باز هم کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما در سانحه هوایی اخیر تبدیل به موضوع روز دنیا شد.

سپیده سعیدی: باز هم کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان ما در سانحه هوایی اخیر تبدیل به موضوع روز دنیا شد. اتفاقی که اثر مستقیم در بی‌اعتمادی مردم برای مسافرت با هواپیما در کشورمان گذاشت و نهایتاً ضعف در سیستم اجرایی را در این حوزه نشان داد. اما در این میان این سؤال مطرح است که عدم توانایی مسئولان در سازمان هواپیمایی و کشته شدن آمار قابل توجهی از هموطنان آیا می‌تواند امنیت ملی را خدشه دار کند وب از برای مدتی ایران را موضوع روز دنیا نماید؟ در این میان سرخوردگی و بی‌اعتمادی مردم چه می‌شود؟
جواد جهانگیر‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی اتفاق‌هایی از این دست را عاملی برای خدشه دار شدن مسائل امنیتی نمی‌داند اما معتقد است باید از جنبه‌هایی که رفتار‌های نظام سلطه را آشکار می‌کند این مسئله را بررسی کرد:

آقای جهانگیر‌زاده آیا رخ دادن چنین حوادثی که در مجامع جهانی نمود پیدا می‌کند و سیستم اجرایی را زیر سؤال می‌برد می توان مسئله امنیت ملی خواند؟
خیر.

این اتفاق منافع ملی را زیر سؤال نمی‌برد ؟
خیر.

آیا کشته شدن 169 نفر از هموطنان مان در نگاه جهانی نمی‌تواند بر منافع و اهداف ما تأثیر‌گذار باشد؟
اصولاً مباحثی در کمیسیون امنیت ملی مورد بحث قرار می‌گیرد که به نوعی به مسائل حاد سیاسی، امنیتی، سیاست خارجی، دفاعی و انتظامی مربوط باشد .

بهتر است از شما تنها نظرتان را در این‌باره بخواهیم و شما خودتان توضیح دهید ؟
ببینید اتفاقی که برای مسافران این هواپیما افتاد و نیز از بین رفتن عده‌ای از جوانان و نوجوانانمان برای همه ناراحت‌کننده و تحمل آن بسیار سخت است. و اگر قرار باشد که این سانحه در منافع ملی تأثیر بگذارد ما هم آن را بررسی خواهیم کرد و آرام نخواهیم بود. اما آنچه در حال حاضر رخ داده است یک سانحه هوایی است که سیستم اجرایی را زیر سؤال می‌برد. همه متوجه این مسئله شده‌ایم که سازمان هواپیمایی کشور در این خصوص درست مدیریت نکرده است. از سویی دیگر این اتفاق را باید در کمیسیون عمران پیگیری کرد.

پس در کمیسیون امنیت ملی قضیه منتفی است؟
خیر منتفی نیست و ما هم پیگیر این مسئله هستیم. اگر بناباشد که از جنبه‌هایی منافع ملی به خطر بیفتد حتماً به موضوع می‌پردازیم .

از چه جنبه‌ای؟
در حال حاضر به نظر می‌رسد که نظام سلطه توانسته روی این مسئله تأثیر بگذارد. سیاست‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند. ما حتماً این زوایا را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

کاستی‌های داخلی چه؟
کاستی‌های داخلی هم قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرد وهم آنکه باید تدابیری درنظر گرفت تا توانایی‌های داخلی بالاتر روند .

اگر بخواهید سازمان ملی هواپیمایی کشور را در این رخداد مورد بررسی قرار دهید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
در حال حاضر این سازمان با کمبود امکانات و حتی منابع انسانی متخصص و کارآمد مواجه است. امکانات هوایی ما به روز نیست و باید تدبیری به کار بریم تا توانایی بخشی از راهبری هوایی به روز و پیشرفته شود .

با توجه به اینکه مطالبات مسافران از هواپیما برای رسیدن به مقصد روز به روز بیشتر می‌شود، چرا این‌قدر دیر به مسائل داخلی سازمان هواپیمایی و امکانات و تجهیزات آن پرداخته می‌شود؟
ما به دنبال آن نیستیم تا سیستم اجرایی را به چالش اندازیم. باید در حال حاضر تنها به فکر جبران و هدایت این مسیر در راه درست و بی‌خطر بود.

در پی این سانحه عده‌ای تغییرات جوی را بهانه‌ای برای این حادثه قلمداد کرده‌اند. آیا این مسئله در این سانحه می‌توانست تأثیر‌گذار باشد؟
تغییرات جوی نباید نادیده گرفته شود. البته من متخصص مسائل هوایی نیستم و نمی‌توانم در این رابطه به درستی اظهار نظر کنم.

باز هم در این میان عدم اعتماد مردم به این سیستم نابسامان نگران‌کننده است. واقعاً چه تدابیری باید در نظر گرفته شود تا دیگر نگرانی‌هایی در این رابطه نداشته باشیم.
من این سؤال شما را نه از زبان یک عضو کمیسیون امنیت ملی بلکه از زبان یک نماینده مردم پاسخ می‌دهم. ماهمه تلاش خود را می‌کنیم تا نگرانی‌های مردم کاهش یابد و رفاه بیشتری برای آنها ایجاد شود. در حال حاضر سیستم هوایی به کمک بیشتری نیاز دارد و دچار مشکلات جدی است که مستلزم جدی گرفته شدن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =