دوش، قابلمه، محلول رشد مو و سازناکوک بی‌پولی‌تلویزیون در گوش‌مخاطب

قابلمه، دوش، ستاره مربع و سیمایی که هر روز کم‌فروغ‌تر می‌شود. این حال و روز صداوسیما است که انتقادها به آن بیشتر و بیشتر می‌شود و گاف‌های دانه درشتش مکررتر. 

فاطمه پاقلعه‌نژاد: انتقاد به سیما در شورای نظارت بر صداوسیما هم به اوج رسیده و حالا محمدحسین رنجبران همان پاسخی را به حسام‌الدین آشنا می‌دهد که پیشتر از زبان آنها، کیهان برای‌شان می‌نوشت: «در بودجه مکلف می‌کنند دوهزار میلیارد درآمد از آگهی‌ها داشته باشید و بعد نامه می‌زنند چرا دوش و قابلمه این‌قدر تبلیغ می‌کنید؟»
این پاسخی است توئیتری از مدیر روابط عمومی سیما به انتقاد توئیتری عضو ناظر بر رسانه ملی از سوی دولت که نوشته بود: «هرچه می‌گوییم چرا، می‌گویند پول نداریم پس حق داریم»

روزی محمود احمدی‌نژاد به یک مصاحبه تلویزیونی سیما رفته بود، در اوج گرانی پراید بیست میلیون تومانی. او وزن ماشین را ضرب در قیمت آهن و تجهیزاتش کرد و گفت: «کیلویی چند؟ » حالا این حکایت منتقدان صداوسیما با مدیران تشکیلات عریض و طویل جام جم است که مشخص نیست کل هزینه‌هایشان چقدر می‌شود.

در بودجه سال ۱۳۹۸ برای سازمان صداوسیما پیش‌بینی هزینه ۳هزار وپانصد میلیارد تومانی شده است. هزینه‌ای که ۱۳۰۰ میلیارد آن مستقیما از ردیف بودجه عمومی کشور تامین شده است.

تقریبا رقمی به بزرگی همین ارقام یا اقلا نصف این رقم بر اساس آمار تقریبا موثق، توسط خود نهادهای دولتی برای برنامه‌های مشارکتی پرداخت می‌شود و قرارداد انحصاری سیما با سامانه‌های ارزش افزوده توسکا هم که هست. 

گزارشی از مریم یعقوبی در خبرآنلاین بر اساس آمار تراکنش‌های مالی موبایلی ثبت شده از درگاه‌های ارزش افزوده برای سال ۱۳۹۷ تنها به این صورت است: «در بررسی آمار تنها یک سال از تراکنش‌های موبایلی می‌بینیم برخلاف ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر مسدود شدن این کدهای دستوری، سال گذشته تعداد یک میلیارد و ۳۲۰میلیون و ۲۱۷تراکنش با نقل وانتقال مبلغی بیش از ۸هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد تومان بر روی موبایل ثبت شده است. 

اگر نیمی از این تعداد و مبلغ را مربوط به تراکنش های اپلیکیشن های بانکی دانسته و از حوزه نفوذ «ستاره مربع‌ها» خارج کنیم باز هم اعداد عجیب و غریبی کشف می‌شود.

تنها در یک سال بیش از ۶۰۰میلیون تراکنش با مبلغی بیش از ۴هزار میلیارد تومان از طریق کدهای دستوری یا همان «ستاره مربع‌ها»ی فاسد نقل و انتقال پیدا کرده است که باز هم اگر تنها ۵۰درصد آن را مربوط به برنامه‌های صداوسیما بدانیم قطعاً بیش از مبلغ قرارداد محرمانه توسکا و صداوسیما خواهد شد. البته این در حالی است که رقم اعلام شده در پیامک‌های شرکت در این مسابقات را نادیده بگیریم.»

ساز ناسازگار بی‌پولی
سازمان صداوسیما اما همچنان سازش ساز بی‌پولی و عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمین‌هاست. 

آنها که عضو سامانه شفافیت نیستند، در ماه‌های اخیر به رغم فشار شورای نظارت بر صداوسیما هم هنوز سند مالی روشنی درباره درآمدها و هزینه‌های‌شان اعلام نکرده‌اند. تنها مدام بر دشواری تامین هزینه‌ها تاکید می کنند.

احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو ناظر از سوی مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، چندی قبل با اشاره به سنگینی بار تعداد پرسنل ۵۰هزار نفری رسانه ملی به خبرآنلاین گفته بود: «دوستان رسانه ملی می‌گویند به خاطر شرایط رکود اقتصادی، امکان جذب این حجم از درآمد آگهی وجود ندارد و ناچارند که سراغ جذب مشارکت بروند. ولی ما اولا این گفته که آگهی جذب نمی‌کنند را قبول نداریم. بعد اینکه برای‌مان شفاف نیست این مشارکت‌ها چطور جذب می‌شوند و چرا به حساب خزانه ریخته نمی‌شوند؟ ناچاریم که کل این درآمدهای‌شان را که از طریق مشارکت‌ها از ارگان‌های دولتی، نهادها و این اپراتورها و بخش‌های خصوصی می‌گیرند جمع بزنیم و بدانیم چرا وارد خزانه نمی‌شوند. ما اعتقاد داریم این درآمدها حتما بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان است اما الان نمی‌توانم بگویم دقیقا چقدر.»

البته مهدوی مهر معاون بازرگانی سیما و میرباقری چندی قبل به جلسه شورای نظارت رفتند. جلسه‌ای که خروجی آن تقریبا خیلی نرم بود اما بعد از جلسه همه آن انتقادها بر جای ماند و حسام‌الدین آشنا غیر از انتقادی که به متن صورت‌جلسه و دستکاری بخش‌هایی از آن کرده بود، انتقادش از این عدم شفافیت را باز بیان کرده و باز جواب می‌شنود: «تامین ۲ هزار و دویست میلیارد سخت است.»

ولی با این وجود همچنان مدیران صداوسیما حاضر به شفاف‌سازی درباره درآمدها و میزان هزینه‌هایش نیستند. همچنان این درآمدها به حساب خزانه نمی‌رود و کسی نمی‌داند این پولی که آنها در می‌آورند چقدر است و چطور هم هزینه می‌شود.

چیزی که مدیران سیما اصلا علاقه‌ای به اعلامش ندارند و فقط بر طبل بی‌پولی‌شان می‌کوبند.

آنها که امسال برای سومین سال متوالی علاوه بر همه درآمدهایشان از دولت بودجه یورویی هم می‌گیرند تا غیر از تکمیل تکنولوژی مورد نیاز، ۲۰۰میلیون یورو برای تولیدات فاخر هزینه کنند. این یعنی عددی برابر با بودجه تبلیغاتی‌شان فقط صرف تولید محصولاتی شود که مخاطب را به سیما برگرداند. یعنی آگهی‌ها فقط خرج هزینه‌های سازمان و برنامه‌سازی‌های غیر از تولید سریال و این مدل پروژه‌ها می‌شوند.

اما چرا رسانه ملی باز پول کم می آورد؟
این پرسش بی پاسخ است. قاضی زاده هاشمی گفته بود:«الان رسانه ملی یک بدنه حدود ۴۰هزار نفری دارد. غیر از آن هم کلی نیروهای پیمانی، قراردادی و پروژه‌ای دارد. عملا ما حساب کردیم ۱۱نوع مدل قرارداد میان پرسنل و بدنه صداوسیما وجود دارد. بخش عمده تولیدات کیفی رسانه ملی در این سال‌ها برون‌سپاری می شود و تهیه‌کنندگانش از بیرون می‌آیند درحالی که خود بدنه، سهمی از این برنامه‌ها ندارند.
عدد درشتی هزینه می‌شود برای حقوق‌ این جمعیت بزرگ و خروجی کار هم که می‌بینیم، آنها که دیده می‌شوند از کارهای برون‌سپاری شده درمی‌آید.»

با همه این‌ها اما آنها باید این سازمان را با ۳۵۰۰میلیارد تومان بگردانند. چقدر درمی‌آورند و چقدر هزینه می‌کنند را خودشان شفاف‌سازی نمی‌کنند ولی آمارهای جنبی و لیست درآمدهای حدودی، کمک‌های دولتی و تعرفه‌های آگهی‌های‌شان نشان می‌دهد نباید کمتر از این درآمد داشته باشند اما استراتژی‌شان فقط گفتن درباره بی‌پولی است. بی آنکه شفاف بگویند چقدر درآمد داشتند و واقعا آیا چیزی کم دارند که اینگونه آنتن شان را می‌فروشند؟

آیا آنها بالاخره روزی شفاف سازی خواهند داشت؟ این پرسشی است که همچنان بی‌جواب مانده. حتی اگر رنجبران آنچنان توئیت کند که چون پولی نیست، تولیدکننده داخلی کارش خوابیده پس چاره‌ای غیر از تبلیغ قابلمه و دوش حمام ندارند!

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1261544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    60 3
    ما چند سال هست اش که چیزی برای نشان دادن نداریم جز همون تبلیغات ابکی
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    86 3
    حالا باز دوش و قابلمه خوبه ولی محلول رشد مو با اون تبلیغ مسخره اش چیزی جز شیادی وکلاه برداری نیست ونمی دونم چرا وزارت بهداشت هیچ مداخله ای نداره ؟!!!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    77 9
    تبلیغ شنیع و گستاخانه اهدای عضو را هم به آن بیفزایید.
    • کدخدا IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      10 0
      وای که چقدر میره رو اعصاب. برای من که تاثیر معکوس داشت دیگه عضو اهدا نمیکنم می فروشم
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    47 1
    وقتی کارخانه های تولید کالاهای پایه ای مانند یخچال وتلویزیون وکولر و منسوجات وماشین آلات و... تعطیل ویا نیمه تعطیل و هیچ رقابتی هم با کالاهای بنجل چینی نمیتوانند بکنند.معلوم است تبلیغات رادیو وتلویزیون به همین اندک تولیدات باقی مانده بسنده می کند.
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    22 1
    اتفاقا تلویزیون خیلی پولداره. علاوه بر بودجه ثابت سالیانه، سالیانه چند ده میلیاردها تومن از تبلیغات (غیر از تبلیغات سخیفی که در بالا عنوان شده) پول در میاره. ولی معلوم نیست پول ها کجا میره.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    67 1
    تا وقتی مردم احمقی پیدا بشه که برای ستاره مربع ها پول خرج کنن، و دوش و قابلمه و کرم از صدا و سیما بخرن، وضعیت همینه که هست
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    34 1
    سریالهای ماه رمضان هم دیگر چنگی به دل نمی زند
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      35 1
      خود ماه هم با ريا كاري قاطي شده
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      15 1
      کلا هیچی چنگی به دل نمی زنه
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    19 2
    متاسفانه صدا و سیما هم جزءای از بورکراسی عریض و طویل کشور است و در مقابل اعتباراتی که جذب میکند مثل دیگر دستگاهها خروجی کمتری دارد و یکی از بزرگترین معضلات کشور هم تعداد زیاد کارمند در نهادهای نظام است که اگر صدا و سیما را با مشابه های خارجی خود مقایسه کنید متوجه میشوید که کارمندان آنها نصف صدا و سیماست و خروجی موفقتری هم دارند.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    17 1
    تمام واحدهاي توليدي شدن باشگاه دار و فوتبال دار براي سرگرمي و سركار گذاشتن جوانان ولي واي بروزي كه امروز هم شاهديم تماشاي اين بازيها بشود محل تخليه خشم
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      7 1
      تلویزیون فقط فوتبال داره و بس
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      10 1
      90 درصد خبر هاي شبكه خبر در رابط با برگزاري مسابقه تيم هاي فوتبالي كارخانجات با هم است و اينست اقتصاد مقاومتي خير سرمون توليد را ول كرديم چسپيدم به سركار گذاشتن جوان ها
    • دادخواه IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      8 0
      هيچ جاي دنيا واحد توليدي تيم فوتبال نداره بلكه براي تبليغات در برخي بازيها اسپانسر ميشود و باشگاه ورزشي هم كار باشگاه داري ميكند ولي اينجا طرف يكسال مزاياي كارگران را نداده ولي درعوض وام ميگيره خرج تيم فوتبال كه اكثرا اعضاي تيم هم اقا زاده هستند بده كه چي سر جوانان را گرم كرده كه دنبال حق خود نباشند ولي اين شيوه هم ديگر كاربرد ندارد و استاديوم ها شده محل تخليه مطالبات
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
      8 1
      اقتصاد دزد محوره ديگه
  • GB ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    20 1
    اتفاقأ پول هست خیلی هم هست صداو سیما یکی ازارگان هایی است که بالا ترین بودجه را از دولت میگیرند اما مدیریت نا لایق و ناسالم و خود اختیاری در تصمیم گیری و برنامه ریزی بخش اعظم بودجه تخصیصی را به فنا میدهد آیا واقعا لازم است صدا و سیمای دولتی بیش از بیست کانال داشته باشد و این تعداد غیر از شبکه های استانی است آیا واقعا همه این شبکه ها بیننده دارند و آیا مردم اگر ۲۴ ساعت تلویزیون تماشا کنند جدا از کیفیت برنامه ها میتوانند ازهمه این شبکه ها استفاده کنند بگردید و ببینید کدام کشوراینهمه کانال تلویزیونی دولتی دارد که بودجه کلان دولتی به آنها اختصاص میدهند متاسفانه مدیریت نا لایق و خود اختیار سیمای دولتی به کمیت توجه فراوان و به کیفیت برنامه توجه چندانی ندارند اگر فقط چهار یا پنج کانال وجود داشته باشه قطعا صدا و سیما با نصف بودجه دولتی فعلی اداره میشود و نیاز به تبلیغات آبکی و جیب بری از مردم با استفاده از برنامه های روبیکو و ستاره مربع ها نخواهد داشت
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    7 0
    اوضاع بدی است
  • ایمان IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    8 0
    متاسفانه انحصارگرایی و غیبت شبکه های خصوصی منجر به این وضع شده که دیگر برای این رسانه نه جذب مخاطب مهم است نه شفاف سازی تنها چیزی که مهم است سودجویی از هر راهی که ممکن است و تقسیم کردن این درامدها بین همدیگر و اختصاص بخش اندکی از این پولها به برنامه های تولیدی چون در نهایت قرار نیست موفقیت و یا عدم موفقیت این برنامه ها در جذب مخاطب تاثیری بر موجودیت این رسانه داشته باشد.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    9 0
    اما چرا رسانه ملی باز پول کم می آورد؟...
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      2 0
      بخور زياد و علني شده
  • سعيد IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    10 0
    جالب اينجاس كه خودشون اعلام ميكنن كه اصلا اعتباري به ستاره مربع ها نيست، مردم ما دوس دارن پينيكيو باشن كه بشه سواستفاده كرد ازشون، به اميد آگاهي ...
  • استاد بزرگ ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    9 0
    یادش بخیر یه استاد فرهیخته ای بود میگفت وای به حال مردمی که بشن قلک دولت اون موقع باید فاتحه اون جامعه رو خوند البته اگه فاتحه هم میخونید دیگه نباید منتظر باشید با این قیمت خرما کسی بهتون خرما تعارف کنه