تشدید تنش‌ها در تنگه هرمز چه پیامدهایی دارد؟

کارشناس مسائل خاورمیانه پیامدهای افزایش تنش در تنگه هرمز و تحولات خاورمیانه را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی درباره تشدید تنش ها در تنگه هرمز و اختلال در روند صادرات نفت می گوید: موضوع تنگه هرمز می تواند به یک بحران بین المللی تبدیل شود چرا که تنها مساله آمریکا نیست بلکه مساله امنیت بین الملل و تامین انرژی است و برای کشورهای اروپایی نیز اهمیت دارد. در این راستا واشنگتن هم بدش نمی آید تا متحدانش را در برابر ایران قرار دهد و از این فرصت استفاده کند تا اجماعی بین المللی علیه ایران شکل بگیرد. در این بین کشورهایی چون عربستان و امارات وابستگی زیادی به تنگه هرمز ندارند و این ایران و عراق هستند که دارای بیشترین وابستگی هستند و در صورت بسته شدن این تنگه تهران و بغداد از صادرات محروم خواهند شد.

این کارشناس درباره مشکلات جنگ یمن برای عربستان می گوید: در حال حاضر جنگ یمن برای عربستان تبدیل به یک باتلاق شده است که آینده را نیز مبهم کرده است، از طرفی نیروهای درگیر این جنگ هم نمی دانند که این وضعیت تا کجا ادامه خواهد یافت. اما تداوم این وضع باعث بهره بردن آمریکا از این جنگ می شود چرا که این جنگ سبب شده تا هزینه های نظامی عربستان و اتکای این کشور به آمریکا افزایش پیدا کند که در این وضع ریاض به راحتی نمی تواند جنگ را خاتمه دهد و این روند موجب بهره برداری هر چه بیشتر میلیتاریست های آمریکا از ریاض می شود. وقتی که عربستان نیز از آمریکا تقاضای کمک می کند تحت فشار آمریکا قرار می گیرد و مجبور است امتیاز بدهد. موضوع فلسطین یکی از مواردی است که می توان از آن نام برد.

محبعلی در پایان درباره آینده منطقه و همچنین افزایش و یا کاهش تنش ها می گوید: اگر وضع کنونی کنترل نشود می تواند خطرآفرین باشد، چرا که بازیگران متعددی با منافع مختلف وجود دارند. البته ایران، اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه علاقمند نیستند تا بحران بیش از این افزایش پیدا کند، اما حادثه ممکن است هر لحظه ای رخ دهد با توجه به این که آرایش نظامی و تعداد نیروها در منطقه رو به افزایش هستند و ممکن جنگ ناخواسته ای اتفاق بیفتد و همه طرف ها را درگیر کند.

مشروح این گفت و گو را  ایـــنـــجـــا  بخوانید

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =