فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت بیمه در اصفهان

اصفهان با ۵.۷ دهم درصد بعد از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را در استفاده از بیمه دارد.

به گزارش خبرآنلاین استان اصفهان، اسم بیمه که می آید هر کس از دریچه نگاه و دانش خودش فلسفه بافی می کند؛ اشخاص یک محصول بیمه ای را در راستای آسیب و صدمه در آینده، ذخیره مالی، کاهش ریسک های طول عمر، مرگ و میر و یا از کارافتادگی انتخاب می کنند، شاید بتوان گفت به طور کلی صنعت بیمه پا گرفته تا به افراد جامعه اطمینان خاطر از آینده نامعلوم دهد.

نصف جهان به واسطه آنکه صنعتی ترین شهر ایران است توانسته رتبه خوبی در صنعت بیمه کشور به خود اختصاص دهد به نوعی که اصفهان با ۵.۷ دهم درصد بعد از تهران و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را در استفاده از بیمه دارد.

جمعیت استان اصفهان ۵.۶ دهم درصد از جمعیت کشور را شامل می شود و طبق آخرین آمار صادر شده توسط بیمه مرکزی، ضریب نفوذ بیمه ای در استان اصفهان نسبت به سایر استانها ۲.۳ دهم درصد است. این عدد و رقم ها نشان می دهد که اصفهان به واسطه وسعت، جمعیت و صنعتی بودن نمره قابل قبولی در صنعت بیمه دریافت کرده و با فرهنگسازی و تقویت روابط عمومی سازمان های بیمه گذار، می توان اصفهانی ها را هر چه بیشتر به استفاده از بیمه ترغیب کرد.

عدم آگاهی حلقه مفقوده صنعت بیمه

حمید پیمانی، شهروند اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: صنعت بیمه نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور برای عموم مردم تعریف دقیق و روشنی ندارد؛ این موضوع را می توان از منظر تبلیغات و بازاریابی و از حوزه روابط عمومی سازمانی آسیب شناسی کرد؛در واقع صنعت بیمه به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار نتوانسته به اهدافش برسد و این موضوع حتی برای جامعه هدف هم تبیین نشده است.  

وی افزود: اگر افراد جامعه با پرداخت هزینه ای و با راهنمایی و مشورت از مشاوران حقوقی بیمه مورد نیازشان را انتخاب و سپس قراردادی منعقد کنند، موجبات اطمینان و آسودگی خاطر در استفاده از بیمه در سطح جامعه فراهم خواهد شد.

پیمانی با اشاره به اینکه عدم ثبات و امنیت اقتصادی از جذابیت سرمایه گذاری در صنعت بیمه می کاهد، اظهار داشت: در دنیای غرب صنعت بیمه در زندگی افراد جاری است اما در جامعه ما به علت نگرانی از آینده سرمایه گذاری در بخش بیمه های اختیاری با دشواری صورت می گیرد.

به گفته وی با رشد انفجاری جمعیت در دهه شصت، هر روز افراد به میانسالی و پیری نزدیک می شوند و اهمیت نقش بیمه هایی که نیاز این سنین را مرتفع می کند مهم خواهد شد.

پیمانی تصریح کرد: با توجه به آنکه در آینده نزدیک جمعیت سالمندی ایران رشد چشمگیری خواهد داشت نقش صنعت بیمه پررنگ می شود، بنابراین می توان با ایجاد آگاهی و فرهنگسازی در جامعه ضرورت توسعه فرهنگ بیمه ای را با توجیه عقلانی برای شهروندان توضیح داد.

بیمه های همگانی دریچه عزت نفس شهروندان

یکی از مدیران بیمه با اشاره به اینکه صنعت بیمه در هر جامعه عزت نفس شهروندان را افزایش می دهد در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین ابراز داشت: در اقتصاد اجتماعی مفهومی با عنوان « تثبیت کننده های خودکار» وجود دارد. این مفهوم موجب می شود تا جامعه به آستانه بحرانی شدن نزدیک نشود. یکی از تثبیت کننده های خودکار در سیستم های اقتصادی و اجتماعی، بیمه های همگانی است. بیمه های همگانی جامعه را در برابر مشکلات، پیش از بحرانی شدن ایمن می کند.

وی افزود: بیش از یک دهه از وقوع زلزله بم می گذرد اما مردم هنوز با تبعات این زلزله دست به گریبانند. در وقوع بلاهای طبیعی مردم با حس نوع دوستی و همدلی به یاری هم خواهند شتافت اما چرا باید شهروندان آسیب دیده با زیرپا گذاشتن عزت نفس منتظر امداد و یاری دیگران باشند.

رضا زیارتی با بیان اینکه پوشش بیمه ای می تواند در شرایط غیرمترقبه عزت نفس افراد را پاس بدارد، اظهار داشت: شهر اصفهان با تمدن غنی ۶۰ هزارساله هنوز در مقام مقایسه با شهرهای دیگر سهم ناچیزی از بیمه های همگانی دارد. این در حالی است که بیمه های همگانی شامل بیمه های حوادث، آتش سوزی و عمر تمام افراد جامعه را هدف قرار می دهد.

وی با واکاوی علل عدم استقبال اصفهانی ها از بیمه های همگانی تصریح می کند: اولین دلیل را باید در عدم آگاهی مردم دانست؛ اینکه در جریان جزییات انتخاب بیمه مورد نظرشان قرار نمی گیرند و نمی دانند که چقدر هزینه کردند و چه میزان پوشش بیمه ای را دریافت خواهندکرد.

زیارتی با اشاره به اینکه مردم یا از سر اجبار و یا بر اثر دیده ها دست به انتخاب بیمه های شخص ثالث و مسئولیت می زنند، اظهار داشت: دلیل دیگر عدم استقبال اصفهانی ها از بیمه های همگانی در فقدان حس مسئولیت پذیری بیمه گران است.

وی افزود: این آگاهی می تواند از مدارس شروع شود و نقش سازمان بیمه مرکزی در اطلاع رسانی به عموم مردم مهم است.

مدیر یکی از شرکت های بیمه ای  اصفهان با اشاره به اینکه تمام دستگاه های اجرایی موظفند در توسعه صنعت بیمه نقش ایفا کنند، تصریح کرد: می توان با استفاده از تبلیغات محیطی، پیام هایی در ترویج استفاده از بیمه های همگانی را در جامعه تسری داد.

زیارتی یکی دیگر از علل استقبال کم اصفهانی ها از بیمه های همگانی را در تبلیغات عرصه بیمه می داند و ابراز داشت: با ورود بخش خصوصی به صنعت بیمه تا اندازه ای نسبت به گذشته ضریب نفوذ بیمه های همه گانی افزایش یافته است. برای نمونه چندین شرکت بیمه خصوصی با آموزش نمایندگان در بیمه های عمر توانستند خدمت رسانی کنند. امیدواریم این تجربه در سایر بخش های بیمه همگانی از جمله آتش سوزی و حوادث انفرادی هم موفق باشد.

عدم مزیت رقابتی صنعت بیمه اصفهان

مدیر دیگر شرکت بیمه ای در اصفهان با بیان اینکه صنعت بیمه کشوری و استان اصفهان از نظر مزیت رقابتی در شرایط مطلوبی نیست در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش یافته غیر قابل کتمان است اما صنعت بیمه به عنوان چتر حمایتی می تواند نقش مهمی در جامعه ایفا کند.

محمدرضا بزرگ پور افزود: مسائل مربوط به صنعت بیمه هم از لحاظ ساختاری از صنعت بیمه نشات می گیرد و هم از نظر خارج از سازمانی قابل بررسی است. ایجاد بستر مناسب و شرایط مطلوب برای بیمه گذار در نیل به اهداف و ارائه خدمت می تواند با رشد کیفی صنعت بیمه همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه عموم شهروندان به دنبال دریافت خدمات ارزان بیمه ای هستند تصریح کرد: شرکت های بیمه ای در فروش بیمه های خرد مانند آتش سوزی و عمر نسبت به سال های گذشته در وضعیت مطلوبی به سر می برند اما هنوز هم از سطح انتظارات فاصله دارد.

عدم اطلاع رسانی و نارسایی در فرهنگسازی شهروندان در بهره مندی از بیمه

به گفته بزرگ پور عدم اطلاع رسانی و فقدان در روابط عمومی شرکت های بیمه منجر به نارسایی در فرهنگسازی شهروندی در بهره مندی از غالب بیمه ها شده است.

وی ادامه داد: کمتر از ۳۰ درصد شهروندان از بیمه عمر استفاده می کنند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مردم چندین بیمه نامه عمر دارند؛ از سوی دیگر دو سال گذشته قانون بیمه شخص ثالث تغییر پیدا کرد اما در اثر فقدان در روابط عمومی و آگاهی رسانی بسیاری از استفاده کنندگان با قوانین جدید آشنا نیستند.

مدیریت بیمه ای در اصفهان تصریح کرد: اهمیت روابط عمومی در توسعه صنعت بیمه می تواند قوانین جدید، شرایط تخفیف بیمه نامه و شرایط پرداخت خسارت را برای جامعه تبیین کند تا در جهت اعتمادسازی حقوق هر دو طرف پیش رود.  

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =