۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کلید پایان جنگ تجاری در دست کیست؟

با افزایش فشار ترامپ بر روی چین برای پایان دادن به جنگ تجاری سرانجام ممکن است نفت تنها راه حل نهایی باشد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از راشاتودی، در روز چهارشنبه گذشته رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تمام امیدهای توافق بین این دو کشور را نقش بر آب کرد و تعرفه ها از سوی هردو کشور دوباره افزایش یافت.

در حالی که دو ابر قدرت اقتصادی جهان درحال نزاع هستند بازار جهانی نفت نیز در لبه پرتگاه قرار گرفته است و با توجه به گزارش مارکت واچ تاثیرات جنگ تجاری بر روی نفت بیشتر از کاهش قیمت هفته ای این طلای سیاه است و تاثیر تنش های بین ایران و آمریکا بر روی نفت حتی از جنگ تجاری نیز بیشتر است.

در طی این تنش ها حتی قیمت نفت آمریکا نیز کاهش پیدا کرده است و باتوجه به گزارش منابع آگاه این تغییرات قیمت نفت موقتی است و پایین نمی ماند.

به لطف تحریم های آمریکا بر ایران و ونزوئلا عرضه جهانی نفت دچار تکان های شدیدی شد و کاهش یافت و به دنبال آن تولید نفت خام آمریکا نیز کاهش یافت پس باید به دنبال افزایش قیمت نفت می بودیم ولی این طور نشد چراکه معاملات شرکت های نفتی امریکا از ۴ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

یکی از کارشناسان اقتصادی در این خصوص می گوید:" تولید نفت در دریای شمال و دریای خزر در طی هفته های گذشته به خاطر تحریم های امریکا علیه ایران کاهش یافته است و این کاهش تولید و این تحریم ها درست قبل از آمدن فصل افزایش تقاضاها رخ داد که در این بین عربستان سعودی توانست بازار نفت رو دردست بگیرد و مانع افزایش قیمت نفت شود."

در این خصوص یکی از کارشناسان اقتصادی مجله تایمز که همه با نظر او موافق نیستند می گوید:" جنگ تجاری چین و امریکا از  تمام تنش های خاورمیانه تاثیرش بر روی نفت بیشتر است و تحریم های امریکا روز به روز فشار را بر روی جامعه متقاضیان این طلای سیاه بیشتر می کند و آنچه که ترامپ می خواهد یعنی کاهش قیمت نفت را به واقعیت بدل می شود."

در واقع دونالد ترامپ برای رسیدن به خواسته خودش یعنی کاهش قیمت جهانی نفت راه کوتاه جنگ تجاری با چین را آغاز کرد چراکه در ابتدا آمریکا بزرگترین وارد کننده نفت خام بوده است و چین به دنبال گرفتن جایگاه او بوده است ولی اکنون صدمات جنگ تجاری بر پیکره اقتصادی چین دارد او را به سمت جایگاه سوم سوق می دهد و بنابراین هر دو آنها نقش تعیین کننده ای در بازار جهانی نفت دارند.

همه این آمار و ارقام ها به این دلیل گفته شده است که تبعات جنگ تجاری را دست کم نگیریم و این را نیز در نظر بگیریم که نفت تنها موضوعی نیست که چین و امریکا بر سر آن اختلاف نظر دارند ولی مهم ترین دلیل اختلاف آن ها است.

با این تنش هایی که در اقتصاد جهانی به وجود آمده است آمریکا به بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان تبدیل شده است و درحال کسب مقام بزرگترین صادرکننده انرژی در جهان است.

و در همین زمان، چین به سریعترین مصرف کننده انرژی تبدیل شده است ، به ویژه هنگامی که از نفت و گاز طبیعی مایع استفاده می شود که آمریکا در حال حاضر قوی ترین تولیدکننده آن است.

درحالی که جنگ تجاری توان هر دو کشور را دارد کاهش می دهد و هیچ یک از آنها نمی توانند بیشتر از این به این بازی ادامه دهند و در هیچ موردی با یکدیگر توافق ندارند انرژی تنها راه نجات و توافق این دو کشور است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =