چهارمین جشنواره مطبوعات آذربایجان شرقی برگزار شد

چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبریآذربایجان شرقی با معرفی آثار برتر این دوره به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، حمید ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد، ظهر امروز در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با اشاره به مشکل و بحران مرجعیت رسانه در کشور و گفت: بحران دوم ما بحران کاغذ است، ما بحران مرجعیت داریم یعنی مخاطب بیشتر از رسانه خارجی اخبار را دریافت می‌کند.

حمید ضیایی‌پرور اصل موضوع نقش رسانه را اطلاع‌رسانی و توسعه دانست و با بیان اینکه سیل سال‌جاری نشان داد تا رسانه‌ها نقش بنیادین و اولیه برای برنامه‌ریزی و مدیریت بحران دارد، گفت: نه تنها رسانه‌ها کارکرد اطلاع‌رسانی دارند بلکه رسانه‌ها کارکرد علمی نیز داشته و آینه تحولات اجتماعی هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد بیان کرد: تحولات فناورانه در رسانه‌ها بسیار مهم است به طوریکه همه شاهد کم شدن یارانه روزنامه‌ها و عدم تمایل به خرید روزنامه‌ها هستیم.

وی بیان کرد: مطبوعات باید تحلیل‌گر و پیگیر ماجرا باشند، چراکه هر جا که مطبوعات پیگیر موضوع بود، مخاطب زیادی هم جذب کرد.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران سلطان محتوا هستند، گفت: اگر محتوا مفید باشد می‌توانید مخاطب را جذب کنید.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد،مشکل و بحران مرجعیت رسانه در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحران دوم ما بحران کاغذ است و ما بحران مرجعیت داریم و مخاطب بیشتر از رسانه خارجی اخبار را دریافت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست این است تا رویدادهای ملی کم شود، از این‌رو جشنواره ملی برگزار نشده و نمایشگاه ملی نیز دیگر برگزار نمی‌شود برهمین اساس تقویت جشنواره محلی و منطقه‌ای را جزو برنامه خود قرار داده‌ایم و البته جشنواره موضوعی نیز پیش‌بینی شده است.

ضیایی‌پرور اذعان داشت: تبریز ظرفیت دارد تا میزبان جشنواره منطقه‌ای حوزه آذربایجان در موضوعات مختلف باشد.

رسانه‌های مکتوب آهسته می میرند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: شرایط حاضر جامعه و مشکلات چاپ و نشر باعث رکود نامطلوب رسانه ها شده و به عبارتی رسانه‌های مکتوب آرام آرام دارند می‌میرند.

مصطفی کواکبیان با بیان اینکه خانه مطبوعات تنها تشکل صنفی، سراسری، جامع و دموکراتیک غیردولتی است و از بین ۵ هزار و ۵۰۰ نفر عضو خانه مطبوعات، ۷ نفر از هر استان به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند، گفت: دو سال برای ثبت اساس‌نامه خانه مطبوعات با وجود سنگ‌اندازی‌های زیاد تلاش کردیم و در نهایت دو ماه پیش انجام گرفت. 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه بنده یک فرد سیاسی هستم ولی در خانه مطبوعات موضوع سیاسی مطرح نیست، گفت: همه رسانه‌ها در خانه مطبوعات عضو دارند و اصلا خط و ربط و جناح در آن مطرح نیست.

وی ابراز کرد: از همه صنوف در بخش رسانه در خانه مطبوعات عضو داریم و بدون وابستگی دولتی در حال فعالیت هستند.

رئیس خانه مطبوعات کشور خاطرنشان کرد: در همه تشکل‌های صنفی، مطبوعات خانه مطبوعات است و اندکی بودجه ارتباطی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای هر استان‌ دارد.

وی افزود: ۲۸۰ نفر عضو خانه مطبوعات استان آذربایجان‌شرقی هستند.

کواکبیان با اشاره به فعالیت‌هایی در خصوص بیمه و امنیت شغلی خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش شده تا با کمک سایر نمایندگان، یارانه ۲۳۲ میلیارد تومانی لایحه دولت برای بودجه مربوط به نشر و کتاب را تبدیل به ۲۸۵ میلیارد تومان کنیم.

وی افزود: سال گذشته کاغذ کیلویی برای مطبوعات ۳ هزار تومان خریداری می‌شد ولی الان به قیمت ۱۵ هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و به عبارتی رسانه‌های مکتوب آرام آرام دارند می‌میرند.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: ۲۶۰ هزار تن کاغذ مطبوعات با یارانه ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده است ولی بنده به عنوان رئیس خانه مطبوعات اگر دیدم حتما شما هم می‌بینید.

وی ادامه داد: به عنوان خانه مطبوعاتی حق این را داریم که برای شفاف‌سازی کاغذ وارد شده و سوال کنیم.

کواکبیان تاکید کرد: من یقین دارم که عده‌ای کاغذ ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده ولی آزاد فروخته‌اند و جای تاسف دارد که کسی نظارت نداشته است.

وی خطاب به مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما  خبرنگارانی داریم که زیر ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند ولی دم نمی‌زنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خبرنگاران استرس و سختی کار دارند ولی گاهی قوه قضائیه آنها را به دادگاه کشانده و مدیرکلی ساعت‌ها آنها را پشت در نگه می‌دارد و با این حساب حداقل امکانات نیز برای آنها فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه به برخورد دوگانه با رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما به ترامپ خرده می‌گیریم  که ابله است و چیزی نمی‌فهمد ولی به استانداردهای کشور اعتقاد دارد.

وی بیان کرد: چرا از ورود برخی کتاب‌ها به نمایشگاه کتاب جلوگیری شد؟ چرا به کتابی مجوز می‌دهید و بعدا اجازه نوزیع نمی‌دهید؟

نماینده مردم تهران در مجلس اذعان داشت: در کشور ما تا رهبر معظم انقلاب تذکری ندهند، این آقایان هیچ تکانی به خود نمی‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه گریز از قانون، خطاست و جای بحث ندارد، گفت: خبرگزاریی بدون اعلام دولت، کشور را در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین به تلاطم می‌اندازد و کسی به آن خبرگزاری کاری ندارد ولی یک خبرنگار وقتی انتقادی از مسوولی دارد به قبای خیلی‌ها بر می‌خورد که این امر نشان از برخود نامناسب و غلط دارد.

کواکبیان متذکر شد: امیدوارم در ماه رمضان تقواستیزی نکرده و در تعیین یارانه، بودجه، جلوگیری از اختلاس و غیره توجه کافی شود.

رسانه‌ها در کشور محدودیت شفاف‌سازی ندارند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه رسانه‌ها در کشور محدودیت شفاف‌سازی ندارند، اظهار کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر شاهد پنجمین دوره برگزاری این همایش وزین باشیم و رسانه هر روز شاهد استعدادهای برتر باشد.

محمد اسماعیل سعیدی با بیان اینکه مطبوعات بی‌شک نقش موثر و مهمی در جریان روشنگری جامعه، شفافیت‌سازی و رفع بسیاری از ابهامات دارد، تصریح کرد: جریان آزاد رسانه‌ای باعث شده تا بخش عمده این گره‌ها باز شود تا کمکی جهت رفع موانع و معضلات باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: برخی‌ها معتقدند که رسانه‌ها در ایران محدودیت دارند در حالیکه در ایران دست و بال آنها باز است و شاید در درج و اطلاع‌رسانی اشکالاتی باشد ولی محدودیت به معنای تبلیغات افراد معاند باشد، نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در رشد رسانه‌ها شاهد گستردگی فراوانی هستیم به طوریکه علاوه بر ۴۶۶ رسانه، ما با فضای مجازی بدون مجوز هم روبه‌ رو هستیم.

سعیدی با تاکید بر اینکه شروع خوبی از جهت رسانه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: البته در عرصه ملی و کشور صاحب یک رسانه در سطح تراز ملی نیستیم و این جزو خواسته‌های رسانه‌های استان است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار چاپخانه در تبریز شروع به کار کرده است، گفت: گذشته تبریز یک گذشته رسانه‌ای است به طوریکه استان تلاش می‌کند تا به جایگاه پیشین خود برگردد.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه جای ایران تهران نیست و نباید همه چیز را در تهران ببینیم، باید کمی هم به استان‌ها توجه کرد تا در شأن فرهیختگان پیش رویم.

وی با اشاره به جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگ در رابطه با کاغذ و نگرانی در رابطه با واردات و صادرات آن، توصیح داد: نگرانی رسانه‌ها در آن جلسه مطرح شده و تصمیماتی اتخاذ شد تا نحوه توزیع، نظارت و واردات مورد بازنگری قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خاطرنشان کرد: نگرانی در رابطه با گرانی کاغذ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح شد ولی باید قبول کنیم هر کدام از مسوولیت‌های جزیره‌ای کار را سخت‌تر کرده و هر کسی به دنبال منفعت خود است.

وی اذعان داشت: اخیرا یک لایجه‌ای از سوی دولت به کمیسیون ارسال شده که در آن لایحه بخشی از وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده و به بخش صنعت و معدن داده می‌شود در حالیکه این موضوعات هستند که مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

سعیدی بیان کرد: بازار گوشت و شکر با مشکل روبه‌ رو شده است و این به خاطر این است که دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و معدن دخیل هستند.

وی بیان کرد: ما وزیر مربوطه را برای بررسی این لایحه به مجلس دعوت کردیم ولی به علت اینکه رئیس جمهور پای آن لایحه را امضا کرده، وزیر عملا نتوانست چیزی بگوید و امیدواریم در مجلس با کل این لایحه مخالفت شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: رسانه‌های استان یا همت خبرنگاران رشد خوبی داشتند ولی ما نیازمند به یک روزنامه در سطح ملی هستیم.

سعیدی یادآور شد: بیمه رسانه بسیار حائز اهمیت بوده و ما اعتباری برای این موضوع تخصیص داده‌ایم.

۴۶۶ نشریه، رسانه مکتوب و برخط دارای مجوز در استان فعالیت می‌کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۶۶ نشریه، رسانه اعم از مکتوب و برخط در استان دارای مجوز بوده و فعالیت می‌کنند.

محمد محمدپور اظهار کرد: زمانی جشنواره اول و دوم را برگزار کردیم که تعداد نشریه کم بود ولی امروز با این تعداد رسانه یک فضای رقابتی ایجاد شده تا به یک نقطه کیفی برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: جشنواره سوم بعد از سال‌ها تعطیلی برگزار شد، چراکه این جشنواره چندین بخش ضروری داشت.

وی ادامه داد: سال ۹۷ جشنواره مطبوعات کشوری برگزار نشد ولی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم شد تا به همت تشکل‌های رسانه‌ای این جشنواره را برگزار کند.

محمدپور بیان کرد: جشنواره پنجم نیز کلید زده شده تا هر روز شاهد فضای رقابت سالم بین رسانه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در ۹ حوزه آثار خود را در معرض قضاوت قرار دادند، گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها به صورت شایسته به این رویدادها توجه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: جشنواره مطبوعات فرصتی برای ایجاد یک فضای رقابت سالم و معرفی دستاوردهای انقلاب بود.

محمدپور افزود: البته انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری یک موضوعی شد تا در این جشنواره گنجانده شود.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره ظرفیت‌های استان را به نمایش می‌گذارند، توضیح داد: در سال‌های اخیر به لحاظ تعداد رسانه در جایگاه دوم بعد از استان تهران هستیم ولی این کمیت نقطه آمال و مطلوب نیست بلکه زمانی می‌توان در حوزه رسانه پیشرو حرف زد که به لحاظ تولید و تعامل به جایگاه لازم برسیم.

محمدپور با اشاره به اینکه این جشنواره در کنار تمام مزایا و معایب یک نقش موثر دارد، گفت: کشف استعدادها در عرصه رسانه از جمله هدف اصلی جشنواره است به طوریکه رویش‌های قطع و یقین در رسانه با وجود محدودیت‌ها و مشکلات بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان داشت: البته دولت حمایت لازم از نشریات دارد ولی باید رقم حمایت افزایش یابد.

وی به یارانه اختصاص یافته سال گذشته به روزنامه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: ۹۶۰ میلیون تومان براساس ارزیابی معاونت مطبوعات وزارتخانه به روزنامه‌ها تخصیص یافته است.

محمدپور اذعان داشت: امکاناتی که در تهران وجود دارد در اختیار شهرستان‌ها نیست و این موضوع را باید در تخصیص یارانه در نظر گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ آگهی‌های مطبوعاتی به روند قانونی سوق داده شد و این منجر به توزیع ۳۳ درصد یا ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در سال ۹۸ نیز این مسیر آگهی‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی و کارگاهی رسانه نیز از جمله برنامه‌های پربار سال‌جاری خواهد بود.

محمدپور تصریح کرد: در سال ۹۵ در حدود ۲۵۰ هزار تن کاغذ وارد کشور شده است ولی کل کاغذی که در تحریر توزیع شده است، نزدیک به ۲۰ هزار تن بود که یک دهم کاغذ وارد شده است.

وی افزود: در حوزه تحریریه ۲۱۸ هزار و ۲۳ تن وارد شده  ولی ۶۴۰ تن توزیع شده که آثار مخربی به دنبال داشت.

محمدپور متذکر شد: امید است تا با سوداگرانی که منافع خود را دنبال می‌کنند، برخورد شده و عرصه برای آنها تنگ شود تا در فضای فرهنگی و رسانه‌ای گام‌های بزرگی برداریم.

جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های آذربایجان‌شرقی برگزیدگان خود را شناخت

چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌آذربایجان‌شرقی با شرکت بیش از ۹۶۳ اثر در بخش‌های مختلف منتشر شده مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

علی‌اکبر قاضی زاده، حسن نمک دوست تهرانی، مجید رضائیان، فریدون صدیقی و محمد مهدی فرقانی به عنوان اعضای هیأت داوران چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان‌شرقی بودند.


برگزیدگان چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌آذربایجان‌شرقی به این ترتیب معرفی شدند:

**بخش مقاله، یادداشت و سرمقاله

۱- میترا رهنمایان با مطلب شادی و خشونت از صدای زنان

۲- وحید زینالی با مطلب ترک اقتصادی با جامعه ترک از خبرگزاری فارس

۳- احد نقش شور با مطلب خبرنگاران و عظمت همه استانداران از تبریز قدیم

در این بخش شاهین محمودی شایسته تقدیر

**مصاحبه

۱- کتایون حمیدی با مطلب مبارزه با جهل در دل کوهستان از خبرگزاری فارس

۲-مجید ژالوایه با مطلب روح، آب، باغ‌های از پایگاه خبری عصر تبریز

۳- محمدرضا اخگر  کسی از ترنس‌های تبریز خبری ندارد

**گزارش

۱- لیلا حسین‌نیا با مطلب تمام زندگی زنان روی تخت بیمارستان از پایگاه خبری همنوا

۲- قمر طالبی با مطلب حصار فرشته ها از روزنامه مهد تمدن

۳- زهرا حیدری آزاد با مطلب "بی‌رحمی، خشونت، دستان کوتاه حمایت" از  پایگاه خبری ترجمان صبح

در این بخش شیوا صفری از طرح نو و رقیه غلامی از پیام آذربایجان شایسته تقدیر

**کاریکاتور

۱- عاطفه یاریان از هفته نامه عصر آدینه

در این بخش با نظر هیات داوران هیچ اثری حائر رتبه‌های دوم و سوم نبوده است.

**بخش عکس

۱- امیر صادقی از خبرگزاری فارس

۲- رضا عبدل‌پور از خبرگزاری تسنیم

۳- بهرام تندران از شهریار نیوز

مریم یوسفی از خبرگزاری ایرنا شایسته تقدیر

**تیتر

در این بخش با نظر داوران هیچ اثری حائز رتبه های اول و دوم نبوده است.

مهرداد خوشکار مقدم با مطلب "گیشه جای اندیشه نشست" از پایگاه خبری ترجمان صبح به عنوان تنها برگزیده این بخش معرفی شد

**طنز

۱- ساناز شهابی از روزنامه سرخاب

۲- جهانبخش احمدیان با مطلب اندر حکایت ماجرای کنفرانس خبری روحانی

۳-لیلا حسین زاده با مطلب توطئه استکبار در به دنیا آمدن دهه شصتی‌ها

**بخش طراحی و گرافیک

با نظر هیات داوران هیچ اثری حائز رتبه‌های اول و دوم نبوده است.

رتبه سوم مشترکا روزنامه طرح نو و نشریه فیروزه شرق

بخش ویژه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌آذربایجان‌شرقی

قیام ۲۹ بهمن تبریز (سیده مریم زعفرانچی‌لر با مطلب ناگفته‌های از قیام ۲۹ بهمن تبریز از خبرگزاری تسنیم)

شعار سال ( بهنام عبداللهی از خبرگزاری مهر)

تبریز ۲۰۱۸ ( یحیی مرتضایی با مطلب ژایان ۲۰۱۸ آغاز فصل جدید گردشگری)

براساس این گزارش، در این مراسم همزمان با اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان از تمبر این رویداد مهم رسانه‌ای رونمایی شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =