همیشه پای یک چینی در میان است

دیدارهای تبلیغاتی ترامپ به پایان رسید. راهبرد ترامپ درباره پیونگ یانگ چیست؟ هدف کدام کشور است؟

زهره نوروزپور: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال 2016 او یکی پس از دیگری وعده های انتخاباتی خود را عملی کرد. یکی از اهداف او صلح با کره شمالی بود. آن روزها سیاستمداران راهبرد ترامپ را احساساتی و به دور از واقعیت قلمداد می کردند. چراکه کره شمالی دشمن قسم خورده آمریکا بود و این در قاموس ایدئولوژیک  این سرزمین شمالی نمی گنجد که روزی روزگاری با آمریکایی ها قهوه بنوشد و تا جایی پیش رود که تعهد خلع سلاح دهد!

راهبرد ترامپ در کاخ سفید دو هدف را دنبال می کرد؛ چین و روسیه. نگاه به شرق او با نگاه به شرق اوباما بسیار متفاوت بود. رئیس جمهور آمریکا پس از اینکه سکان کاخ سفید را به دست گرفت سیاست گردش به شرق و نگاه خاص دولت اوباما به چین را مانند دیگر دکترین اوباما نادیده گرفت و بنای ناسازگاری با چینی ها گذاشت آنهم نه یک ناسازگاری معمولی بلکه یک جنگ تجاری عظیم که کارشناسان این حوزه معتقدند که نتیجه این نزاع اقتصادی،  قدرت برتر جهان را تعیین می کند.

ترامپ برای پیروزی در این جنگ دست دوستی به دوستان چین دراز کرد، در اولین فرصت دیدار تاریخی خود را با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دو هدف اوکراین و چین آغاز کرد و در گام دوم کوتاهی در سوریه و در گام سوم دیدار با کیم جونگ اون جوان ، که امروز نیز به کاخ سفید هم دعوت شد! ترامپ به همین موارد بسنده نکرد. گام دیگری که رئیس جمهور ایالات متحده برای سرکوب چین برداشته است خلیج فارس است.

در شرایطی که آمریکا نیازی به نفت خاورمیانه ندارد تنش ها در خلیج فارس تنها به ضرر چینی ها تمام می شود.

 رابرت کاپلان در نیویورک تایمز در ایناره نوشت:  تنش‌ها در خلیج فارس ربطی به ایران ندارد بلکه بخشی از رقابت ژئوپلیتیک با چین است.
ایران در کانون رقابت‌های ژئوپلتیک قرن 21 قرار دارد . این کشور بر مسیرهای تجاری آسیای میانه سلطه دارد و بر محور انرژی اقیانوس هند با نوار ساحلی از عراق تا پاکستان قراردارد. همچنین ایران جایگاهی کلیدی در طرح و برنامه‌های چین دارد، چنانکه برنامه‌های چین نقشی کلیدی در سرنوشت اوراسیا دارد.
در همین حال دیدگاه چین درمورد ایران این است که یک قطب در طرح بزرگ "کمربند و جاده" باشد و آمریکا برای تغییر این مساله کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد بلکه باید با فشار اقتصادی، حملات هدفمند سایبری و ازسرگیری مذاکرات و درخواست مداوم برای افزایش آزادی در ایران، جایگاه چین را مخدوش سازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این جنگ تنها به خلیج فارس ختم نشد بلکه دامن سعودی ها را نیز گرفته است. عربستان برای گرفتن امتیاز بیشتر از ترامپ برای تاسیس نیروگاه هسته ای به سراغ چینی ها رفته است امری که واشنگتن را بسیار خشمگین کرد.

از سوی دیگر مانورهای مشترک کره جنوبی با آمریکا کاهش پیدا کرده است که این مساله هیچگاه اولویت اول پنتاگون نبوده است چرا که پس از غرب آسیا استراتژی نظامی این کشور شرق آسیا و سرکوب چین است. اما ترامپ حاضر است برای به دست آوردن اهداف خود رزمایش های ارتش کشورش را کاهش دهد!

دیدارهای ترامپ در نشست جی 20 هدفمند و همگی تنها برای منزوی چینی ها و در کنارش ایران، صورت گرفت. با توجه به روحیات ترامپ مساله هسته ای و سلاح های اتمی برای او هیچگاه دغدغه نیست. دغدغه او تنها اقتصاد است گوی سبقتی که چینی ها در حال ربودن از آمریکا هستند.

چین با احداث کمربند جاده و نفوذ بی سابقه آنها در آسیای شرق و اروپا آمریکا را به شدت نگران کرده است تا جایی که امروز رویترز در گزارشی  از یک نامه خبر داد که اقتصاد دانان این کشور به طور جدی تنش میان ترامپ و چین را خطرناک توصیف کرده اند.

ترامپ برای رسیدن به این هدف نیاز دارد که متحدان چین را به سمت خود بکشاند تا کمی از تیغ اقتصادی پکن را کُندتر کند. این راهبرد نیاز اساسی به مذاکره با روس ها دارد چراکه این کشور شریک قسم خورده چین است.

این در حالی است که امروز چین و روسیه دلار را از مبالات تجاری حذف کردند. اقدامی که ضربه محکمی به اقتصاد آمریکا خواهد زد.

با همه این احوال سیاستمداران آمریکا همچنان توافق با کره شمالی را یک جوک تلقی می کنند. چرا که گزارش ها از اولین دیدار رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی که سال گذشته در پی یک تواقی دو ساعته صورت گرفت حاکی از ان است که این کشور همچنان آزمایش های موشکی خود را دارد و همچنین سایت ها اتمی همچنان به قوت خود باقی هستند.

به هرحال ترامپ است! همیشه دلایل خود را دارد. او به خبرنگاران در اینباره گفته است با دیکتاتور ها بهتر کنار می آید!

با این حساب می توان گفت که رهبر کره شمالی در دیدارهایش با ترامپ چیزی را از دست نداده است. موشک و هسته ای اش برجاست. بقیه دشمنان منطقه ای (ژاپن و کره جنوبی)  را دور زده و مستقیم با رهبر ابرقدرت جهان مرتبط شود و اعتبار کسب کند و از انزوا خارج شود.
همچنین از زمان دیدار با ترامپ ، تحریم تازه ای تقریبا علیه کره شمالی وضع نشده است. این یک توفیق بزرگ است برای اون و مردم کره شمالی اگرچه امروز این وعده را داده است که تحریم های کره شمالی پابرجا خواهد بود.
 ترامپ تحرکات کره شمالی  تهدیدی علیه خود نمی بیند ، حتی اگر بولتون و پمپئو و ژاپن بخواهند.  در همین حال ترامپ نیز مدعی است که بحران اتمی کره شمالی را مدیریت کرده است و تصاویر و فیلم های منتشر شده از دیدار آنها برگ برنده ای برای او خواهد بود. در نتیجه وقتی هدف چین باشد کره شمالی پیروز این دیپلماسی نانوشته ترامپ است.

310 50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    20 2
    «همچنین از زمان دیدار با ترامپ ، تحریم تازه ای تقریبا علیه کره شمالی وضع نشده است». مثلا چه چیز دیگری بوده که میتونسته تحریم کنه و نکرده؟ تحریمهای بیشتر آمریکا علیه کره شمالی نیازمند همکاری چین و بعضا روسیه بود و چین در این مورد همکاری ای نکرده. مشکل از عدم همکاری چین و روسیه است نه اینکه ترامپ میتوانسته تحریمهای بیشتر کنه و نکرده. ترامپ جاهایی که تیغش برش داشته رحم نکرده و بریده
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
      1 2
      پاسخش نوشته شده! دست دوستى به دوستان چين! هدف الزاما كره شمالى نيست يه يك تير و چند هدفه
  • AT ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    14 2
    آره شما فهمیدید فقط بقیه دنیا نادون و نفهم هستن !‌همه یه جوری با این مردک کنار اومدن که منافع ملیشون تامین بشه فقط شما فهمیدید ترامپ بده و با هاش دشمنی و جنگ میکنید ببینیم به کجا میرسیم !
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    1 2
    چین خودش از سلاح هسته ایی همسایه دم دمی مزاجش ترسیده و سانچی را زد و کره را تا نابودی پیش برد چین با ترامپ سر کره معامله نکرد چین سیاستی بنام معامله را بلد نیست چون قدرتی نبوده کا نفوذی داشته باشه و دیگران را خرج خود کنه با انکه ایدولوژی چین و کرا یکی بود ولی بعد تسلیم کره رئیس جمهور چین به کره رفت بر عکس تزارها تنها هدفشون در قضاوت بین کشورها خریدو فروش انها برای منافع خودشان هست کوبا ونزوئلا ایران کره مصر اعراب افریقا و لاتین راحت با امریکا معامله می کنند و با اسرائیل چین هم خودش را دوم جهان کرده و جبر روزگار تمدن کنفوسیوسی داره اول می شه البته چون اهل تغلبند زمان می بره دنیا از سلاح هسته ایی بشدت می ترسه پاکستان و هند را آزاد گذاشتن بسازند چون مهار دو جانبه بود ایران را نمی گذارند چون طبق فرموده رهبر انقلاب سلاح اتمی عربستان روزی دست مجاهدان اسلام می افته لذا بشدت از سلاح اتمی اعراب می ترسن حتی اگر قول شرف بدن که فقط ضد ایران استفاده کنن مردم اعرابی بشدت از اسرائیل متنفر و سیاستمدارانشون نه در ایران شاید بر عکس و لذا اوباما ایران هسته ایی یعنی مسابقه تسلیحات هسته ایی در خاورمیانه و
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    خاورمیانه هسته ایی یعنی نابودی اسرائیل لذا تاسیات اتمی صدام را اسرائیل زد یا لیبی را آمریکا نابود کرد دیکتاتورای اعراب هم سلاح هسته ایی ممنوع هستند با اطران مثل لیبی دارند ضعیف می کنند چند سال بعد تا خود ملت ایران تاسیات هسته ایی را بندازه دریا چرا چون فقط ضرره تنها روسیه هست ک ترسش از هسته ایی ایران واقعی است و البته نفعش در تنش طولانی ندته نه این نه آن بینابین و اما تحریم صنایع و عدم دسترسی به تکنولوژی اینکه شما نتونی از بازار آلمان قطعه ایی بخری جز غذا و دارو یعنی اول راه سرهنگ قذافی چند سال بعد کشوری که ته هسته ایی داره نه در دنیا خریدو فروشی و تکنولوژی روز دنیا هم بسیار عقب و نابودیش بدست خودش قطعا ترامپ دور بعد تحریم ها را بیشتر می کنه هصلت نژاد پرست سرکوب دیگرانه و بی رحمی ذاتی اینستکس آب نباتی است که سیر می کند و نه می کشد مرگ تدریجی با اینستکس می گن شرایط بدتر می شه ترامپ عاشق خروج ایران از برجامه ولی واقعیت درست عکس اینه ترامپ عاشق نابودی تدریجی ایرانه خروج از برجام یعنی نابودی خروج از برجامش و پیشروی سریع ایران تنها و یگانه راه زندگی ایران شرافتمند خروج از برجامه تا هم دنیا
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    16 2
    خروج از برجام تنها راه نجاته