پیشنهاد سیاسیون به روحانی: با آمریکا اتمام حجت کنید/شرط مذاکره را در صحن سازمان ملل شفاف‌سازی کنید

همزمان با سفر رئیس جمهوری کشورمان به نیویورک، برخی چهره های سیاسی مطالبات خود را درباره مباحث مهمی که روحانی باید در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند، بیان کرده اند

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان برای شرکت در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح امروز راهی نیویورک شد. این سفر با واکنش‌هایی از سوی برخی سیاسیون همراه شد و آن را فرصتی مناسبیبرای طرح دیدگاه های ایران درباره برجام، امنیت منطقه، گفتگو با آمریکا و ...دانستند.

در همین راستا سید حسین مرعشی در یادداشتی که ایرنا منتشر کرده، نوشت: آقای روحانی بهتر است در چارچوب همان سیاستی که درخصوص شرایط ایران برای مذاکرات اعلام کرده‌اند گام بردارند.

ایران اعلام کرده برای هرگونه گفت‌وگوهای احتمالی آتی، آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند. این سیاست درستی است و بهتر است آقای روحانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل نیز همین مسئله را به‌طور شفاف مطرح کنند.

مقامات حاضر در این اجلاس باید بدانند ایران بر سر برجام تکلیف خودش را مقابل تحریم‌ها مشخص کرده و آمریکایی‌ها نمی‌توانند هر زمان که بخواهند یک‌طرفه تصمیمات دیگری را رقم بزنند.

آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر در پایبندی به تعهدات‌شان کندی کنند، بازگشت صلح منطقه‌ای بسیار پرهزینه باشد. یعنی منطقه به حدی از تنش و تشنج برسد که هزینه آرام کردن آن بسیار سنگین باشد.
 

تاکید روحانی درباره تنش زدایی در خلیج فارس است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت:  آقای روحانی در شرایطی به نیویورک سفر و به طرح دیدگاه‌های ایران اقدام می‌کند که توجه بسیاری از مسئولان جهان به دیدگاه‌ها و مواضع ایران بوده و حجم بسیار بالایی از تبلیغات مخرب علیه ایران در جهان توسط رسانه‌های غربی و آمریکایی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: این بهترین فرصت است که ایران در مجمع عمومی دیدگاه‌های خود را پیرامون صلح در خاورمیانه و ائتلاف کشورها برای برقراری صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز که مسیر جریان صدور نفت به جهان است، بیان کند، همچنین دلایلی که ایران برای حمایت از نیروهای مقاومت در فلسطین اشغالی، یمن و سایر کشورها دارد را به درستی و منطقی بیان کند تا بخش عمده‌ای از این تبلیغات سوء را رفع کند.

وی که با ایسنا گفتگو کرده است، افزود: آقای روحانی روی دو نکته بسیار تاکید خواهند کرد، یک مورد آمادگی ایران برای تنش‌زدایی در خلیج فارس، بهبود روابط با همسایگان و دوری از جنگ و نکته دوم مساله همگرایی دولت‌ها برای برقراری صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس، تضمین صدور جریان نفت بر پایه همگرایی‌های موجود در منطقه و کمرنگ کردن نقش آمریکا در منطقه است و اینکه نشان دهد کشوری که در خلیج فارس به دنبال تنش، افزایش قیمت نفت و به خطر افتادن صدور آن از خلیج فارس بوده آمریکا است.

در نشست سازمان ملل باید مواضع ایران در برابر تحریم‌ها تبیین شود

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس، نیز با اشاره به میزان اهمیت حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: یکی از مسائلی که باید از سوی هیئت ایرانی در مجامع عمومی نظیر نشست مجمع عمومی سازمان ملل تبیین شود این است که، در برابر تحریم ها و فشار حداکثری دولت آمریکا، جمهوری اسلامی ایران توانسته خود را پیدا کند و حتی پیشرفت هایی داشته باشد.

وی به ایسنا گفته است: جمهوری اسلامی تاکنون ابتکارهایی داشته که توانسته در برابر تحریم ها بایستد و حتی بخشی از آنان را خنثی کند. باید در این نشست برای اذهان عمومی جهان تبیین شود که تحریم ها ترس در دل سیاستمداران ایرانی نینداخته بلکه فشار حداکثری دشمن باعث شده تا ما به سمت اقتصاد مقاومتی برویم.

تحریم جدید آمریکا جنگ روانی در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل است

همچنین کمال دهقانی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، با اشاره به حضور و سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به ایسنا گفت: این فرصت خوبی برای رئیس جمهور جهت اتمام حجت با جامعه جهانی است این که بگوید آمریکا برخلاف برجام تعهداتشان را انجام نداد و از آن خارج شد و ایران هم در این شرایط و عدم انجام تعهدات اروپایی گام‌های خود برای کاهش تعهدات برجامی برداشت. ایران بر منافع ملی خود ایستادگی کرده و همین راه را ادامه خواهد داد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =