کمیته‌هایی با تخصص اعلام رای عجیب!

کمیته اخلاق و کمیته انضباطی به‌عنوان مراجعی شناخته می‌شوند که با هدف مبارزه با فساد و جلوگیری از رفتارهای زننده تشکیل شده‌اند. اما در سال‌های اخیر، این دو کمیته احکامی صادر کرده‌اند که شائبه‌هایی ایجاد کرده‌اند یا اینکه باعث تعجب اهالی فوتبال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حکم بازی پرسپولیس و سپاهان آخرین نمونه از حکم‌های جنجالی است که از فدراسیون فوتبال بیرون می‌آید. لقب جنجالی‌ترین بازی‌های این فصل از رقابت‌های فوتبال ایران، بدون تردید به بازی‌های پرسپولیس و سپاهان می‌رسد؛ جنجال‌ها از دیدار رفت دو تیم در استادیوم نقش جهان آغاز شد و پیش از بازی طرفداران سپاهان به اتوبوس بازیکنان پرسپولیس حمله کردند و تماشاگران دو تیم در حین بازی با پرتاب اشیا، نارنجک و ترقه به دور تا دور زمین، بازی را تحت‌الشعاع خود قرار دادند تا جایی که بیرانوند نسبت به این رفتار تماشاگران سپاهان واکنش نشان داد. در کنار تمام رفتارهای تماشاگران، درگیری و فحاشی میان کمال کامیابی‌نیا و کی‌روش استنلی موجب شد که هر دو از زمین اخراج شوند؛ کمیته انضباطی هر دو بازیکن را یک جلسه محروم و پنج میلیون تومان جریمه کرد و بیرانوند هم به‌خاطر رفتار تحریک‌آمیزش، پنج میلیون تومان جریمه شد؛ اما این تمام حکم بازی نبود و تماشاگران سپاهانی، یک بازی محروم شدند و باشگاه سپاهان به‌خاطر رفتار تماشاگران در حین بازی به پرداخت بیست میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد و بابت صدمه به اتوبوس پرسپولیس محکوم به پرداخت حدود نه میلیون تومان شد. باشگاه پرسپولیس هم به‌خاطر رفتار بد تماشاگرانش، ده میلیون تومان جریمه شد.

حسام فتاحی از اعضای کادرفنی سپاهان به پرداخت سه میلیون تومان و حسین خبیری، معاون اجرای باشگاه پرسپولیس ضمن جریمه سه میلیون تومانی، یک بازی از همراهی سرخ‌پوشان محروم شد. با این حکم نه‌چندان قاطع توقع می‌رفت دو باشگاه در بازی برگشت خود در لیگ برتر و نیمه نهایی جام حذفی تمام قوانین را رعایت نکنند و تماشاگران دو تیم نیز به رفتارهای خشونت‌آمیز خود ادامه دهند. در بازی برگشت کار به جایی رسید که تماشاگران به نیروهای امنیتی هم حمله کردند و در نیمه‌نهایی جام حذفی هم رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان دادند؛ اما این تمام اتفاقات نبود و بازیکنان و کادرفنی دو تیم نیز به هر تصمیم داور اعتراض می‌کردند و کار به‌جایی رسید که در اواخر بازی جام حذفی با یکدیگر درگیر شدند و مثل گذشته با برخورد قاطعی‌ از سوی‌ کمیته انضباطی روبه‌رو نشدند و این کمیته از کنار خیلی مسائل به سادگی عبور کرد. تماشاگران هر دو تیم یک جلسه محروم شدند و باشگاه پرسپولیس صد و پنج میلیون تومان و باشگاه سپاهان صد و هشتاد میلیون تومان جریمه شد؛ کی‌روش استنلی، سیاوش یزدانی، جلال امیدیان، میگل تکسیرا و امیر قلعه‌نویی، بیرانوند و رفیعی یک بازی از همراهی تیمشان محروم شدند. کمیته انضباطی هیچ برخوردی حتی به‌صورت مالی با شجاع خلیل‌زاده  و سعید آقایی نکرد و این بازیکنان که در بطن حاشیه بودند، بدون هیچ جریمه‌ای می‌توانند به کار خود ادامه دهند. کمیته انضباطی، بیرانوند را چهل میلیون تومان، بشار رسن و سیامک نعمتی را سه میلیون تومان و سروش رفیعی را یک میلیون تومان جریمه کرده، همچنین این کمیته، امیر قلعه‌نویی را مجموعا چهل و پنج میلیون تومان، سیاوش یزدانی را ده میلیون تومان، زاغی‌نژاد و کیانی را پنج میلیون تومان و کی‌روش استنلی و تکسیرا را دو میلیون تومان جریمه کرد؛ کی‌روش استنلی‌ که با خطای شدید خود روی بازیکن پرسپولیس، اعتراض وحشتناک به داور و حمله به سروش رفیعی جو بازی را به‌شدت بهم ریخت، فقط یک جلسه محروم و دو میلیون تومان جریمه شده! شاید اگر کمیته انضباطی در پرونده دیدار رفت، برخورد شدیدتری با تمام متخلفان می‌کرد دیگر این رفتارها تکرار نمی‌شد.

گرفتن حق مساوی است با محرومیت!

دیدار فینال جام حذفی در ورزشگاه فولاد آرنا، یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های تاریخ جام حذفی است؛ جایی که باشگاه داماش برای گرفتن حق خود و تماشاگرانش، برای چند ساعت حاضر نشد در فینال بازی کند و در آخر با حضور تماشاگرانش در ورزشگاه به انجام بازی رضایت داد. ناکارآمدی مسئولان برگزاری مسابقات علت اصلی تاخیر بازی بود و اگر آن‌ها می‌توانستند نظم سکوها را فراهم کنند، بازی با تاخیر شروع نمی‌شد. کمیته اخلاق چند روز پیش حکم فینال جام حذفی را اعلام کرد و حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ و سعید فتاحی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ با محرومیت‌های پنج و دو ساله روبه‌رو شدند و عبدالکاظم طالقانی، رئیس هیئت فوتبال استان خوزستان هم به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد؛ اما قسمت عجیب حکم، محرومیت مدیرعامل و مالک باشگاه داماش به‌مدت شش ماه است؛ مدیرعامل و مالکی که برای گرفتن حق تماشاگرانشان تلاش کرده بودند با حکم عجیب کمیته اخلاق روبه‌رو شدند.    

محرومیت موقت به‌خاطر حرکت بیرون از زمین

پیش از بازی فولاد در دور برگشت لیگ هجدهم، گادوین منشا بعد اینکه مویش توسط یکی از هواداران کشیده شد، به سمت هوادار حمله کرد و هوادار را هل داد؛ بعد از پخش شدن فیلم این اتفاق، کمیته اخلاق منشا را به‌خاطر رفتار خارج از زمین موقتا محروم کرد و حتی قاضی تورک، رئیس کمیته اخلاق، اعلام کرد که این محرومیت موقت شامل مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم می‌شود؛ البته چند ساعت بعد تورک حرف خود را عوض کرد و از محروم نبودن منشا در مسابقات آسیایی خبر داد و محرومیت موقت هم بعد از چند روز با مراجعه منشا به کمیته اخلاق لغو شد و معلوم نشد، چرا زمانی که امنیت بازیکن فراهم نبوده، بازیکن با محرومیت روبه‌رو شده است.

مهربان با حمله‌کنندگان به بازیکن

بازی تراکتور و پیکان، دیدار حساسی در میان بازی‌های لیگ برتر به‌حساب نمی‌آید و از درجه اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ اما شرایط لیگ هجدهم به‌گونه‌ای پیش رفت که این دیدار هم با حساسیت‌های زیادی روبه‌رو شد. تراکتور که پیش از مسابقه، در دیداری جنجالی مقابل سپیدرود شکست خورده بود، این بازی را محلی برای جبران عقب‌افتادگی‌اش می‌دید؛ اما اشتباه اخباری و فرصت‌طلبی آل‌کثیر باعث شد تا تراکتور در این بازی هم شکست بخورد. تماشاگران تراکتور که قهرمانی را از دست رفته می‌دیدند به پرتاب صندلی و سنگ مشغول شدند و به درون زمین آمدند و حتی یکی از تماشاگران به مسعود شجاعی حمله کرد و سیلی‌ای به این بازیکن زد و اشکان دژاگه هم به همین تماشاگر حمله کرد و میان این دو درگیری‌ای شکل گرفت که با دخالت پلیس و بقیه‌ی اعضای تیم سریع به پایان رسید؛ اما درگیری اصلی میان طرفداران و گارد ویژه شکل گرفت و پلیس به‌سختی تماشاگران عصبانی تراکتور را از ورزشگاه و تپه‌های اطراف ورزشگاه یادگار امام خارج کرد؛ باتوجه به این سطح از خشونت از کمیته انضباطی توقع می‌رفت تا برخورد سختی با تماشاگران تراکتور انجام دهد و حداقل چند هفته آن‌ها را محروم کند؛ اما کمیته انضباطی فقط یک هفته و آن هم به‌صورت تعلیقی تراکتوری‌ها را محروم کرد و از بعد مالی هم جریمه‌ی نود میلیون تومانی در نظر گرفت. این کمیته حتی برخورد قاطعی با دژاگه نداشت و فقط او را یک جلسه تعلیقی و هفت میلیون تومان جریمه کرد تا این بازیکن بدون مشکل به بازی در لیگ برتر ادامه دهد.

داستان ادامه‌دار دایی و پرسپولیس؛ جنگ در تختی

راه علی دایی و پرسپولیس در اوایل فصل چهاردهم به بدترین شکل ممکن به پایان رسید و از آن پس رویارویی تیم‌های دایی و پرسپولیس همیشه یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های فصل است. پرسپولیس میان رقابت‌های فشرده‌اش در لیگ قهرمانان آسیا با در چارچوب مسابقات لیگ برتر با سایپا بازی کرد؛ از برای پرسپولیسی دست دادن تساوی در لحظات آخر و خوشحالی علی دایی سنگین بود و موجب شد تا درگیری‌ها در ورزشگاه تختی آغاز شود. بازیکنان و حتی بعضی مربیان، بعد از مسابقه با یکدیگر درگیر شدند و حتی در این میان بعضی خبرنگاران مورد حمله قرار گرفتند؛ اما در کمال ناباوری، کمیته انضباطی هیچکس را حتی به‌صورت تعلیقی جریمه نکرد. طبق حکم کمیته انضباطی، باشگاه پرسپولیس به‌خاطر رفتار تماشاگرانش ده میلیون تومان جریمه شد و همچنین شجاع خلیل‌زاده، رادوشوویچ، رضا اسدی و مهرداد کفشگری، هر کدام سه میلیون تومان جریمه شدند و هیچ جریمه‌ای برای علی دایی در نظر گرفته نشد.

محرومیت آسیایی برای مترجم

جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم بدون حاشیه نبود؛ چند دقیقه بعد از اهدای جام به پرسپولیسی‌ها ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن نیک‌سیرت، مترجم برانکو به این مربی فحاشی می‌کرد. کمیته اخلاق، سریع به پرونده ورود کرد و این مترجم را به‌مدت یک ماه محروم کرد؛ چند روز بعد، پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به امارات سفر کرد تا در مقابل الجزیره بازی کند. پرسپولیسی ها که قصد داشتند مترجم را برای بازی آسیایی استفاده کنند، با پیامی عجیب از سوی کمیته اخلاق مواجه شدند؛ کمیته اخلاق به ‌آن‌ها گفته که حق استفاده از نیک‌سیرت را ندارند و پرسپولیسی‌ها هم نیک‌سیرت را به امارات نبردند تا فرزاد حبیب‌اللهی، آنالیزور پرسپولیس نقش مترجم را ایفا کند.

مبارزه با قلیان پیش از دربی؛ سرخآبی‌های تحت نظر

پیش از دربی رفت لیگ هفدهم، کمیته اخلاق با حکمی عجیب و باورنکردنی، وریا غفوری و محسن مسلمان را موقتا محروم کرد؛ دلیل این محرومیت انتشار عکس و فیلمی بود که نشان می‌داد، بازیکنان استقلال و پرسپولیس در حال کشیدن قلیان هستند. حکمی عجیب، که توجیه کمیته اخلاق برای این بود که بازیکنان رفتاری هنجارشکن انجام داده‌اند؛ اما بعد از گذشت چند روز، کمیته اخلاق، اجازه بازی کردن بازیکنان را صادر کرد. با یک بررسی ساده می‌شد فهمید که در لیگ‌های معتبر اروپایی، بازیکنان به‌خاطر کشیدن قلیان یا سیگار با محرومیتی روبه‌رو نمی‌شوند و جریمه‌ها هم از سمت باشگاه لحاظ می‌شود و کمیته‌های مربوطه، جریمه‌ای برای بازیکنان لحاظ نمی‌کنند. 

دست خالی منصوریان در آبادان

بازی با صنعت نفت در تابستان داغ آبادان و مقابل تماشاگران بی‌شمار این تیم برای تیمی به‌اندازه کافی سخت است؛ منصوریان و استقلال علاوه بر تمام این مشکلات، با محرومیت سه بازیکن خود یعنی، مجید حسینی، امید نورافکن و مهدی قائدی مواجه بودند؛ محرومیتی که کمیته انضباطی به‌خاطر شرکت نکردن در اردوی تیم ملی امید برای این بازیکنان درنظر گرفته بود. اردوی تیم ملی امید خارج از روزهای مشخص شده توسط فیفا بود و به همین دلیل بازیکنان در این اردو شرکت نکردند. پیگیری‌های باشگاه استقلال برای حضور این بازیکنان در هفته اول نتیجه نداد تا این بازیکنان نتوانند به تیمشان کمک کنند و استقلال لیگ هفدهم را با یک شکست تلخ آغاز کند.
حرکت عجیب کمیته انضباطی؛ پول جریمه‌ها در جیب لیدرها
هشتادویکمین دربی پایتخت، یکی از دربی‌های جذاب و دراماتیک چند سال اخیر است؛ دربی‌ای که سرخ‌ها با گل دقیقه نود و پنج جری بنگستون بازی را مساوی کردند و به‌نوعی مانع از خداحافظی زودهنگام برانکو شدند تا سلطه خود را در فوتبال ایران آغاز کنند؛ اما حرکت عجیب کمیته انضباطی درمورد این دربی جایی رقم خورد که با نامه حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی و موافقت مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، به دو کانون هواداری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، ده میلیون تومان پاداش تعلق گرفت؛ در نامه حسن‌زاده اشاره شده بود که این پاداش‌ها از درآمدهای مربوط به جریمه‌های نقدی پرداخت شود و این به این معنی است که پول حاصل از جریمه‌ها خیلی راحت در اختیار لیدرها قرار می‌گیرد.

مهدی رحمتی، قربانی عکس جنجالی

انتخاب منصوریان به‌عنوان سرمربی استقلال باعث شد تا آبی‌ها پس مدت‌ها به فکر برگزاری اردوهای خارجی بیفتند؛ استقلال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به ارمنستان رفت تا اردوی پیش‌فصل خود را این کشور برگزار کند. علاوه بر مشکلات مالی ایجاد شده در اردو، استقلالی‌ها در این سفر حاشیه‌های زیادی را تجربه کردند. یکی از مهم‌ترین حاشیه‌هایی که در این اردو ایجاد شد، عکسی بود که در فضای مجازی پخش شد؛ عکسی که مهدی رحمتی، کنعانی‌زادگان و میثم مجیدی در کنار یک هوادار ایستاده‌ بودند. کمیته اخلاق به‌خاطر پوشش این هوادار فقط مهدی رحمتی را سه جلسه محروم کرد و حکمی درمورد دو بازیکن دیگر صادر نکرد؛ درنهایت مهدی رحمتی بعد از گذراندن یکی از جلسات محرومیت خود، اجازه بازی کردن پیدا کرد و محرومیتش تعلیق شد.

محرومیت طولانی به‌خاطر شلوار

پرسپولیس برانکو در فصل 95-94 باوجود بازی‌های زیبا به‌خاطر ضعف در خط دفاعی و دروازه خود مشکلات زیادی را تجربه کرد؛ حاشیه‌های متعدد سوشا مکانی و عملکرد بدش در پرسپولیس باعث شد تا او علت اصلی ناکامی‌های پرسپولیس لقب بگیرد؛ اما عجیب‌تر تمام اشتباهات سوشا مکانی حکمی‌ است که پس از پایان فصل، کمیته اخلاق درباره این بازیکن صادر کرد. کمیته اخلاق او را شش ماه محروم کرد؛ علت محرومیت، بازتاب یک عکس مکانی است که در آن که شلواری شبیه باب اسفنجی پوشیده؛ البته سوشا بعد از اعلام حکم به نروژ رفت تا فوتبال خود را در آن‌‍جا دنبال کند و محرومیت را تجربه نکند؛ مکانی بعد اتمام محرومیت مدتی برای صنعت نفت آبادان بازی کرد.

255 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =