موسیقی زبان مشترک تمام مردم دنیاست

کارآفرینی و اشتغال موتور محرک توسعه و رونق اقتصادی است و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند، این مهم بدون در نظر گرفتن نقش این قشر محقق نمی شود. با این وجود برخی مشکلات مانند فقدان خودباوری و دیدگاه های سنتی از این ظرفیت مهم در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و کارآفرینی بهره مطلوب گرفته نشده است.

به گزارش خبرآنلاین بانوان با وجود استعدادهای بسیار نسبت به مردان، فرصت های شغلی کمتری در اختیار دارند و یا در شغل های غیررسمی و با حقوق اندک مشغول کار هستند و این مسئله موجب شده ظرفیت های بالقوه آنان آنطور که باید شناخته نشده و بستر فعلیت آنها فراهم نشود. با این وجود زنان با موانع خاصی در کسب و کار مواجه می شوند که به تدریج باید بر آنها غلبه کنند.

یکی از بانوان موفق در زمینه موسیقی آزاده سلطانی است که خبرآنلاین در رابطه با شروع فعالیت ها و برنامه های پیش رو گفتگویی با وی داشته که در زیر آمده است.

به عنوان نخستین سوال توضیحی در رابطه با فعالیت های هنری خودتان داشته باشید.

بنده بعد از اینکه در رشته حقوق دوره کارشناسی را به اتمام رساندم، با لطف و عنایت خداوند از سال ۸۶ وارد عرصه هنر شده و مشخصا در زمینه یادگیری ساز دف فعالیت کردم و هم اکنون مدرس و نوازنده دف هستم.

اشاره کردید که رشته دانشگاهی شما کارشناسی حقوق بوده و در ادامه وارد دنیای هنر شده اید. تناسبی بین این دو بخش می بینید؟

علیرغم اینکه برخی عنوان می کنند که سنخیتی بین این دو وجود ندارد اما چنین نظری درست نیست. بدین معنا که باید بین تناقض و تضاد تفاوت قائل شویم. موضوع هنر و رشته حقوق از سنخ تناقض نیست بلکه بیانگر کنار هم قرار گرفتن تضادهاست. تضاد یعنی دو چیز که با هم تفاوت دارند اما همدیگر را قطع و نفی نمی کنند. مانند سیاه و سفید که قرار گرفتن آنها در کنار هم بر زیبایی کارها می افزاید. در حالی که دو امر متناقض همدیگر را قطع می کنند. میل به حق طلبی که در حقوق وجود دارد در هنر هم می تواند به سمع و نظر مردم برسد. اعتقاد دارم برترین و کامل ترین زبان بیان حقایق هنر است و زبان مشترک تمام مردم جهان به شمار می رود.

چرا دف را انتخاب کردید؟

هر کدام از ما شرایط روحی و روانی خاص خود را دارد. یکی در خود فرو می رود و دیگری عاشق هیجان و بروز دادن احساسات است. سازهایی مانند تار، نوعی درون گرایی است در حالی که دف از نظر من آمیخته کردن درون و برون است. با توجه به روحیاتی که از خودم سراغ داشتم فعالیتم را در زمینه دف آغاز کردم.

چه اجراهای موفقی تاکنون داشته اید؟

بنده اجراهای مکرری با گروه سازینه و ارکستر ماهور در تالار وحدت داشته ام اما بعد از ۱۰ سال احساس می کنم که می خواهم اولین پله را طی کنم.

در زمینه سینما هم ظاهرا برنامه ای دارید؟

با استاد مسعود کیمیایی در حال یادگیری هستم تا دوره بازیگری را بگذرانم و در عرصه سینما هم بتوانم خدمت کنم. ضمن اینکه هر کسی دیده شدن ر دوست دارد.

آیا به نظر شما ورود بانوان به عرصه هنر در کشور ما سخت تر از آقایان است؟

قطعا همین گونه است. ضمن اینکه از مسئولان محترم بابت همین فرصتی که در اختیار ما قرار می دهند، تشکر می کنم اما امیدوارم شرایط حضور برابر در عرصه هنر برای زنان و مردان فراهم باشد.

آیا خودتان را وامدار کسی می دانید؟

قطعا نصف موفقیت ها مدیون همت خودمان و نصف دیگر را مدیون اساتیدمان هستیم. من از استاد حسین رضایی نیا، میلاد عباسی نیا، سینا شهریاری، مهرداد کریم خاوری، خانم پوروش خلیلی، فریبا داوودی و علی جهاندار تشکر می کنم و قصد دارم با اساتیدی مانند جناب نور بخش و آقای معتمدی فعالیت هایم را تکمیل کنم.

در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید

هر کس در هر کسوتی که هست باید کارش را به نوعی انجام دهد که میوه و حاصل آن آرامش بخشیدن به همنوعان باشد. پزشک، مکانیک، رفتگر، هنرمند و غیره باید آرامش را به جامعه هدیه کنند و در این صورت است که جرم در جامعه کاهش می یابد و زندان ها خلوت تر می شوند. در این میان هنرمندان رسالت بزرگی بر عهده دارند؛ به طور مثال شنیدن یک تصنیف زیبا در صبحگاه می تواند حال یک کارمند را تغییر دهد و متعاقب آن آرامش از کارمند به ارباب رجوع انتقال پیدا کند و زنجیره آرامش در جامعه شکل می گیرد.

​۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =