تحلیل یک فعال اقتصادی از کارایی بازار متشکل ارزی/ نیما و دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد یا نباشد؟

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا درباره کارایی بازار متشکل ارزی گفت: در شرایطی که ما فقط می‌توانیم دارو و موادغذایی وارد کنیم، آن بازار می‌تواند نافع باشد و برای سایر نیازمندی‌ها باید از مکانیزم‌های دیگری مثل نیما باید استفاده کنیم.

احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که اگر بازار متشکل ارزی در شرایطی شکل بگیرد که سامانه نیما و نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار همچنان در اقتصاد ایران پابرجا باشند، آیا بازار متشکل کارایی خود را خواهد داشت؟ اظهار داشت: به نظر من بازار متشکل ارزی فقط دو بخش از نیازمندی‌های ما را پوشش می‌دهد و تا آن‌جا که مطرح بوده، بحث دارو و غذا بوده است و سایر نیازمندی‌های ما که از نظر گستردگی و تنوع خیلی هم کم نیستند، کماکان نیاز است نیما وجود داشته باشد.

وی افزود: خیلی از صنایع، معادن و بخش کشاورزی نیاز دارد که کماکان و حداقل ارز نیمایی را دریافت کنند. البته در رابطه با نیما در اتاق بازرگانی بحث‌های زیادی داشتیم که وجود آن خطرساز خواهد بود. در واقع اتاق شیشه‌ای است که اگر به راحتی دسترسی به آن پیدا کنند، می‌توانند اطلاعات کسانی را که در همین شرایط به صورت مویرگی صادرات و واردات دارند و مسیرهایی که صادرکننده می‌توانند پول خود را برگرداند و مجددا کالا تولید و خریداری کند، در بیاورند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا عنوان کرد: بازار متشکل ارزی نمی‌تواند نیازی که امروز از طریق سامانه نیما برای بنگاه‌داران و بخش اقتصاد کشور تامین می‌شود، پوشش دهد، بنابراین کاملا استدلال درستی که سامانه نیما وجود داشته باشد.

پورفلاح متذکر شد: در شرایطی که ما فقط می‌توانیم دارو و موادغذایی وارد کنیم، آن بازار می‌تواند نافع باشد و برای سایر نیازمندی‌ها باید از مکانیزم‌های دیگری مثل نیما باید استفاده کنیم.

مشروح گفت‌وگو را ایـــنـــجــــــــــــــــا بخوانید.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1269818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =