تهرانی‌ها می‌توانند درباره اداره پایتخت نظر بدهند و بحث کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیرعامل سامان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می‌گوید به زودی راهبردهای عملی هوشمندسازی تهران در راستای رسیدن به شهرداری هوشمند در تهران اعلام عمومی می‌شود.

به گفته محمد فرجود در حال حاضر، شاید اصلی ترین جلوه هوشمندسازی شهر تهران از دیدگاه شهروندان را بتوان در کنترل هوشمند طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی هوا مشاهده کرد ولی سامانه های دیگری از جمله «باهم» در پرتال شهرداری تهران وجود دارد که می تواند نظرات و پیشنهادهای شهروندان را برای بهتر کردن عملکرد مدیریت شهری دریافت کرده و زمینه ارتقای هوشمند شهری و بسترسازی برای استقرار نظام نوآوری شهری را فراهم سازد.

آنچه در پی می آید، گفتگوی خبرنگار ما با فرجود، مدیرعامل سازمان IT شهرداری تهران  در حاشیه جلسه علنی شورای شهر پایتخت است:

در حوزه دسترسی به شهر هوشمند بحثهای زیادی مطرح شده ولی سئوال اینجاست آیا بستری فراهم شده مردم برای بهتر کردن عملکرد شهرداری در بستر هوشمند و الکترونیک فرصت ارائه پیشنهاد به مدیران شهری داشته باشند؟

بله، این دغدغه برای ما به عنوان دبیرخانه شهر هوشمند تهران همیشه مطرح بوده که چطور می شود مردم بیشتر بتوانند فرصت و فضای مناسب برای مشارکت با شهرداری داشته باشند. سامانه های قدیمی شهرداری از جمله ۱۳۷ و ۱۸۸۸ وجود داشته که بیشتر بستری برای ارائه شکایات و ایراداتی است که در شهر توسط مردم رصد می شود. ما سامانه جدیدی با عنوان «باهم» راه اندازی کردیم که تحت سامانه baham.tehran.ir برای مردم قابل مشاهده و استفاده است. محور این سامانه همین است، یعنی موضوعات، مسایل و پیشنهادهایی که مردم برای بهتر کردن شهر خود دارند و دوست دارند بیان کنند تا به نظر مدیران شهری برسد، در این سامانه بر مبنای مناطق و محلات قابل بیان است.

چقدر این فضا تعاملی است و ارتباطات افقی شهروندان برای چکش کاری پیشنهادها و بیان نوآوری های مردم در آن وجود دارد؟

در این سامانه هر کسی نظری ثبت می کند بقیه می توانند نظرات را ببینند  و روی نظر بقیه، نظر بدهند و بحث صورت بگیرد. این فضای تعاملی خیلی خوبی است و می تواند به عنوان یک بستر جدید کمک کند که مردم مستقیما با مدیریت شهری ارتباط داشته باشند. ما موضوعات را دسته بندی می کنیم و به مدیران متولی مربوط به موضوعات می دهیم. انشالله به زودی برنامه دیگری داریم که شهرداری اگر بخواهد از مردم نظر بگیرند، در سامانه ثبت کنند و مردم به صورت مستقیم، نظرات خود را برای تصمیم گیری در شهر ارائه کنند.

در بستر ارتباط شهروندان و ارائه پیشنهاد به مدیریت شهری، برخی از مناطق شهرداری و سازمانهای زیرمجموعه به صورت جزیره ای، نرم افزارها و اپلیکیشن هایی را طراحی کرده اند یا از بستر موجود شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. چطور می شود این سامانه ها را یکپارچه سازی کرد تا تفاوتی بین عملکردهای فناوری در حوزه های مختلف شهری دیده نشود؟

دغدغه جدی ما در حوزه سازمان فناوری شهرداری تهران طبیعتا ایجاد یکپارچگی و جلوگیری از کارهای موازی است. گو اینکه باید مسایل محله و منطقه در محله رفع و رجوع شود. ما این را به مدیران شهری گفته ایم و بستر را فراهم کرده ایم تا کارها بتواند یکپارچه شود و اتفاقا در «سامانه با هم» این را دیده ایم. مناطق بعضا از قبل از کارهای سازمان فناوری، موضوعاتی موازی داشتند و می خواستند با بسترهایی که ایجاد کرده بودند، مشکلات منطقه را حل کنند. از این بابت که بالاخره منطقه سمت مردم برود و ارتباط بگیرد برای شهرداری و شهر خوب است که ارتباط شهروند با مدیریت شهری ایجاد شود، ولی همانطور که عنوان شد، یکپارچه سازی اینها خوب است و کمکی که از مناطق می خواهیم همین است که مسایل را به صورت یکپارچه در بستر واحد ببیند. ارتباطاتی که در واقع بین مناطق و شهروندان بوده می تواند در بستر جدید اتفاق بیفتد.

به نظر می رسد چهارچوب اقدامات شهرداری تهران برای ارتقای هوشمند شهری و بسترسازی برای استقرار نظام نوآوری شهری به صورت کامل و مشخص، بسته و بیان نشده است. چرا این اقدامات چهارچوب مشخصی ندارد؟

دیروز اولین جلسه شورای راهبردی تهران هوشمند را با ریاست شهردار و برخی معاونان و نماینده شورای شهر داشتیم که راهبردها در جلسه مشخص شد. قرار است در این شورا، اولویتهای شهرداری برای هوشمند سازی شهر در چهارچوب برنامه سوم توسعه شهری مشخص شود. تاکیدی که در این شوراست، این است که برنامه تهران هوشمند بر مبنای اولویتهاست و برنامه ای نیست که از بالا به پایین دیکته شود و اولویتها در آن رعایت نشود. آنچه که در برنامه موجود است ۶ سرفصل در حوزه های مختلف است که شامل حکمروایی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط زیست هوشمند، شهروند هوشمند و نظایر آن است. برای رسیدن به هر یک از این سرفصل ها، شورای راهبردی تهران هوشمند، راهکارها و راهبردهایی را مشخص خواهد کرد که به زودی منتشر می شود و در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

برای ملموس کردن هوشمندسازی مدیریت شهری از دیدگاه مردم و ارتقای این هوشمندسازی چه اقداماتی شده است؟

موضوعاتی که الان ما می پردازیم و از نظر زمانی اولویت بندی شده، در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری است. در پسماند، آتش نشانی، میادین میوه و تره بار و حتی در سازمان بهشت زهرا، پروژه های هوشمند سازی را تعریف کرده ایم. برای ورودی میادین میوه و تره بار و کنترل امنیت این میادین که نیاز است، کارهای جدی در دست اقدام داریم. کلا دو دسته اقدامات در هوشمندسازی شهر مدنظر است. یک گروه مربوط به اقدامات درون شهرداری است که خیلی مردم شاید متوجه آن نشوند ولی برای شهرداری بسیار مهم است. مکانیزه کردن ارتباط شهرداری با پروژه های شهری، مکانیزه کردن ارتباط با پیمانکاران شهری و کنترل هزینه ها، حذف فرآیندهای دستی و کاغذ، کارهایی است که در شهرداری در حال انجام است و در مجموع، باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می شود. یک سری از اقدامات هم برای شهروندان است که شاخص ترین این اقدامات را می توان در سامانه «تهران من» که وظیفه سامان بخشی به وضعیت طرح ترافیک را دارد، نام برد. پروژه طرح ترافیک و پارک حاشیه ای با ابزارهای روز، هوش مصنوعی و تشخیص تصویر در این بسترهای پیشرفته و به روز استفاده شده است و اهم اقدامات هوشمندسازی تهران در این راستاست.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1305099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =