به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حامد شکیبانیا در این جلسه با اشاره به کیفیت برخی فیلمهای تولید شده در سالهای اخیر، در مقابل تعداد زیاد آنها و همچنین نحوهی روایتهای یکسویه و جانبدارانه که به گفتهی او به دور شدن مخاطبان اصیل از این نوع فیلمها منجر شده گفت: «تا زمانی که نسل یا نسلهای بعد، روشهای برخورد صحیح با تاریخ را بیاموزند، باید با وضع موجود کنار آمد.»
او گفت: «متاسفانه نسبت میان ما و سابقه و تاریخ غنی کشورمان از جایی به بعد گسسته شده و این نتیجهی نوع نگاهی است که در سدههای گذشته در کشور ما حضور داشته.»
مصطفی حریری دربارهی نقش راوی در فیلم گفت: «راوی را نمیتوان از فیلم جدا کرد، اما نظر راوی یک طرفه پیش بردن ماجراها نبوده است.» او با اشاره به این که طرح اولیهی این فیلم دربارهی پذیرش قطعنامه از سوی ایران بوده افزود: «از دوران نوجوانی به دلیل علایق شخصی و شرایط خاص زندگی، هر آنچه به جنگ مربوط میشد را مطالعه کردهام و این رویه در سالهای اخیر هم ادامه داشته است.»
حریری سپس «فقر در زمینهی پژوهش و تاریخ شفاهی» را یکی از موانع جدی بر سر راه تولید مستندهای سیاسی برشمرد و افزود: «در این فیلم به سه مقطع آغاز جنگ، گذر از مرز و پایان آن پرداخته شده، اما در مجموع حدود شش دقیقه از فیلم کوتاه شده که به تصمیم خودم و برای جلوگیری از شائبههایی که ممکن بود ایجاد شود، انجام شد.»
شکیبانیا افزود: « فیلم را با بدبینی اولیه دیدم اما احساس کردم روایتهایی که از آغاز جنگ در ایران وجود دارد، در این فیلم به صورت متوازن بیان شده که همین نکته نشان میدهد «اتاق جنگ» بیشتر از آن که بیطرف باشد تاریخنگارانه و منصفانه است.»
۲۴۱۲۴۱
نظر شما