لزوم تنظیم قرارداد پیمانکاری در روابط کاری چیست؟

بسیاری از فعالیت‌هایی که امروزه در فضای کسب و کار با آن مواجهیم از طریق قرارداد پیمانکاری مدیریت می‌شوند. اما آیا تنظیم این قراردادها کار ساده‌ای است؟ آیا قراردادهای پیمانکاری تنها در حوزه ساخت و ساز به‌کار می‌روند؟ اگر در طول عمر کاری‌تان با قراردادهای ساخت و ساز، تولید کالا، حمل و نقل و… روبرو شده باشید پاسخ‌تان به این سوال قطعا منفی است.

قراردادهای پیمانکاری صرفا در ساخت و ساز و حمل و نقل و ...کارایی ندارد بلکه به طور کلی هر زمانی که یک کارفرما بخواهد کاری را به دیگری بسپارد و آن دیگری کار را به هزینه خودش پیش ببرد و در مواعد زمانی مقرر مقدار پول مشخصی را ما به ازای فعالیتش و هزینه‌هایی که متحمل شده دریافت کند می‌توان از قرارداد پیمانکاری استفاده کرد.


اهمیت قراردادهای پیمانکاری در چیست؟

 اهمیت قرارداد در تمامی امور کاملاً محرز و ثابت است. تعریف روابط بین طرفین یک قرارداد یعنی بین کارفرما و پیمانکار ( و در مواقعی مشاور) نیازمند یک آگاهی همه‌جانبه از ضوابط و مقررات مختلف است. در این میان شرایط عمومی پیمان، اهمیت بسیاری دارد به‌طوری که احاطه‌ کامل به تمامی نکات آن می‌تواند از وقوع بسیاری از اختلاف‌های مابین طرفین جلوگیری کند. از طرفی بسیاری از این قراردادها بنابه موضوع و هدف کاری مورد نظر پروژه، امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه، اسرار تجاری و یا دیگر داده‌ها و اطلاعات حساس را برای طرف مقابل فراهم می‌کند که باعث می شود نیاز به محرمانه بودن همراه با عواقب نقض آن در قرارداد پیمانکاری تضمین شود.

تنظیم قرارداد پیمانکاری علاوه‌بر اینکه از منافع فرد یا شرکتِ دریافت‌کننده خدمات محافظت می‌کند از طرف دیگر منافع پیمانکار انجام‌دهنده کار را نیز تضمین می‌کند.

قراردادهای پیمانکاری پر مخاطب در حوزه کسب و کار کداماند؟

یکی از پرکاربردترین قراردادهای پیمانکاری، قرارداد پیمانکاری ساختمان است که بین ارکان یک پروژه یعنی کارفرما، مهندس مشاور و پیمانکار منعقد می‌شود و شامل مشخصات دو طرف قرارداد، موضوع پیمانکاری، مبلغ و مدت زمان پیمان و شرایط فورس ماژور می‌باشد.
قراردادهای بازپرداخت هزینه نوع دیگری از قراردادهای پیمانکاری می‌باشد که کارفرما تمام یا بخشی از هزینه‌های پروژه را که شامل هزینه‌های اولیه نظیر مواد، حقوق و دستمزد کارگران و غیره می‌شود، قبل از آغاز پروژه و یا در فواصل زمانی مشخص به پیمانکار پرداخت می‌کند.
قرارداد پیمانکاری درصدی ساختمان از جمله مهم‌ترین قراردادها در این زمینه است و عبارتست از قراردادی که شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی در قبال دریافت دستمزدی بر اساس درصدی از هزینه کل اعم از هزینه ساخت و تهیه مصالح و غیره، متعهد به انجام کامل پروژه موضوع قرارداد پیمانکاری می‌شود
انواع دیگر قراردادهای پیمانکاری هم به فراخور کسب‌وکارهای نوپای امروزه پر مخاطب شده‌اند از جمله:
قرارداد پیمانکاری برای ساخت اپلیکیشن موبایل. این قرارداد عموما به منظور همکاری مابین کارفرما (شخص حقیقی یا حقوقی) با برنامه نویس اپلیکیشن (اعم از فرد یا یک شرکت) که پیمانکار گفته می‌شود تدوین می‌شود.

آگاهی کافی در زمینه قرارداد پیمانکاری ندارم، راه حل چیست؟

سامانه خدمات حقوقی آنلاین وینداد با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، خدمات حقوقی منحصر به فرد، مقرون به‌صرفه و کاربردی را در بستر فضای آنلاین به فعالین اقتصادی وکسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. تیم حقوقی وینداد با توجه به شناختی که از فضای حقوقی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا دارد، مشکلات و نیازهای این حوزه را شناسایی کرده و سامانه‌ای آنلاین برای دسترسی بهتر به خدمات حقوقی پیاده‌سازی نموده ‌است.

تیم حقوقی وینداد، متشکل از جمعی از حقوق دانان مجرب، آماده تنظیم و بررسی متن قرارداد پیمانکاری برای کسب و کار شما می‌باشد. در صورتی که نیاز به تن‍ظیم قراردادهای پیمانکاری دارید، می‌توانید قبل از تنظیم و امضای قرارداد خود از مشاوره خصوصی کارشناسان حقوقی ما بهره‌مند شوید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1308301