تنش لفظی اهداف سفر رئیس کاخ سفید را به حاشیه برد

سفر رئیس جمهور آمریکا به لندن با استقبال اعتراضی مقامات وشهروندان این کشور مواجه شد تا جایی که ترامپ و شهردار لندن با سلسله توئیت های خود به جان هم افتادند!

ابوالفضل خدائی: پس از سفر نیمه رسمی سال گذشته ترامپ به لندن این بار او درشرایطی کاملا متفاوتی به انگلیس سفر می کند؛بن بست در برگزیت و استعفای ترزامی از منصب نخست وزیری. گفته می شود ترامپ برای تاثیرگذاری روی این دو موضوع به این کشور سفر می کند، پیش تر نیز ترامپ صریحا از نخست وزیری بوریس جانسون حمایت کرد (اینجا) و به لندن توصیه کرد تا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. (اینجا) در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به انگلیس معترضان به سیاست های ترامپ برای بزرگترین راهپیمایی اعتراضی آماده می شوند، از سویی دیگر درگیری لفظی میان مقامات لندن و رئیس جمهور آمریکا از جمله خبرهای پرحاشیه این روزها بوده که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

ماجرای حملات لفظی رئیس جمهور آمریکا با شهردار لندن از جایی آغاز شد که شهردار لندن در واکنش به سفر ترامپ به معترضان اجازه داد که بالن بچه ترامپ را هوا کنند .صادق خان که همواره از جمله مخالفین سرسخت ترامپ بوده است، ترامپ را  فاشیست و مظهر تهدید جهانی معرفی کرد.صادق خان شهردار لندن همواره از جمله مخالفین سرسخت ترامپ بوده است او را یک فاشیست و مظهر تهدید جهانی معرفی کرد. (اینجا)

اما ترامپ هم ساکت ننشست و در پاسخ به شهردار لندن او را همانند یکی از رقبای دموکرات خود توصیف کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت که زیاد شهردار لندن را نمی شناسد و به نظرش صادق خان دوقلوی بیل دی بلازیو [شهردار سابق نیویورک] است البته کمی قد کوتاه‌تر. (اینجا)

اما موضوع به اینجا ختم نشد و سخنگوی صادق خان گفت که این موضوع خیلی جدی‌تر از اتهامات کودکانه‌ای است که تحت عنوان رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است.

اما ترامپ در راه سفرش هم با توئیتی به اظهارات صادق خان پاسخ داد. ترامپ در پاسخ به حملات صادق خان شهردار لندن که وی را فاشیست قرن بیستمی نامیده، گفت شهردار لندن نتوانسته به وظایف خود عمل کند و باید به جای این حرفها جلوی جرم و جنایت در لندن را بگیرد.

ترامپ افزود: او که در تمام کارهایش به عنوان شهردار شکست خورده، با رئیس جمهور ایالات متحده که مهمترین متحد انگلیس است، رفتار تند و زننده‌ای داشته است، او بازنده تمام عیاری است که به جای تمرکز روی من، باید روی جنایت‌های در حال وقوع در لندن تمرکز کند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز  در مصاحبه با روزنامه «سان»، «مگان مارکل»، همسر شاهزاده هری (پسر ولیعهد انگلیس) و عروس ملکه الیزابت را «حال به هم زن» خواند. وی گفت: نمی‌دانستم که مارکل در دوره رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا من را «تفرقه انداز» و «زن ستیز» خوانده است. من این را نمی‌دانستم. چه بگویم؟ نمی‌دانستم او انقدر حال به هم زن است. (اینجا)

در ادامه  واکنش ها و انتقادات به سفر ترامپ «جو سوئینسون» قائم مقام رییس حزب لیبرال دموکرات معتقد است که جانسون و ترامپ هر دو سروته یک کرباس هستند. وی هر دو را فاقد صلاحیت رهبری و پوپولیست نامیده است.

 «دیوید لامی» نماینده مجلس و عضو حزب کارگر هم به ترامپ حمله کرد و در توئیتی نوشت: ملاقات ترامپ از انگلیس تحقیر نهایی «ترزا می» است.  او رئیس جمهوری است که به شهردار لندن بعد از حمله تروریستی توهین کرده است.او رئیس جمهوری است که نژادپرستان را با معترضان خود یکسان فرض کرده و تغییرات اقلیمی را انکار کرده است.

افزایش انتقادات و حواشی سبب شد تا وزیر خارجه انگلیس نیز به آن واکنش نشان دهد. هانت  که همراه با سفیر آمریکا در لندن به استقبال رسمی از ترامپ در فرودگاه استانستد رفته بود به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: حق با ترامپ است. برای حزب کارگرخوب نیست که چنین سفر مهمی را بایکوت کنند. باید فراجناحی عمل می‌کردند.  منطور هانت عدم حضور جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس و نیز صادق خان در مراسم دیدار ترامپ از انگلیس بود.

با وجود واکنش های مختلف و اعتراضات مردم ترامپ مدعی است که مردم انگلیس او را دوست دارند. اما شواهد گویای مسائل دیگری است و پلیس لندن تدابیر امنیتی را تشدید کرده است. به طوریکه مناطقی از شهر پورتموث که ترامپ در آن‌ها حضور خواهد داشت از هم‌اکنون حصار کشی شده‌اند.

ظاهرا حواشی سفر پرماجرای ترامپ هدف اصلی رئیس جمهور ایالات متحده را که تعیین نخست وزیری و آینده برگزیت است را پوشش داده و به حاشیه برده است.

 گفته می شود تنش ایران و امریکا یکی دیگر از موضوعات مورد بحث ترامپ است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =