لجبازی مدیران؛ عامل «مرگ ببرها»

مدیر سابق باغ وحش مشهد معتقد است دو موضوع عامل مرگ ببرها در باغ‌وحش مشهد هستند.

نیو صدر: «وقتی یک ببر یا شیر مادر به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از توله‌اش مراقبت کند و به آن غذا برساند، توله یا توله‌هایش را شکار می‌کند.»

این اتفاق طبیعی،  منجر به وقوع یک فاجعه در باغ‌وحش مشهد شد. فاجعه‌ای که به نظر می‌رسد به اتفاقی طبیعی برای باغ‌وحش مشهد تبدیل شده باشد؛ هفت توله ببر تازه به دنیا آمده باغ‌وحش مشهد در خرداد ماه امسال تلف شده‌اند و این اتفاقی تکراری است که سال پیش هم در وکیل‌آباد مشهد رخ داده بود.

مسئولان محلی اعلام کرده‌اند که این اتفاق به ویژگی بچه‌کشی ببرها مرتبط است و مسئولان باغ‌وحش باید زودتر این توله را مادر خود جدا می‌کردند.

اما کارشناسان و فعالات محیط‌زیست انگشت اتهام را به سمت ساختار این باغ‌وحش گرفته‌اند.

محسن طیرانی، یکی از مدیران سابق باغ‌وحش وکیل‌آباد که برای ۲۰ سال در آنجا فعالیت می‌کرد معتقد است وقوع این اتفاق ۲ علت مختلف دارد «اختلافات سهامداران» و «جمعیت حیوانات». او در این باره به خبرآنلاین توضیح داد: «باردار بودن ببر به معنای یک آماده‌باش برای باغ‌وحش است و باید به نوعی جلوی این اتفاق گرفته شود. در گذشته هم با همه این شرایط تلفات وجود داشت اما نه به این شدت. در باغ وحش کشوری مثل ترکیه در ۴ سال اخیر هیچ تلفاتی نداشته است.»

لج‌بازی سهام‌داران، موضوعی که به مرگ ببرها ختم شد

ماجرا به چند ماه پیش برمی‌گردد زمانی که یکی از سهامداران باغ‌وحش تصمیم گرفت برای بهبود استانداردهای این باغ‌وحش اصلاحاتی را انجام بدهد، اما بعد از مدتی به علت هزینه‌های زیاد این موضوع، این کار با مخالفت دیگر سهامداران روبرو شد.

طیرانی در این باره گفت: «شخصی از سهامداران به نام آقای نریمان رستمی اصلاحات خوبی در باغ‌وحش انجام داد که با مخالفت عده‌ای از سهامداران روبرو شد، در همین درگیری‌ها و اختلافات توله ببرها کشته شدند. احتمال دارد به دلیل کوتاهی و یا حالا «لجبازی» که انجام شده این اتفاق رخ داده باشد و توله‌ ببرها قربانی این حادثه شده باشند.

او افزود: «نقطه ضعف این باغ وحش اختلافاتی است که بین سهامداران این مجموعه همیشه بوده و هست. وقتی اختلافات بالا بگیرد حیوانات باغ‌وحش از این موضوع آسیب می‌بینند. وکیل‌آباد یکی از پربازدیدترین باغ‌وحش‌های ایران است و این بروزرسانی کار بسیار خوبی بود.»

به نظر می‌رسد سال پیش دقیقا همین اتفاق در وکیل‌آباد رخ داده بود،  در آن زمان هم ۸ ببر در این باغ‌وحش تلف شدند و بعد مشخص شد که برخی از اقدامات برای ایجاد اصلاحات در این باغ‌وحش اصلا اجرا نشد.

در آن زمان پزشک باغ‌وحش اعلام کرده بود که تاخیر در عملیات بهبود فضای ببرهای یکی از عوامل وقوع این اتفاق است.

طیرانی در این باره گفت: « سال گذشته ۹ قلاده ببر به دلایل مرمورزی در طی چند ماه تلف شدند آن زمان دادستانی به ماجرا ورود پیدا کرد و آخرش هم به نتیجه‌ای نرسیدند و فرد یا کسی مقصر شناخته نشدند.»

وکیل‌آباد ظرفیت ۴ قلاده ببر را دارد نه ۱۸ قلاده!

موضوع دیگری که مسئولان سازمان محیط زیست به آن به عنوان عامل وقوع این اتفاقات اشاره کردند، بحث افزایش استانداردهای باغ‌وحش‌های کشور است.

اما به گفته مدیرسابق وکیل‌آباد، این باغ‌وحش باید برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات باید جمعیت برخی حیوانات را کاهش دهد. در باغ وحش مشهد ۱۸ قلاده ببر حضور دارند این در حالی است که در بسیاری از باغ‌وحش‌های بزرگ دنیا این تعداد به بیشتر از ۴ قلاده نمی‌رسد.

طیرانی در این باره گفت: «بحث در باغ وحش مشهد فقط ببرها نیستند جمعیت لاماها هم در این باغ‌وحش زیاد هستند، این نشان می‌دهد که نظارت پایه‌ای در اینجا بسیار کم است. در درجه اول موضوع باید نظارت بر تعداد گونه‌ها باشد. تعداد ببرهای این باغ وحش باید نهایتا ۴ قلاده باشند.»

این موضوعی است که در چند سال گذشته هم مسئولان سازمان محیط زیست درخواست کردند اما به نظر می‌رسد به دلایل مختلفی اصلا اجرا نشد.

طیرانی گفت: «نه به اینکه چنین درخواستی از باغ وحش می‌شود و نه به اینکه چندی پیش چند ببر در آنجا زایمان می‌کنند و به شکل مشکوکی برخی از آن‌ها تلف می‌شوند. وقتی تعداد کمتر باشد، اهمیت گونه‌ها برای مدیران افزایش پیدا می‌کند و دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.»

او افزود: «این نشان می‌دهد که اداره محیط‌زیست استان خراسان کارشناس خوبی برای بازدید از این باغ‌وحش در نظر نگرفته است.»

تعطیلی باغ‌وحش؛ راه‌حلی برای جلوگیری از یک فاجعه؟

حالا هیچکدام از این مسائل حل نشده و به نظر می‌رسد بعد از دومین فاجعه‌ای که در یک سال گذشته در وکیل‌آباد رخ داده است، امکان تعطیلی این باغ وحش وجود دارد.

در همین رابطه مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اعلام کرد که بحث تعطیلی این باغ‌وحش برای بار دوم مطرح شده است.

اما طیرانی براین باور است که این اقدام مناسبی نیست او در این باره توضیح داد: « وقتی سال پیش هم ۹ ببر در این باغ‌وحش تلف شدند دوباره همین بحث‌ها به وجود آمد. اما این کار راه حلی برای این بحران نیست. اتفاقا مشکلات این مجموعه باید ریشه‌یابی بشوند، من هم گفتم ریشه اصلی همه اتفاقاتی که در این باغ وحش رخ داده اختلافات سهام‌داران است. به نظر من دادستانی باید به این موضوع ورود کند تا این اختلافات برطرف شوند و مدیریت باغ وحش شکل و شمایلی خوبی بگیرد و از سویی تعداد حیوانات باغ‌وحش هم کاهش پیدا کند.»

او افزود:‌ «اما اینها موضوعاتی هستند که در گذشته هم مطرح شده بودند، در این مواقع افرادی بدون شناخت و آگاهی لازم به ماجرا ورود می‌کنند. چرا وقتی این موضوع رسانه‌ای شده به این ماجرا ورود می‌کنید، قبلش کجا بودید؟ به نظر من این اتفاق یک فاجعه است.»

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =