جامعه است، پیشتر افراد متقاضی طلاق به ویژه طلاق توافقی بدون انجام هیچ مشاوره ای با مراجعه به دادگاه، حکم طلاق را دریافت کرده و در دفترخانه ازدواج و طلاق به طور رسمی از هم جدا می شدند که یکی از اهداف ایجاد مراکز مشاوره، کنترل و کاهش وقوع طلاق در کشور است.
علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره چرایی تشکیل مراکز مشاوره در مجاورت دادگاه خانواده اظهارداشت: این برنامه با هدف اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مبنی بر ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده تدوین و پیاده سازی شده است.
مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از جمله ویژگی های این مراکز را راه اندازی مراکز تخصص غربالگری و ارزیابی اولیه عنوان و تصریح کرد: مراکز غربالگری با هدف ارجاع هدفمند و ارائه خدمات تخصصی مشاوره با تمرکز بر علل اصلی طلاق با استفاده از ظرفیت سازمان های همکار فعالیت می کند.
وی گفت: البته اثربخشی مشاوره به زوجین متقاضی طلاق در سال های گذشته هم به اثبات رسیده است.
زنگانه با تشریح دستاوردها و نتایج حاصل از اجرای برنامه ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده گفت: ابلاغ دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت مراکز مشاور خانواده توسط رئیس قوه قضاییه در سال ۹۶، ارجاع زوجین متقاضی طلاق (با اولویت طلاق توافقی) قبل از دادرسی به مراکز مشاوره موضوع قانون در ۳۱ استان و ارجاع سایر دعاوی خانواده به مراکز مشاوره (با اتکا به ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده) در استان های منتخب ازجمله عملکردهای این برنامه به شمار می رود.
وی، همچنین فراخوان و ثبت نام متقاضیان معاف از آزمون برای عضویت، تشکیل ۳۱ واحد مشاوره و ۳۱ شورای مشورتی در دادگستری استان های سراسر کشور، راه اندازی ۶۰۲ مرکز مشاوره در معیت دادگاه های خانواده و بکارگیری ۹۳۰ مشاور تایید صلاحیت شده برای ارائه مشاوره های روانشناختی، مددکاری، حقوقی و مذهبی انجام شده که ۴۷۰ مرکز مشاوره در سال ۹۶ و ۱۳۲ مرکز در سال ۹۷ راه اندازی شده است.

**راه اندازی ۱۲۰ مرکز مشاوره در استان تهران در سال ۹۷
دبیر ستاد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی گفت: در این مدت ۹۴ دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان در استان های کشور راه اندازی و تجهیز و ۳۶۷ شعبه شوراهای تخصصی حل اختلاف خانواده تشکیل شد.
وی دیگر دستاوردها را ایجاد ۱۶ مرکز غربالگری و ۱۲۰ مرکز مشاوره در استان تهران در سال ۹۷ بیان کرد و گفت: فرایند ارجاع طلاق های توافقی در استان تهران به مراکز مشاوره از آذر ۹۷ آغاز شده است.
زنگانه با بیان برگزاری ۷۰۲ کارگاه آموزشی توانمندسازی و بازآموزی با موضوع ۶ علت اصلی طلاق، اظهارداشت: ۹۳۰ روانشناس، مددکارو مشاوران حقوقی و مذهبی مراکز مشاوره خانواده در این کارگاه ها آموزش دیدند.
 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =