حمله حریری به مقاومت: حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه مشکلی منطقه‌ای است!

فارس نوشت: نخست‌وزیر لبنان که حمله پهپادهای اسرائیلی به جنوب بیروت را نقض قطعنامه سازمان ملل خوانده بود، در مصاحبه و مواضعی کاملا جدید، به حزب‌الله حمله کرد و آن را مسئول تنش معرفی کرد.

 «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان چند روز پس از حملات اسرائیل به نقاطی در لبنان که خودش نیز آن را محکوم کرده بود، در موضعی عجیب، بشدت به حزب‌الله حمله کرد و مسئولیت تنش را بر عهده مقاومت دانست و حزب الله را «مشکل منطقه‌ای» توصیف کرد. 

الحریری در گفت‌وگو با شبکه «آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» مدعی شد: حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه مشکلی منطقه‌ای است که باید حل شود؛ حزب‌الله می‌تواند به دلایل منطقه‌ای آتش یا جنگی به پا کند که برای لبنان نیست اما این جنبش، دولت را اداره نمی‌کند.

وی درباره اقدام حزب‌الله در منهدم کردن یک خودروی زرهی صهیونیستی در پاسخ به تجاوزات اخیر تل‌آویو گفت: من با حزب‌الله در این اقدامات موافق نیستم. لبنان و دولتش مسؤولیت تبعات حملات اخیر حزب‌الله به اراضی اسرائیلی را تحمل نخواهند کرد؛ اسرائیل تلاش می‌کند این سناریو را تبلیغ کند و بگوید لبنان مسؤول همه آنچیزی است که رخ می‌دهد، این به وضوح در اظهارات نتانیاهو دیده می‌شود.

سعد الحریری چند روز پیش در مواضعی کاملا متفاوت، حضور دو پهپاد شناسایی و انتحاری رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانسته بود اما اکنون حزب‌الله را مسئول تنش و آن را مشکل منطقه‌ای، توصیف می‌کند.

الحریری به قدرت حزب‌الله اذعان کرد و ادامه داد: این مشکل یا اشتباه من نیست که حزب‌الله تا به این حد قوی شده است، اما اینکه به من بگویند حزب‌الله دولت را اداره می‌کند، قبول ندارم و می‌گویم ما دولت را اداره می‌کنیم.

نخست‌وزیر لبنان تصریح کرد: من شخصی عملگرا هستم، حد و مرز خود را می‌دانم؛ مرزهای این منطقه را هم می‍شناسم اگر ما افرادی جدی در مسأله حزب‌الله داشتیم کارهای زیادی در 10 یا 15 یا 20 یا 30 سال قبل انجام داده بودند.

الحریری درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه یکی از بانک‌های لبنان گفت: درک می‌کنم که آمریکا بانک لبنانی «جمال ترست» را تحریم کرده زیرا این بانک فعالیت‌های مالی حزب‌الله را تسهیل می‌کرده است. امکان تحریم اینگونه بانک‌ها را باید به دلیل آنچه در قبال اموال حزب‌الله انجام می دهند، پیش‌بینی کرد و من با هر سازمان مالی که با قواعد آمریکا یا اروپا مخالفت می‌کند، موافق نیستم.

حزب‌الله دهم شهریورماه در یک حمله تلافی‌جویانه از انهدام یک خودروی نظامی صهیونیست‌ها در شمال سرزمین اشغالی و کشته و زخمی شدن سرنشینان آن خبر داد (+). این اقدام در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه و شهادت دو نیروی حزب‌الله انجام شد. بعد از این حمله، رژیم صهیونیستی با پهپاد به ضاحیه در جنوب بیروت و با موشک به شرق لبنان نیز حمله کرد.

 روزنامه لبنانی «اللواء» اخیرا به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، رژیم صهیونیستی برای اینکه جلوی پاسخ‌های بیشتر حزب‌الله در تنش‌های اخیر را بگیرد متوسل به روسیه شد و تعهداتی در همین ارتباط به مسکو داده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1296694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    40 84
    جای دوست و دشمن رو عوض نکن. در انتخابات دیدی که حزب الله در بین مردم لبنان نفوذ دارد. حالا اگه اونها رو مردم لبنان نمی دونی یک بحث دیگه ست و اول باید حقوق شهروندی بخونی
    • SE ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      36 8
      وقتی بین مردم پول پخش کنی طرفدار هم پیدا میکنی.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 0
      همه مثل تو و اطرافیان خودفروخته تو نیستند که با یک مشت دلار برای بقیه دم تکون بدن پناهنده سوئدی،رذایل اخلاقیتون رو به بقیه تعمیم ندید در ضمن پول عربستان به مراتب از ایران بیشتره
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    37 59
    حزب الله مگه تو انتخابات دست بالا نبود. واسه چی این باز نخست وزیره
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 0
      در لبنان نخست‌وزیری متعلق به جریان اهل سنت هستش! البته ریاست مجلس متعلق به شیعیان و رییس‌جمهور هم در دست مسیحیان هست...
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
      0 0
      براي اينكه طبق قوانين لبنان نخست وزير در لبنان بايد اهل تسنن يعني حزب رقيب حزب الله باشه . رياست مجلس شيعه و رئيس جمهور از احزاب مسيحي تقريبا مثل عراق البته با تفاوت در تقسيم مناصب بين أقليت هاي مذهبي و قومي
  • GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    70 31
    این دولتهای موازی و نهادهایی که به هیچکس و هیچ جا جوابگو نیستند، در کشور ما و در لبنان و ... هم مایه دردسر و بدبختی شده اند
    • US ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      40 0
      سعد جان نکند تو هم مثل پدر مرحومت می خواهی بروی روی هوا ؟!!!
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 0
      پس ینی در کشور شما بریتانیا هم کسی مثل ملکه توانایی انهدام مجلس رو نداره؟
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    28 52
    بدبخت مفلوک خودت که نه جرات دارید نه عرضه که اسراییل هر بلایی سرتان بیارد جیک بگید فقط رفتید از دست اسراییا به بانیان اسراییل شکایت کردید کهداره ما با گلوله تانک می زند ح.تهش می کنم جلوش بگیریر این تمام چیری بوده نو عرضه ان راداری نمی دانم چرا نصرالله علیه این یاوه گویی مزدور حرف نم ی زند وساکت مانده اکنون این وضعیت حزب الله شروع کرد یا اسراییل بدبخت که علیه انها موضع گرفتید
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    26 33
    خاک تو سرت حریری نوکر عربستان
  • سهیل IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    19 44
    مردک معتاد، خودتم گروگان گرفتند، این حزب الله بودکه گفت، نخست وزیرلبنان بایدبه کشورش برگردد، عجب نمک به حروم یه، البته همانطورکه گفتم ازیک معتادمافنگی انتظارغیرتمندی نباید داشت.
  • نسرین IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    19 48
    یکی ازگرفتاری های بزرگ حزب الله لبنان وجودسعدالحریری هست وبوده
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 0
      خائن و خودفروخته و فاسد در هر کشوری مشکل سازه. در کشور ما هم مثل همین بدبخت زیاده باید کار همه اینارو یکسره کنیم
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    برو بچهسعودی ها پدرت تو از شیوخ عربستانه ولی اسم حریری را گذاشتند