۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵

امیر شعبانی عضو کمیسیون مجلس اظهار می‌کند که برای آغاز کار مجلس بعد از تعطیلات روز‌شماری می‌کند تا به سرعت به خدمت وزیر راه برسند.

سپیده سعیدی: سقوط پی‌درپی هواپیما‌های مسافربری در ایران و کشته شدن شماری از هموطنانمان دیگر برای مسئولان پدیده‌ای نادر و دور از ذهن نیست، گاه و بیگاه این اتفاق رخ می‌دهد و البته به نظر می‌رسد که همواره پاسخ مناسبی از سوی آنان شنیده نمی‌شود. حال باید دید مجلس بعد از گذراندن هفته پایانی تعطیلات تابستانی چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی درخصوص این رخداد غم‌انگیز دارد. امیر شعبانی عضو کمیسیون مجلس در گفت‌وگو با «خبر» اظهار می‌کند که برای آغاز کار مجلس بعد از تعطیلات روز‌شماری می‌کند تا به سرعت به خدمت وزیر راه برسند.

آقای شعبانی طبق آخرین آمار جهانی درخصوص سقوط هواپیما‌های مسافربری و در پی آن کشته شدن مسافران، ‌ایران از جمله‌ کشور‌هایی است که بیشترین سقوط هواپیمای مسافربری را دارد، چرا؟
اول باید بگویم که رخداد چنین حاد‌ثه‌ای غم‌انگیز و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان باعث تأسف است نه از حیث همدلی و همدردی که جای خود را دارد از حیث آنکه مسئولان به وظایف خود آنطور که باید عمل نکرده‌اند اما در مورد این آمار و چرایی آن باید گفت که ما از کشور‌های اروپایی بیشتر دست به خرید هواپیما می‌زنیم اما همواره هواپیما‌هایی را خریداری می‌کنیم که عمر آنها بالای 25 سال است و از آنها استفاده بیش از حد شده است. این هواپیما را با خرید قطعات نمی‌توان دوباره نو کرد پس باید چاره‌ای بهتر اندیشید.

یعنی هواپیما‌های روز و غیر‌فرسوده؟
بله.

اما تحریم ایران می‌تواند در این وضعیت اثر سوء بگذارد.
تحریم نقش اصلی دارد به همین خاطر است که سازمان هواپیمایی کشور اقدام به خرید هواپیمایی 25 سال کار شده می‌کند.

مگر امنیت در سفر نقشی در این تصمیم‌گیری ندارد؟
امنیت پرواز کم و کم‌تر شده و این موضوع فراگیر شده است. در حال حاضر هواپیما‌هایی وارد ناوگان هوایی می‌شوند که فکر می‌کنم هیچ ذهنیتی برای تهیه آنها نیست.

ذهنیت مثبت؟!
بله

چه کسی باید پاسخگو باشد؟
قطعاً بعد از پایان تعطیلات تابستانی مجلس خدمت وزیر راه خواهیم رسید و ایشان باید پاسخگو باشند و البته رئیس‌جمهور هم باید توضیح دهند که رئیس هواپیمایی کشور باید چگونه آدمی باشد.

منظورتان جابه‌جایی کاپیتان خانلری است؟
بله باید در‌صدد باشیم علت را بیابیم. ایشان ‌فردی کارآمد، مدیر و متخصص بودند و فکر می‌کنم درباره این موضوع رئیس‌جمهور و وزیر راه باید توضیحات کافی بدهند. نباید طبق سلیقه فردی را عزل و فرد دیگری را نصب کرد.

یعنی سقوط هواپیمایی که از پیش خریداری شده است می‌تواند به خاطر این عزل و نصب باشد؟
دیروز شرایط بدی را گذراندیم. امنیت 25 درصدی از هموطنان که معمولاً مسافرت‌های هوایی دارند به خطر افتاده، این سهل‌انگاری را چه کسی انجام داده است. یعنی حتی یک چتر هم باز نشده که یک‌نفره
زنده بماند؟

با این وجود همواره خبر‌هایی به گوشمان می‌رسد مبنی بر اینکه تعداد پرواز‌ها افزایش یافته، صندلی‌ها افزوده شده و امکانات پرواز گسترش پیدا کرده است. اما باز هم چنین اتفاقاتی در کشور ما به راحتی رخ می‌دهد.
‌البته که از این خبر‌ها می‌شنوید، چراکه سازمان هواپیمایی کشور اعتباری مناسب برای تجهیز امکانات پرواز گرفته است اما از آن جایی که بخش خصوصی وارد این ماجرا شد، موضوع تغییر پیدا کرد.

چطور؟
بخش خصوصی به فکر سود خودش است، به همین سادگی.

نقش پرواز‌های امن در اذهان عمومی چه تاثیری دارد؟
آیا بر بخش خصوصی نظارت کافی می‌شود؟ آیا اطلاعات فنی دارند و هزاران باید و نباید دیگر که امیدوارم سازمان هواپیمایی کشور مسئله را جدی بگیرد و از همه مهمتر وزارت راه.

کد خبر 12762

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۵
    0 0
    چه حرفها از كي تا حالا واسه مسافرهاي هواپيماي مسافر بري چتر نجات مي زارن؟