دکتر شهیندخت خوارزمی، عضو هیات رئیسه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در مطلب جدید خود موضوع حفظ شئون انسانی در فضای مجازی را ادامه داده و به لزوم بازنویسی قوانین آن پرداخته است.

دکتر خوارزمی درباره حفظ شئون و حقوق انسانی در فضای مجازی نوشته است :
"نابرابری­های دیجیتال، به دلیل محروم کردن بخش‌های مهمی از مردم جوامع توسعه نیافته از دسترسی به اهرم­های توسعه، به مراتب اهمیتی بیش از نابرابری­های فضای فیزیکی دارند. زیرا، نابرابری یا به معنایی دیگر شکاف دیجیتال میان جوامع و در درون جوامع، شکاف­های عمیق توسعه‌ای را گسترش می دهد. وجود شکاف دیجیتال در یک جامعه باعث می­شود طبقات محروم به دلیل عدم دسترسی به امکانات توسعه آفرین فضای مجازی، در دور باطل جهل و فقر هم چنان گرفتار بمانند و این در حالی است که گروه­های دیجیتالی شده با سرعتی پرشتاب پیشرفت می­کنند.

وی افزوده است : "در جهان کنونی، دسترسی به پهنای باند و اینترنت پر سرعت، به معنای دسترسی آسان و ارزان و حتی مجانی روستاییان ایران به دروس دانشگاه­هایی چون هاروارد و ام. آی. تی و ییل و استنفرد و ... و امکان دانلود رایگان هر کتابی از سایت gigapedia و دسترسی به مخزن کتابخانه­ های معتبر جهان و هزاران فرصت آموزشی دیگر است.
آیا در شأن انسان ایرانی است که او را از چنین امکاناتی محروم سازیم؟ آیا دسترسی به چنین فرصت هایی به ایرانیان کمک نخواهد کرد با توسعه قابلیت­ ها و استعدادهای نهفته درون مغز خویش و کسب دانش و مهارت­ه ا و شایستگی­ه ای لازم، سرنوشت بهتری برای خویش رقم زنند؟ "

دکتر خوارزمی در ادامه مطلب درباره حفظ حریم خصوصی عنوان کرده است :
"حفظ حریم خصوصی نیز از مواردی است که در فضای مجازی معنای دیگری یافته است. فضای مجازی به دلیل قابلیت­های زیرساخت تکنولوژیک خود، فضایی آینه­ای و شفاف را بر روابط و مناسبات انسانی و اجتماعی حاکم می سازد.
هم اکنون نسخه­ های جدید Google earth امکان آن را می­دهند که رفتارمان در کوچه و خیابان مورد مشاهده همه کسانی قرار گیرد که در سرتاسر کره زمین به این نرم افزار دسترسی دارند. مرحله بعدی، شفاف شدن هر رفتاری است که از فرد و جمع، در درون خانه و زیر هر سقفی و در واقع در هر مکانی سر می زند. در چنین فضایی، حریم خصوصی مفهومی است که نیاز به بازنگری دارد. قواعد بازی در فضای مجازی و از جمله حریم خصوصی در چارچوب این تحول عظیم و بنیان کن، نیاز به بازنویسی دارند. از آن مهم­تر، شؤن انسانی در رابطه با این تحول چگونه تعریف می­شود؟

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

قسمت نخست مزلب وی درباره شؤن انسانی در فضای مجازی، را می توانید با عنوان "عرصه‌ای برای تحقق آرمان­های بشری" بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125755

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    با این حساب ما شانی نداریم ولی افسوس فکر می کردم شانی داریم