رمانی درباره وقایع ۸۸ که شما را به فکر وا می‌دارد

محمود جوانبخت معتقد است رمان «گزارش اندوه» را با این هدف نوشته است که گفت‌وگوی درونی در مخاطب ایجاد کند تا او را به تفکر وادارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گزارش اندوه» عنوان رمانی است به قلم محمود جوانبخت که مدتی پیش توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

او که مهمان کافه خبر بود، درباره موضوع این رمان به خبرآنلاین گفت: «من می‌خواستم رمانی بنویسم که گفت‌وگوی درونی در مخاطب ایجاد کند و باعث شود تا از خودش سوالاتی بپرسد. اساس رمان هم بر گفت‌وگو استوار است. گفت‌وگوی مردی چهل ساله با خودش. این هم از شاکله ذهنی آدمی می‌آید.»

جوانبخت ادامه داد: «اگر بخواهم به زبان ساده بگویم «گزارش اندوه» بر همین اساس شکل گرفت و نوشته شد. فکر می‌کنم بیشتر از این اگر بخواهم توضیح بدهم لوس می‌شود و سنجاق کردن نویسنده به اثر تعبیر می‌شود.»

این نویسنده تاکید کرد: «اما اجازه بدهید این را هم بگویم که دلم می‌خواهد این گفت‌وگویی که عرض کردم رمان بر اساس آن شکل گرفته است، از پوسته رمان هم بیرون برود. یعنی از دایره ارتباط کتاب و مخاطب فراتر برود. می‌تواند به دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران نظام پیشنهاد دهد که بیایید اجازه حرف زدن درباره وقایع آن سال و سال‌­های بعدش را بدهید. قرار نیست موضع‌مان هم درباره این واقعه فقط جنبه سیاسی پیدا کند. نه. از جنبه‌ها و زوایای بسیاری می‌توان و باید درباره ۸۸ حرف زد. به نظرم با پوشاندن، زخم بهتر نمی‌شود، بلکه ناسور می‌شود. نگذاریم که زخم ۸۸ ناسور بشود.»

مشروح گفت و گو با جوانبخت در کافه خبر را بخوانید.

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    0 1
    طبف اسناد متقن و محکم در سال 88 آنچه اتفاق افتاد کودتا بر علیه نظام و امنیت ملی بود . پس واقعه نبود یک فتنه تمام عیار بر علیه کشور بود . روزیکه فرا برسد و شما کاملا به این درک برسید که فرق است بین فتنه و واقعه آثار و نوشته هایتان همیشگی و جاودان خواهد بود . سال 88 زخم نداشت که ناسور شود تا دلتان بخواهد شهوت قدرت و عدالت گریزی و قانون شکنی بود .