کوچک‌ترین ارتشی که می‌تواند دنیا را مختل‌ کند

حمله حشرات و دیگر جانداران به محل زندگی انسان‌ها، همیشه معضلی بوده که فعالیت روزمره مردم را مختل می‌کند. عمده‌ترین دلایل این دست هجوم‌ها، تغییرات گسترده آب و هواست.

نازنین اخوان: این روزها شاید بین خبرها، حمله ملخ یکی از نگران‌کننده‌ترین موضوعاتی باشد که به چشم می‌خورد. تمام داستان از ابتدای بهمن‌ماه ۹۷ آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ هر روز خبر رسیدن ملخ‌ها به یکی از مناطق کشور را می‌شنویم.

به گزارش خبرآنلاین، طبق اطلاعات اولیه‌ای که از این حشرات به دست آمد، موج دوم هجوم ملخ‌ها از اواخر فروردین امسال آغاز شد و به گفته مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان وارد کشور شده و ۶ استان جنوبی کشور شامل خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را درگیر کرده بودند. سرعت حرکت این حشرات ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است که به ارتفاع ۱۷۰۰ متری می‌رسند.

سعید معین در گفت و گوی خود با فارس علت ورود ملخ‌ها را مسیر باد مرطوبی که از شبه جزیره عربستان به کشور ما در جریان است دانست.از طرفی سیل‌های ابتدای سال همراه با بارندگی و باد ورود این حشرات به کشور را کاملا تسهیل کرده است.

به طور کلی گسترش تعداد حشرات زمانی به حالت هجوم می‌رسد که تغییرات زیادی وضعیت آب و هوایی یک منطقه یا کل کشور ایجاد شود؛ بخصوص این که وجود رطوبت و دمای مناسب برای تکثیر حشرات نقش عوامل اصلی را بازی می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پیشتر نیز در ایران موارد مشابهی از این دست داشته‌ایم و حتی بعضی موارد همزمان یا با فاصله زمانی کمی از هجوم ملخ‌ها رخ داده‌اند.

موارد مشابه در ایران

هجوم پروانه‌ها به تهران

یکی از جدیدترین و زیباترین هجوم حشرات، گسترش تعداد پروانه‌ها در مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های تهران است.

بهار امسال تهران میزان تعداد زیادی پروانه بود که نامشان را «قشنگ خانوم» گذاشته بودند. خوشبختانه این پروانه‌ها آفت هیچ درخت و گیاهی نبودند و به گرده افشانی نیز کمک می‌کردند.

مگس سفید یا سفید بالک

حتما یادتان هست که از تابستان سال ۹۳ در فضاهای سبز شهر تهران می‌توانستیم حشراتی ریز و سفید را ببینیم که به هرسو پرواز می‌کردند و علی‌رغم بی‌خطر بودن برای سلامتی انسان، مزاحمت بسیار زیادی برای شهروندان ایجاد کرده بودند.

البته این حشرات برای گیاهان آفت به حساب می‌آمدند و با تغذیه از برگ گیاه در نهایت منجر به خشکی آن می‌شدند.

امسال، البته تا الان، خبری از این سفید بالک‌ها نیست.

هجوم قورباغه‌ها

غیر از حشرات، گاهی خزندگان و دیگر حیوانات نیز به محل زندگی انسان‌ها هجوم می‌آورند که در اغلب موارد، علت آسیب دیدن محل زیست این جانوران است.

اوایل خرداد امسال، قورباغه‌ها به روستایی در میاندوآب هجوم آورده بودند و موجب اختلال در زندگی مردم این منطقه شده بودند. علت اصلی این موضوع خشک شدن تالاب گل سلیمان آباد بود که زیستگاه اصلی این قورباغه‌ها حساب می‌شد. طبق برآوردی که انجام شد، تعداد قورباغه‌ها به ۷ تا ۸ هزار نیز می‌رسید.

سال ۹۱ نیز چنین شرایطی در رشت به وجود آمد که علت اصلی آن باران شدید و بالا آمدن رودخانه‌های این شهر بود.

یک سال قبل‌تر، یعنی سال ۹۰ نیز بجنوردی‌ها میزبان تعداد زیادی قورباغه بودند که به علت بارندگی زیاد، به مناطق مختلف هجوم آورده و حتی وارد خانه‌های مردم شده بودند.

جیرجیرک‌ها مهمان ناخوانده‌ی اهواز

چندی پیش جمعیت زیادی از جیرجیرک، ملخ و قورباغه در تعدادی از شهرستان‌های خوزستان هجوم آورده بودند که علت اصلی آن آشفتگی اقلیمی و آبگیری زیستگاه‌ها و تالاب‌های خشکی بود که در جریان سیل مجدد احیا شده بودند.

در کشورهای دیگر نیز مواردی از این دست زیاد اتفاق می‌افتد.

موارد مشابه هجوم حشرات و حیوانات در کشورهای دیگر

هجوم سوسک‌ها به شهر مکه

دی ماه سال گذشته دسته تعداد زیادی سوسک به مناطق مختلف شهر مکه هجوم برده بودند که براساس گزارش رسانه‌ها، علت آن شکار بی‌رویه پرندگان و به هم خوردن چرخه طبیعت بود.

ملخ‌ها در استرالیا

سال ۲۰۱۰ استرالیا میزبان تعداد بسیار زیادی ملخ بومی بود. در سال ۲۰۱۱ کشورهای مرکز آسیا و چین نیز شاهد هجوم ملخ بودند.

جیرجیرک‌های مورمون

حوالی سال ۲۰۱۱ این نوع جیرجیرک‌ها در بخش‌هایی از آمریکای شمالی به شدت گسترش یافتند و نه تنها تهدیدی جدی برای محصولات زراعی به حساب می‌آمدند، بلکه به دلیل تعداد بسیار زیادشان، وقتی زیر چرخ ماشین‌ها له می‌شدند، سطح جاده لیز می‌شد.

زنبورهای قاتل

این زنبورهای عسل که به این نام معروفند به تدریج از آمریکا به سمت اروپا هجوم بردند که البته موجب مرگ افراد زیادی نشدند. نیش این زنبورها با زنبورهای معمولی هیچ فرقی ندارد بلکه تفاوت اصلی در تهاجمی بودن این گونه است. زنبورهای قاتل تقریبا به هرچیزی که سر راهشان باشد حمله می‌کنند و آن را تهدیدی برای کندو حساب می‌کنند.

زنبورهای Yellow Jacket

این زنبورها که دارای خطوط زرد و سیاه هستند در سال ۲۰۰۶ در بخش‌های جنوبی ایالات متحده بخصوص در آلاباما به سرعت تکثیر شده بودند. این زنبورها هرکسی را که کندویشان را تهدید کند نیش می‌زنند و جالب است بدانید که این گونه از حشره قادر است چندین بار نیش بزند.

علت اصلی هجوم حشرات و گونه‌های دیگر جانوری اغلب تغییرات گسترده‌ آب و هواست که در اکثر موارد ناشی از فعالیت‌های صنعتی انسانی است که موجب از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی این موجودات شده و به تبع آن زندگی روزمره انسان‌ها را دچار اختلال می‌کند.

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1269137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =