هر خودروی‌ شخصی برای تردد در طرح‌ ترافیک‌ چقدر باید بپردازد؟/ جدول

تهرانی‌ها برای استفاده از خودرو شخصی در همه معابر شهر باید سالانه مبلغ بسیار زیادی به شهرداری تهران به عنوان عوارض ورود به حلقه اول ترافیکی (محدوده کنترل آلودگی هوا) و حلقه دوم (محدوده طرح ترافیک) بپردازند، این مبلغ در بالاترین حد، برای هر خودرو سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸، پس از ۱۴ سال طرح ایجاد محدودیت برای تردد خودروها که در تهران اجرایی می شد، تغییر کرد. طبق این تغییرات، مانند گذشته دو حلقه (محدوده) برای منع استفاده ازخودروی شخصی در تهران در نظر گرفته شده است. حلقه اول که در ۱۴ سال گذشته به نام محدوده طرح زوج و فرد معروف بود، گستره ای بزرگتر از حلقه دوم دارد که طی ۱۴ سال گذشته، مردم با خودرو شخصی خود به صورت پلاکهای زوج در روزهای زوج و پلاکهای فرد در روزهای فرد قادر به تردد آزاد در آن بودند. محدوده یا حلقه دوم طرح ترافیک، مربوط به مناطق مرکزی تهران است که هیچ کس در هیچ روزی از سال، مجاز نبوده و نیست که در آن تردد کند مگر آنکه عوارض ورود به این محدوده را بپردازد.

از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸، تغییراتی درباره ضوابط ورود به محدوده حلقه دوم اجرا شد و دیگر این حلقه به نام محدوده طرح زوج و فرد شناخته نمی شود، بلکه به آن، محدوده کنترل آلودگی هوا می گویند. در این محدوده، شهروندانی که خودرو آنها پلاک تهران دارد، مجازند در هر فصل از سال، تنها ۲۰ روز بدون پرداخت عوارض تردد کند. همچنین سایر شهروندان با خودروهای پلاک شهرستانهای دیگر، ۱۵ روز حق دارند به صورت رایگان در محدوده حلقه دوم تردد کنند. این معافیت از پرداخت عوارض، تنها برای خودروهایی است که در سامانه تهران من، ثبت نام شده و دوربین ها قادر به شناسایی پلاکشان باشد.

در سایر روزهای فصل به جز جمعه ها که طرح ترافیک برداشته می شود یعنی به طور معمول در نیمه اول سال، ۹۳ روز و در نیمه دوم سال، ۹۰ روز، باید شهروندان عوارض ورود و حضور به محدوده کنترل آلودگی هوا را بپردازند. عوارضی که تعیین آن توسط شورای شهر تهران و شهرداری مسئول دریافت این عوارض است.

با این حساب، روزهای معافیت از پرداخت عوارض را از روزهای سال و جمعه ها کسر کنیم، حدود ۶۰ روز در هر فصل، شهروندان برای حضور در حلقه دوم کنترل آلودگی هوا، باید پول پرداخت کنند که محاسبه آن به صورت زیر می شود:

جدول تعیین نرخ عوارض حضور در محدوده کنترل آلودگی هوا

ردیف

توضیح

ساعات ورود و خروج به محدوده

دارای معاینه فنی برتر

پرداخت به ازای هر روز به تومان

پرداخت ۶۰ روزه (یک فصل) به تومان

پرداخت ۲۴۰ روزه (یک سال) به تومان

۱

اگر وسیله نقلیه ای در یک روز چند بار توسط دوربین ها رویت شود ملاک اولین ورود و آخرین خروج است

ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶

دارد

۷۲۴۵

۴۳۴۷۰۰

۱.۷۳۸.۸۰۰

ندارد

۹۶۶۰

۵۷۹۰۰۰

۲.۳۱۸.۴۰۰

۲

ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶

دارد

۱۰۳۵۰

۶۲۱۰۰۰

۲.۴۸۴.۰۰۰

ندارد

۱۳۸۰۰

۸۲۸۰۰۰

۳.۳۱۲.۰۰۰

۳

ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶

دارد

۱۵۵۲۵

۹۳۱۵۰۰

۳.۷۲۶.۰۰۰

ندارد

۲۰۷۰۰

۱۲۴۲۰۰۰

۴.۹۶۸.۰۰۰

۴

ورود بعد از ۱۰-خروج قبل از ۱۶

دارد

۱۰۳۵۰

۶۲۱۰۰۰

۲.۴۸۴.۰۰۰

ندارد

۱۳۸۰۰

۸۲۸۰۰۰

۳.۳۱۲.۰۰۰

۵

اگر وسیله نقلیه یک بار توسط دوربین ها مشاهده شود

قبل از ساعت۱۰

دارد

۱۰۳۵۰

۶۲۱۰۰۰

۲.۴۸۴.۰۰۰

ندارد

۱۳۸۰۰

۸۲۸۰۰۰

۳.۳۱۲.۰۰۰

۶

بعد از ۱۰ و قبل از ۱۶

دارد

۷۲۴۵

۴۳۴۷۰۰

۱.۷۳۸.۸۰۰

ندارد

۹۶۶۰

۵۷۹۰۰۰

۲.۳۱۸.۴۰۰

۷

بعد از ساعت ۱۶

دارد

۱۰۳۵۰

۶۲۱۰۰۰

۲.۴۸۴.۰۰۰

ندارد

۱۳۸۰۰

۸۲۸۰۰۰

۳.۳۱۲.۰۰۰

جدول بالا نشان می دهد برای حضور یک خودرو شخصی در محدوده آلودگی هوا (حلقه دوم) در همه روزهای سال و با توجه به معافیت ۲۰ روز در یک فصل و کسر کردن جمعه ها و روزهای تعطیل و ۴ ساعت کاهش طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه می توان با اغماض گفت باید راننده خودرو، یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان پرداخت کند. البته این مبلغ بستگی به عواملی مانند تعداد دفعات مشاهده توسط دوربین، ساعات ورود و خروج به طرح، معاینه فنی برتر و... ممکن است افزایش یافته و تا نزدیک ۵ میلیون تومان افزایش یابد.

این را هم باید در نظر گرفت، مبالغ محاسبه شده برای بالا، تنها مربوط به حضور خودرو شخصی در تمام روزهای سال و در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم- زوج و فرد سابق) است و برای حضور در تمام خیابانهای تهران به خصوص خیابانهای مرکزی و حلقه اول طرح ترافیک، مبالغ دو برابر این میزان خواهد بود.

به عبارت دیگر، خودرویی که می خواهد در تمام خیابانهای تهران و در همه روزها و در همه ساعات، اجازه تردد داشته باشد، به شرط آنکه پلاک آن متعلق به تهران بوده و محل زندگی مالک آن خارج از محدوده دو حلقه باشد، باید دست کم سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این مبلغ بسته به عوامل پیش گفته تا سالی ۱۰ میلیون تومان هم قابل افزایش است.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    156 2
    جدول تامین کسری بودجه شهرداری :)
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      87 1
      سیستم حمل و نقل عمومی نا کافی و با اتوبوس های از رده خارج و قدیمی ولی برای درآمد خودشان خیابان ها را به پیشرفته ترین دوربین ها و فن آوری ها مجهز کرده اند
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      25 14
      دقت کردین اکثر اینایی که میگن پژو و رنو و هیوندایی آشغالن و ماشین فقط لامبورگینی و رولز رویس، پراید سفید کاربراتوری دارن؟!
  • irani IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    126 3
    شهرداری چطور این پولها رو میخوره ؟؟؟من که رضایت ندارم از پرداخت اجباری این پول.
    • شمس تبریزی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      13 92
      طرح خوبی است. حیف و میل بنزین کمتر میشه. ترافیک بیجا کمتر میشه. پول حاصل از عوارض را میتونن صرف توسعه حمل و نقل عمومی و سایر موارد ضروری کنند
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    103 4
    چه دردی دوا می کنه وقتی فشار جمعیتی که قراره از خودرو شخصی استفاده نکنه بریزه توی مترو و وسائل حمل و نقل عمونی درحالی که ظرفیتی برای جابجایی بخصوص در مترو وجود نداره. شما سوار مترو شدی ببینی چه خبره. این جمعیت رو کجای مترو جا می دید.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    93 1
    چرا همیشه مردم برای آلودگی هوا محدود و جریمه می شوند ولی عامل اصلی آلودگی هوا مسئولان شهرداری بابت مجوزهای ساخت و سازها و افزایش جمعیت شهرها بدون زیرساخت ها و مسئولان خودروسازها بابت خودروهای آلوده کننده، راحت هستند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    83 1
    کارشناس شهرداری که این برنامه رو طراحی کرده خودش متوجه این جدول میشه؟؟؟یا فقط پرکردن جیب شهرداری براش مهم بوده؟؟؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    114 1
    لعنت به مسئولان غارتگر بی حیا که جیب این مردم رو نشونه گرفتن ،وگرنه برای کاهش آلودگی هوا کاری نمیکنند.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    84 3
    چرا مردم در مقابل هر مصوبه غیر حرفه ای و کارشناسی نشده سکوت میکنند و راحت قبول میکنند؟؟؟
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    90 1
    فقط میشه گفت شیادی به شیوه نوین توسط شورای شهر تهران و شهرداری نیازی به این همه پیچیدگی نبود من خوصله خوامدن تمام و کمال این مطلبو نداشتم چه برسه به اینکه بشینمو ببینم کی رفتم تو طرح و چقدر باید بپردازم لعنت به این اصلاح طلبان فرصت طلب بدتر از اصول گرایان
  • نوری IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    71 2
    کاهش آلودگی هوا بهانه است هدف افزایش درآمد شهرداریست. دوستان درآمد حاصل از هر اتومبیل در طول یکسال را هم محاسبه کرده اند.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    60 0
    مطمونا اینکار برای کم کردن آلودگی هوا نیست
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    72 0
    شهردار جدید و شورای شهر و فامیل هاشون باید جیب هایشان را پر کنند چرا اینقدر پول پول میکنید مگر در آمد شهردار بدبخت چقدر است؟ حتما اختلاس باید علنی باشد؟ الان دیگه کسی اختلاس نمیکنه چون دموده شده روشهای جدید زورگیری و سر گردنه ایستادن و ... است که آنرا به شورای شهر ، مجلس ، دولت ، هیئت وزیران ... میبرند و تبدیل به قانون میکنند و جیب مردم را خالی میکنند. این هم یک نوع اختلاس قانونی است . مردم ایران چوب دو سر طلا هستند از طرفی اروپایی ها و آمریکا از بیرون دارند منابع و پولشان را غارت میکنند و از طرف دیگر خودی های داخلی.
  • ta1958 IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    77 1
    کاملا به نفع پول دارها کارکردید شهر خلوت میشه و تردد برای پولدار ها راحتر نه آلودگی هوا
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    43 0
    ما که از جدول شما سر در نیاوردیم.
  • احمد CA ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    53 0
    کیسه جدید برای جیب ملت دوخته شد
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    55 0
    این طرح فقط برای افراد پولدار است که مبلغ سالانه برای آنها چیزی نیست. اینکه این طرح تاثیر مثبت در کاهش الودگی داشته باشد کاملا زیر سوال است. عدالت در این طرح جایی ندارد و تصمیم گیرندگان احتمالا همگی در خارج طرح زندگی می کنند. جرا باید ساکنین داخل و خارج طرح تعداد روزهای مساوی در داخل طرح تردد کنند؟ برای ثابت کردن اینکه شما ساکن داخل طرح هستید باید حتی مبالغ پسماند هم بپردازید. کسی به ما بگوید مبلغ پسماند و عوارض مسکن چه ربطی به خودرو دارد؟ برخورد دفاتر خدمات الکترنیک شهر هم که جدیدا خیلی جالب شده است!
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    110 2
    صد رحمت به شورای شهر تهران قبلی و شهرداران دزد سابق ،از رای دادنم به شورای شهر پشیمانم
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      75 2
      لعنت بر من اگر در هر انتخابات دیگری شرکت کنم
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    87 2
    اوف بر شرف نداشتتون که با رای مردم وارد شورای شهر و شهرداری شدید ولی دریغ از یه حمایت از مردم،فقط به فکر چاپیدن مردم هستین و از هر طریقی میخواهید جیب مردم رو خالی کنید.
  • ملت مظلوم IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    82 1
    مردم چرا باید زیر بار زور باشند؟الان این قیمت هستش ،ولی مطمئنا سال دیگه دوبرابر میشه ،الان باید جلوی این اقدام بدون کارشناسی رو گرفت و نگذاریم به هدفشون برسند.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    67 0
    اینها متوجه شدند مردم بعد از ساعت هفت شب مجانی میرن داخل این طرح شیطانی را دادن
  • محمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    46 0
    با سلام ، وقتي نظارتي برشهرداري و شوراها نباشد شروع به فروختن شهر مي كنند اين اول كار است
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    71 0
    جمع كنيد اين بازيا رو پاركينگ عمومي نميسازيد جريمشو از مردم ميگيرد براي طرح جريمه ميكنيد، حمل و نقل عموميتون تعطيله
  • CZ ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    45 0
    آدم نمیدونه چی بگه به اینا واقعا
  • CZ ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    27 0
    دیگه برای مردم عادی شده این کارا
  • CZ ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    29 0
    جی فکر میکردیم چی شد
  • فرزاد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 1
    البته اگه این طرح مال پولدارها باشه در الودگی هوا موثر خواهد بود چون معمولا ثروتمندان از خودروهای باکیفیت که کمتر هوا رو الوده میکنه استفاده میکنند.امثال ما که خدارو شکر پول خریدن ماشین رو هم نداریم که بخوایم ناراحت عوارضش باشیم
  • ES ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    46 0
    محدودیت می‌ذارید برای کاهش آلودگی هوا، بعد اون محدودیت رو می‌فروشید. پس منطقاً این درآمد باید برای کنترل آلودگی هوا هزینه بشه، مثل وام خرید خودروهای برقی با قیمت آدمیزاد برای همه. اما خوب اینجاست دیگه، سال 99 همین موقع خبر از کشف اختلاس شونصد میلیاردی در میاد که نصف درآمد عوارض کنترل آلودگی هوا، خرج ساخت شتر مال یه جایی وسط کویرلوت شده و نصف دیگه هم در حساب قرض‌الحسنه دختر یکی از مدیران خدوم شهرداری توی سوییس پیدا شده ... و ما مردم همیشه در صحنه هم طبق معمول از این سامانه به اون پورتال توی صف ثبت نام هستیم و از قطعی سرور نالش می‌کنیم، همون دور باطل همیشگی این 40 سال ...
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    23 0
    چطور میشه که در ساعت واحد مثلا ۱۰ صبح چند بار دوربین پلاک رو ثبت کنه؟و مثلا چند بار ساعت ۱۶ ثبت بشم؟خود این قانون گذار یا کارشناس فهمیده چی میگه؟من که متوجه نمیشم این جدول یعنی چی
  • شمس تبریزی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 2
    این جدول یه مقدار گنگه. ردیف 2 و 3 را مقایسه کنید. در هر دو ردیف برای ورود معاینه برتر بعد 10 و خروج قبل 16 دو مبلغ مختلف 10350 و 15525 درج شده. چرا؟ ثانیا یه سوال برام پیش آمد. اگر بعد ساعت 10 ورود توسط دوربین ها ثبت بشه اما خروج توسط هیچ دوربینی ثبت نشه، عوارض چطور حساب میشه؟ به طور پیش فرض ساعت خروج بعد 16 درج میشه یا قبل 16؟
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    23 0
    بازار خوبی شده واسه شهرداری حالا باید دید آقایان چه جوری از این منابع استفاده می کنن
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    17 1
    قبلا طرح از رسالت بود الان از اتوبان همته. یعنی همت و نیایش غوغا میشود
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    24 0
    جدول لگاریتم و مندلیف یاد گرفتنش از این ساده تره!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    34 0
    دیروز از میدان ولیعصر به سمت پارک وی با اتوبوسهای خط ویژه شهرداری مسافر بودم. که اتوبوس خراب شد و ملت را دربین راه به حال خود رها کردند.اتوبوس دوم هم که سربالایی ولیعصر را نمی کشید کولر را خاوش کرد و با نگرانی تمام بالاخره به مقصد رسیدیم . چون آن هم داشت خراب می شد... این وضع خدم ترسانی شهرداری و مسئولین است اونوقت دارند دوقرون سه زار حساب می کنند تا جیب مردم را خالی کنند